Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

wacom med scrollhjul?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rocksteady

Aktiv medlem
Efter att ha testat wacombrädor har jag blivit maniskt fast i att köpa en. skillnaden är underbar.

en sak jag kan tänka mig skulle vara en bra egenskap är dock ett scrollhjul på pennan. vore perfekt för att kunna ändra storlek/opacitet på penseln..

så vitt jag vet finns det ingen sådan att köpa. är det någon som vet om det kommer att komma till intous inom snar framtid?
 
en billigare variant är ju den befintliga "scrollen" som finns på själva plattan, iaf på min intous 3.
 
mkkn skrev:
en billigare variant är ju den befintliga "scrollen" som finns på själva plattan, iaf på min intous 3.

Fast de scroll-barerna kan man väl inte använda för att ändra storlek och liknande på penseln? Jag har en likadan platta, men vad jag vet så kan man bara använda de scroll-ytorna för att zooma och scrolla i bilden.
 
hmm.. har inte hunnit customiza min platta helt och hållet ännu, men killen på b&h i nyc där jag köpte prylarna sa att det var möjligt.

ska fördjupa mej i detta och återkomma!
 
efter en liten snabbkoll så tror jag att det jag säger stämmer!

det man måste göra är att först (för photoshop) bestämma vilka knappar man ska ändra penselstorlek med på tangentbordet. sen säger man helt enkelt åt plattan i inställningarna att en uppåtsvepning över den tryckkänsliga listen skall motsvara den knapp man angivit för förstoring av pensel, exempelvis "å", och för nedåtsvepning - minskning - "ä".

lång och krånglig mening men jag hoppas att budskapet gick fram!

mvh / m
 
mkkn skrev:
efter en liten snabbkoll så tror jag att det jag säger stämmer!

det man måste göra är att först (för photoshop) bestämma vilka knappar man ska ändra penselstorlek med på tangentbordet. sen säger man helt enkelt åt plattan i inställningarna att en uppåtsvepning över den tryckkänsliga listen skall motsvara den knapp man angivit för förstoring av pensel, exempelvis "å", och för nedåtsvepning - minskning - "ä".

lång och krånglig mening men jag hoppas att budskapet gick fram!

mvh / m

Jag tycker du förklarade bra.
Däremot är ju dessa så otroligt känsliga så jag vill inte använda dem till det, det blir för svårt att träffa exakt den storlek jag önskar.

Jag har inte heller förprogrammerat min wacom men jag hade valt just knappar för detta endamål.
 
mkkn skrev:
efter en liten snabbkoll så tror jag att det jag säger stämmer!

det man måste göra är att först (för photoshop) bestämma vilka knappar man ska ändra penselstorlek med på tangentbordet. sen säger man helt enkelt åt plattan i inställningarna att en uppåtsvepning över den tryckkänsliga listen skall motsvara den knapp man angivit för förstoring av pensel, exempelvis "å", och för nedåtsvepning - minskning - "ä".

lång och krånglig mening men jag hoppas att budskapet gick fram!

mvh / m
Maccom,
Försöker precis göra det som Du beskriver men jag får inte till det. Har engelsk Cs2, ändrat [ och ] till å,ä. Och sedan gått på egenskaper för Wacom och för tryckremsa lagt in å och ä för "tangentkombination". Men likväl ´så funkar det inte.
 
hmmza! ok, nu ere mitt i natten och jag ska upp till jobbet om 5 timmar (gah!)..
men jag ska ta djupkollen med min egen platta när jag kommer hem igen efter jobbet typ runt sju imornkväll. finns inget bättre än 12 timmar "day job" en söndag, men räkningarna betalar tyvärr inte sej själva (autogiro räknas inte!) ;)

innan dess kanske någon som verkligen vet hur det ligger till hinner svara, typ galaxens president eller nån.

fortsättning följer..
 
Choke skrev:
Maccom,
Försöker precis göra det som Du beskriver men jag får inte till det. Har engelsk Cs2, ändrat [ och ] till å,ä. Och sedan gått på egenskaper för Wacom och för tryckremsa lagt in å och ä för "tangentkombination". Men likväl ´så funkar det inte.

Det beror på att ASCII-kodstolkningen mellan engelskt och svenskt tangentbord skiljer sig då vi har åäö t ex.

Välj andra knappar så ska du se att det funkar. a-z och 0-9 har standardkoder så väljer du bland dessa så bör du få det att fungera (även F1-F12 bör fungera).
 
strålande!

så det var mitt pedagogiska men ack så försvenskade svar som ställde till det.. :)

hoppas det funkar!
 
zlice skrev:
Det beror på att ASCII-kodstolkningen mellan engelskt och svenskt tangentbord skiljer sig då vi har åäö t ex.

Välj andra knappar så ska du se att det funkar. a-z och 0-9 har standardkoder så väljer du bland dessa så bör du få det att fungera (även F1-F12 bör fungera).

Tack Stellan,
Du har helt rätt svenska tecken som ställer till för Wacom. I PS funkar det med åöä men inte på Wacom. Var lite svårt att hitta några lediga tangenter men till slut så hittade jag § och *(numeriska tangentbordet).
Tack för snabb hjälp.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.