Annons

Vykort!

Produkter
(logga in för att koppla)

mcesson

Ny medlem
Har funderat och kollat runt lite överallt efter regler för att trycka upp vykort. Om man tar en bild (På allmänn plats) och någon/några personer finns med på bilden lite mera framträdande men ändå inte som huvudmotiv. Kan man trycka upp det som vykort och sälja dem utan att fråga personerna? Tycker och tolkar själv att det inte vore problem men är lite osäker.
 
Jag har trott att det var tillåtet. Under förutsättning att personerna inte visas i någon skämmig sistuation.Ska läsa på i lagtexten vid ett bättre klockslag
 
Aristofanes skrev:
Jag har trott att det var tillåtet. Under förutsättning att personerna inte visas i någon skämmig sistuation.Ska läsa på i lagtexten vid ett bättre klockslag

Det gäller publicering på nätet. Skillnaden är att någon tjänar pengar på vykortet. Har någonting med personuppgifter i reklam. Finns fler här som kan svara bättre.
Kanske denna:
Lag (1978:800)
”Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke.”
 
Det hela blir lite absurt om man ex.vis avser att avbilda torget i Linköping, med Folkungabrunnen som huvudmotiv.

Ska alla som är med på bilden ha vetorätt mot publiceringen? Min toilkning är att tillstånd inte erfordras om inte personen utgör en betydande del av motivet.
 
PeterWem skrev:

Kanske denna:
Lag (1978:800)
”Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke.”

Detta tycker jag innebär att man inte får använda en bild på någon för att göra reklam för en produkt, man får t.ex. inte använda en persons ansikte för att göra reklam för Nikon eller Marabou.

Däremot tycker jag inte att citatet alls förbjuder fotografen att ta betalt för sitt vykort.

Allt naturligtvis under förutsättning att man inte kränker den som fotograferats.
 
Är det inte om det är fler än sju pers man får publicera utan tillåtelse?
Källa: yrkesfotograf
 
Robin - Sluta. Du är bara patetisk. Du har inte en susning om juridisk logik. Du tillför inte ett dugg. Du bara trollar.

Jag orkar bara inte ens bemöta Ditt trams längre. Fortsätt att diskutera ,mätsökarkameror i stället, om det vet Du i alla fall litet - numera.
 
tannler skrev:
Robin - Sluta. Du är bara patetisk. Du har inte en susning om juridisk logik. Du tillför inte ett dugg. Du bara trollar.

Jag orkar bara inte ens bemöta Ditt trams längre. Fortsätt att diskutera ,mätsökarkameror i stället, om det vet Du i alla fall litet - numera.
Vi hade några fotografer på besök på vår skola och nån frågade om hur många pers det ska var för att man inte ska behöva deras tillåtelse och de sa 7 pers. Fast yrkesman kanske inte behöver mycket kunskap.
 
Läs följande saaaakta: En fast blick, ett rappt svar och en tydlig röst, har dolt oceaner av okunskap - och fundera över innebörden. När Du gjort det - slå upp ordet källkritik i en ordbok, eller be en "yrkesman" göra det åt Dig. Du vet inte om de vet vad de pratade om, men Du har tagit deras ord för sanning och sprider det sedan okritiskt. "Ett fel blir inte två rätt för att man upprepar det felaktiga".

Att avsluta ett inlägg med "Fast yrkesman kanske inte behöver mycket kunskap." är juvenilt Robin och får Dig att framstå i ännu sämre dager. Det ligger ytterst nära till hands att se Dig som en trotsig och tjurig femåring som inte fick rätt. Spoliera inte det förtroendekapital Du trots allt har Robin.
 
tannler skrev:
Robin - Sluta. Du är bara patetisk. Du har inte en susning om juridisk logik. Du tillför inte ett dugg. Du bara trollar.

Jag orkar bara inte ens bemöta Ditt trams längre. Fortsätt att diskutera ,mätsökarkameror i stället, om det vet Du i alla fall litet - numera.

Offtopic:
Vad var det där då? Nu har jag inte läst vad han skrivit tidigare, men nu ställde han faktiskt en fråga om ett påstående en yrkesman gjort. Vad jag förstår vill han bara kolla om det stämde. Vet inte om du såg att det faktiskt var ett frågetecken i slutet av meningen?
Och var det gäller att tillföra diskussionen nånting, så undrar jag om du tycker att ditt eget inlägg tillför nånting?
 
mcesson skrev:
Om man tar en bild (På allmänn plats) och någon/några personer finns med på bilden lite mera framträdande men ändå inte som huvudmotiv. Kan man trycka upp det som vykort och sälja dem utan att fråga personerna?
Ja, det kan man. Man får även publicera en bild av den typen i tidningar och tidskrifter.

Däremot är det tveksamt om man får publicera den på nätet (om det inte görs i ett journalistiskt sammanhang) och man får inte använda den i reklam.

(Ovanstående gäller än så länge, ska kanske tilläggas. Det finns ju förslag på ny lagstiftning på det här området, som diskuteras i en annan tråd här i forumet.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.