Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

VM i ljusstyrka - tråden om manuella Nikkor

Produkter
(logga in för att koppla)
Det syns nästan än bättre på munnen....Samma bild som ovan men ett annat utsnitt
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    51.4 KB · Visningar: 304
Makten skrev:
Lillkillen såg väldigt skarpt och bra ut! Men bilden är ganska hårt skärpt va? Det ser lite pixligt ut. Annars är ju dylika "riktiga" motiv mycket bättre för att avgöra bildkvalitet. Jag tror att det skulle se betydligt uslare ut om du plåtade massa siffror som jag gjort, hehe;-)

Tillägg: 85/1,4 AF har tydligen helt annan konstruktion än AI-S, så det kanske inte är så konstigt om den är mycket bättre. Man får tänka på att D2X ju också har vansinnigt hög "pixelpitch". Det måste se väldigt väldigt bra ut på en D3!

Visst är det så. men mina motiv brukar oftare innehålla människor än siffror :)

AI85 1,4 vs AF versionen så stämmer det. Rörslett är en av dom som hävdar att AF versionen är bättre på de riktigt stora bländaröppningarna...

På en utskrift så ser dessa bilder helt fantastiska ut. De håller för riktigt hög uppskärpning utan att bilderna faller sönder. De ser bara vansinnigt skarpa ut
 
Den nya 85:an skiljer sig mot den gamla på flera sätt men främst så har den en optisk konstruktion med 9 element i åtta grupper medan den gamla har 7 element i fem grupper. Kan också vara så att den gamla inte har rundande bländarlameller, vilket nya har.

(Guldmedalj för värdelöst vetande:)
 
Mankan G skrev:
Visst hade jag det. Påslagen skärpa i NX alltså. Här är cropet utan skärpa i NX och smartsharpen i CS3 med 100,1
Det där såg faktiskt bättre ut! Lite mjukare, men utan de pixliga artefakterna. Skarpt som attan i alla fall:)

Mankan G skrev:
Visst är det så. men mina motiv brukar oftare innehålla människor än siffror :)
Jo, mina också. Men när jag väl använder full glugg så är det också ofta vid så långa slutartider och/eller höga ISO att det inte tjänar till att använda som skärpetest i en sån här tråd. Jag ska leta lite i arkivet om jag hittar några vettiga "riktiga" bilder så får vi se.

AI85 1,4 vs AF versionen så stämmer det. Rörslett är en av dom som hävdar att AF versionen är bättre på de riktigt stora bländaröppningarna...

På en utskrift så ser dessa bilder helt fantastiska ut. De håller för riktigt hög uppskärpning utan att bilderna faller sönder. De ser bara vansinnigt skarpa ut
Det kan jag tänka mig! Och hur det ska se ut på en D3:a sen:p Men dina bilder bevisar att gluggen har detaljupplösning som i mitten nästan skulle kunna motivera FX med 12*1,5^2 = 27 mp. Det ser ut som att upplösningen är i närheten av sensorns pixeldensitet, och med lite nerbländning lär man överstiga den antar jag. Hur det ser ut i kanten är ju fullständigt ointressant för dylikt användande.
 
Riktiga motiv var det ja... Jag hittar fan inte en enda bild med tillräckligt kort slutartid, hehe.
Nåväl, den här var lite rolig, som jag tog igår.

D200, ISO 400, 105/1,8 @ f/4, 1/320 sekund.
 

Bilagor

  • dsc_9605.jpg
    dsc_9605.jpg
    92.2 KB · Visningar: 296
100% crop, men jag har ingen aning om ifall skärpan ligger just här. Bilen i förgrunden är nog det enda som avslöjar detaljskärpa.
 

Bilagor

  • dsc_9605-2.jpg
    dsc_9605-2.jpg
    98.9 KB · Visningar: 295
Åsså lite usla motljusegenskaper. Men kanske rätt okej för tokljusstarkt objektiv. Hundrafemman vid f/4 med solen snett från sidan, nästan rakt på. Kass kontrast som synes.
 

Bilagor

  • dsc_9609.jpg
    dsc_9609.jpg
    59 KB · Visningar: 286
Makten skrev:



Jo, mina också. Men när jag väl använder full glugg så är det också ofta vid så långa slutartider och/eller höga ISO att det inte tjänar till att använda som skärpetest i en sån här tråd. Jag ska leta lite i arkivet om jag hittar några vettiga "riktiga" bilder så får vi se.

Känner igen det.

I mitt arkiv så hittade jag endast ett tiotal bilder där denna glugg är använd på största bländare och med en vettig isoinställning. Med vettig avser jag ett iso där skärpan i bilden går att bedömma. Vanligtvis använder jag full glugg när inte isot räcker till, precis som du. Nerbländad ett steg till 2 eller 2,8 använder jag den mycket ofta. Knallskarp är ordet!! På 1,4 tappar den lite kontrast men inte är det mycket.......

Jag skall försöka leta reda på den där snabbguiden du har använt och ta samma bilder som du bara för att kunna jämföra. Kan ju även vara kul att se vad Zeiss 50mm f1,4 ZF går för....

Lite lustigt är det men 85an har "bara" fått betyget bra i photozone.de's test. Jag upplever den som en av de allra bästa jag någonsin provat. Fullt i klass med Zeissen.
 
Senast ändrad:
Mankan G skrev:
Visst är det så. men mina motiv brukar oftare innehålla människor än siffror :)

AI85 1,4 vs AF versionen så stämmer det. Rörslett är en av dom som hävdar att AF versionen är bättre på de riktigt stora bländaröppningarna...

På en utskrift så ser dessa bilder helt fantastiska ut. De håller för riktigt hög uppskärpning utan att bilderna faller sönder. De ser bara vansinnigt skarpa ut

Precis!

I ett test är det lätt att produkten verkar fullständigt kass. I min illustration av 85/1.4 AIS, såg den croppade bilden på bländare 1.4 riktigt eländig ut.
Men lägger ut en bild, tagen på f1.4 med manuella 85'an. Inte fullt så hemskt, med ett riktigt motiv och i måttlig förstoring.
 

Bilagor

  • 85,1.4_f1.4_flower.jpg
    85,1.4_f1.4_flower.jpg
    22.9 KB · Visningar: 231
Här kommer lite bilder. Hittade inte en exakt likadan "snabbreferens" som du hade Martin men den kanske säger tillräckligt mycket ändå.

1 meters håll. Smartsharpen 100, 1 i CS3, AF-D85mm f1,4

Hela bilden
 

Bilagor

  • hela85.jpg
    hela85.jpg
    80.4 KB · Visningar: 206
Zeiss 50mm f1,4 ZF på 1,4

Hela bilden. Samma förhållanden som med 85:an
 

Bilagor

  • 50-hela.jpg
    50-hela.jpg
    80.3 KB · Visningar: 265
Det blir ju inte direkt rättvist. Vad skall jag göra. Backa bakåt med 85:an för att få samma utsnitt?
 
Gjorde om det och backade tillbaka med 85:an för att få samma utsnitt. Tyvärr blir det ju en annan vinkel.

Fortfarande CS3 smartsharpen 100,1.

bländare 1,4 på bägge.
Hela bilden
 

Bilagor

  • hela.jpg
    hela.jpg
    38.5 KB · Visningar: 250
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.