Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Voigtländer Bessa R(2)

Produkter
(logga in för att koppla)

mcbenke

Medlem
Är det någon inom denna community som äger eller har testat Voigtländer Bessa R eller R2. Gluggarna har ju fått oerhört bra kritik så jag undrar om kameran funkar lika bra. Äger idag en Konica Hexar men saknar både en mer vidvinklig glugg samt en normal/kort tele.
 
mcbenke skrev:
Är det någon inom denna community som äger eller har testat Voigtländer Bessa R eller R2. Gluggarna har ju fått oerhört bra kritik så jag undrar om kameran funkar lika bra. Äger idag en Konica Hexar men saknar både en mer vidvinklig glugg samt en normal/kort tele.

Har själv varit sugen på en Bessa R under en tid och klämde på den på förra årets fotomässa på Elmia. Det finns mycket att läsa om dem på nätet, sök bara på namnet. Kameran har fått bra kritik men känns dock mycket plastig. Vissa problem har även (vilket jag läst) funnits med höjdledsförskjutningar i mätsökaren. Det har dock fixats på garanti eftersom det tydligen berott på dålig justering från fabrik.

På årets mässa blev jag störtkär i Bessa R2, plastigheten är borta. Känslan i den är enorm. Jämförde den med Leica M7 som kostar nästan 4 ggr så mycket & den stod sig bra! Sökaren var fin & mätsökaren (skärpeinställningen) var nästan lika kontrastrik som på M7'an.

Nu var det ju bara en ytlig test jag gjorde så jag kan ju ha missat nåt men den kändes klart prisvärd! Bifogar en bild tagen på mässan av den gröna skönheten. Färgen kan diskuteras men jag tycker att den är skitfräck!

Föresten, är det en Hexar eller Hexar RF du har? RF'n är ju en förbaskat fin kamera (även den vanliga hexaren på sitt sätt).

Mvh, Larsa.
 

Bilagor

  • bessa r2.jpg
    bessa r2.jpg
    16.9 KB · Visningar: 204
Jag har den vanliga hexaren! - Bessa R2 ser grym ut - den finns ju också i svart (om man inte gillar safarilooken förstås ;-) ) Funkar alla voigtländers objektiv på den? Den har ju fått M-bajonett och voigtländer har ju en adapter för skruvgänga-Mbajonett, men funkar de kraftigare vidvinklarna? De nämns nämligen inte i adapterspecifikationerna - bara typ 35, 50, 75 och 135mm-gluggarna
 
mcbenke skrev:
Jag har den vanliga hexaren! - Bessa R2 ser grym ut - den finns ju också i svart (om man inte gillar safarilooken förstås ;-) ) Funkar alla voigtländers objektiv på den? Den har ju fått M-bajonett och voigtländer har ju en adapter för skruvgänga-Mbajonett, men funkar de kraftigare vidvinklarna? De nämns nämligen inte i adapterspecifikationerna - bara typ 35, 50, 75 och 135mm-gluggarna

Som du säger så finns det en adapter men jag kan tyvärr inte svara på hur det funkar med dom kraftigaste vidvinklarna. Jag föreslår att du tar kontakt med LP-foto, dom säljer huset för 7695 kronor & kan nog svara på dina frågor.
www.lpfoto.se

Larsa.

PS, jag avgudar safarilooken.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.