Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
VM i ljusstyrka - tråden om manuella Nikkor
- Trådstartare Makten
- Start datum
Makten
Aktiv medlem
Som synes så finns det detaljer ner på en pixels nivå redan vid f/1,2 även om kontrasten är mycket låg. Den förbättras ett uns vid f/1,4 utan att något annat händer. Vid f/2 ökar skärpan och kontrasten en skvätt till, och vid f/2,8 är det riktigt bra. Över f/5,6 händer i stort sett ingenting. Jag tror att toppen ligger vid f/4 i mitten, men det är svårt att avgöra.
Man kan lätt skärpa f/1,2-bilden så att den också ser respektabel ut:
Man kan lätt skärpa f/1,2-bilden så att den också ser respektabel ut:
Bilagor
Senast ändrad:
Makten
Aktiv medlem
Jag tror man blir lite lurad av det lilla utsnittet. Skärpedjupet ökar ju, så den logitudinella CA:n finns kvar men flyttar utanför bild;-) 105/1,8 ger förresten BRUTALT mycket värre longitudinell CA, om det nu säger något. Det borde det göra eftersom det brukar klassas som ett toppobjektiv.Florestan skrev:
Sicken markant skillnad mellan f/2 och f/2.8, inte bara kontrastmässigt utan även med avseende på den där CA:n exv. över Nikon-texten.
Florestan
Avslutat medlemskap
Lurad var ordet. Konverterat rakt av utan justeringar i ACR, antar jag? Annars hade jag varit lite nyfiken på om de longitudinella gick att ta bort helt direkt i råkonverteraren.Makten skrev:
Jag tror man blir lite lurad av det lilla utsnittet. Skärpedjupet ökar ju, så den logitudinella CA:n finns kvar men flyttar utanför bild;-) 105/1,8 ger förresten BRUTALT mycket värre longitudinell CA, om det nu säger något. Det borde det göra eftersom det brukar klassas som ett toppobjektiv.
Makten
Aktiv medlem
Jag har använt min "normalinställning" vilket innebär viss skärpning (75, radie 0,7 och detail 35). Helt linjärt förstår jag inte varför man ska räkna upp bilder eftersom det ser ut som skit vad man än använt för utrustning.Florestan skrev:
Lurad var ordet. Konverterat rakt av utan justeringar i ACR, antar jag? Annars hade jag varit lite nyfiken på om de longitudinella gick att ta bort helt direkt i råkonverteraren.
CA:n går att få bukt med ganska bra i NX, men det är svårare i LR/ACR. Ska se om jag orkar med en NX-variant också, men jag tror inte det. Jag orkar inte sitta och vänta i en kvart på varje bild;-)
Makten
Aktiv medlem
Här börjar brännvidden bli så lång att vi inte riktigt kan lita på att mitt stativ är tillräckligt stabilt för maximal skärpa. Jag har visserligen använt spegeluppfällning, men ändå.
Som synes är skärpan och kontrasten ganska likvärdig med 55:an, men jag tycker inte riktigt att de finaste detaljerna är lika bra. Kontrasten är istället lite högre, vilket man ju kan vänta sig eftersom objektivet är betydligt nyare (80-tal?). Den longitudinella kromatiska aberrationen är detta objektivs akilleshäl, och det blir brutalt svårkorrigerat i många fall. Lösningen är att konvertera till svartvitt när man plåtar vidöppet.
Skärper man upp f/1,8-bilden lite extra så ser det ut såhär. Fullt användbart, och detaljerna duger gott. Man kan fortfarande läsa den mikroskopiska texten och se dess "pixlar" som är mindre än en tiondels millimeter stora.
Som synes är skärpan och kontrasten ganska likvärdig med 55:an, men jag tycker inte riktigt att de finaste detaljerna är lika bra. Kontrasten är istället lite högre, vilket man ju kan vänta sig eftersom objektivet är betydligt nyare (80-tal?). Den longitudinella kromatiska aberrationen är detta objektivs akilleshäl, och det blir brutalt svårkorrigerat i många fall. Lösningen är att konvertera till svartvitt när man plåtar vidöppet.
Skärper man upp f/1,8-bilden lite extra så ser det ut såhär. Fullt användbart, och detaljerna duger gott. Man kan fortfarande läsa den mikroskopiska texten och se dess "pixlar" som är mindre än en tiondels millimeter stora.
Bilagor
Mankan G
Aktiv medlem
Makten
Aktiv medlem
Lillkillen såg väldigt skarpt och bra ut! Men bilden är ganska hårt skärpt va? Det ser lite pixligt ut. Annars är ju dylika "riktiga" motiv mycket bättre för att avgöra bildkvalitet. Jag tror att det skulle se betydligt uslare ut om du plåtade massa siffror som jag gjort, hehe;-)
Tillägg: 85/1,4 AF har tydligen helt annan konstruktion än AI-S, så det kanske inte är så konstigt om den är mycket bättre. Man får tänka på att D2X ju också har vansinnigt hög "pixelpitch". Det måste se väldigt väldigt bra ut på en D3!
Tillägg: 85/1,4 AF har tydligen helt annan konstruktion än AI-S, så det kanske inte är så konstigt om den är mycket bättre. Man får tänka på att D2X ju också har vansinnigt hög "pixelpitch". Det måste se väldigt väldigt bra ut på en D3!
Senast ändrad: