Annons

VM i ljusstyrka - tråden om manuella Nikkor

Produkter
(logga in för att koppla)
85,1.4_f5.6_crop

85,1.4_f5.6_crop
 

Bilagor

  • 85,1.4_f5.6_crop.jpg
    85,1.4_f5.6_crop.jpg
    31.7 KB · Visningar: 183
85,1.4_f11_crop

85,1.4_f11_crop
 

Bilagor

  • 85,1.4_f11_crop.jpg
    85,1.4_f11_crop.jpg
    29.8 KB · Visningar: 182
85,1.4_f16_crop

85,1.4_f16_crop
 

Bilagor

  • 85,1.4_f16_crop.jpg
    85,1.4_f16_crop.jpg
    27.9 KB · Visningar: 181
Missade lite med ljuset då jag höll en reflektor löst i handen. Men tror det duger att kika vad som händer vid nedbländning.

Vassegod Kenneth mfl.
 
Makten skrev:
På bilden ser den inte AI-kopplad ut, men om man kollar upp den på photosynthesis så är det en modell "N" som har "rubber focus, Ai kit 8".
Titta igen. Serienummer 334098 läser jag på Blocketannonsens bild. Det serienumret hittar jag ingen match för 55/1.2 på ovanstående websida. Däremot matchar det en variant av 50/1.2.
 
PMD skrev:
Titta igen. Serienummer 334098 läser jag på Blocketannonsens bild. Det serienumret hittar jag ingen match för 55/1.2 på ovanstående websida. Däremot matchar det en variant av 50/1.2.
Jag klurade lite över det också, men det står nog faktiskt 384098. Då stämmer det.

Tillägg: 50/1,2 med det serienumret hade varit ett AI-S, och dess gummiring ser inte alls ut sådär.
 
Senast ändrad:
Makten skrev:
Jag klurade lite över det också, men det står nog faktiskt 384098. Då stämmer det.

Säljaren bekräftar att det står 384098, så det stämmer med en sen 55/1,2. Frågan är om det förhåller sej som han påstår. Att han använt den på sin D300 utan problem... I så fall bör den var konverterad till "Ai". Bilderna på Blocket till trots.Hmm.

/K
 
Jag är inte någon expert på AI-klackar. Kan man se på bilden om objektivet saknar AI-klack?
 
keckax skrev:
Säljaren bekräftar att det står 384098, så det stämmer med en sen 55/1,2. Frågan är om det förhåller sej som han påstår. Att han använt den på sin D300 utan problem... I så fall bör den var konverterad till "Ai". Bilderna på Blocket till trots.Hmm.
Den bakre flänsen ser "grund" ut, vilket innebär att AI-plutten på kameran kanske är för kort för att ta i bländarringen. I så fall borde han inte få någon ljusmätning vid nedbländning.
Fråga om en bild på bländarlamellerna framifrån och bakifrån eller nåt sånt, så kan du kolla att han inte fejkar. Har han bara snott bilderna så kan han rimligen inte leta upp en med samma serienummer och ta nya bilder.

55/1,2 har tydligen tillverkats i redigt många exemplar, så det kanske är dumt att betala så mycket för ett som inte är AI-konverterat. Särskilt med tanke på att du får ett flång nytt 50/1,2 för bara nån tusenlapp extra.
 
Makten skrev:
Den bakre flänsen ser "grund" ut, vilket innebär att AI-plutten på kameran kanske är för kort för att ta i bländarringen. I så fall borde han inte få någon ljusmätning vid nedbländning.
Fråga om en bild på bländarlamellerna framifrån och bakifrån eller nåt sånt, så kan du kolla att han inte fejkar. Har han bara snott bilderna så kan han rimligen inte leta upp en med samma serienummer och ta nya bilder.

55/1,2 har tydligen tillverkats i redigt många exemplar, så det kanske är dumt att betala så mycket för ett som inte är AI-konverterat. Särskilt med tanke på att du får ett flång nytt 50/1,2 för bara nån tusenlapp extra.

Japp!

/K
 
Jag tänkte försöka testa 55:an på liknande sätt som Crister gjort med 85/1,4, men jag vet inte riktigt vad jag ska plåta för att man ska kunna avgöra skärpan ordentligt. På kort avstånd är det ju halvt omöjligt att lägga fokus så exakt att det är någon vits att plåta en plan yta. Jag provade med en lutad tidning alldeles nyss, men den innehåller inte så fina detaljer som man skulle vilja ha. Dessutom förekommer en klart inverkande "fokus shift" som besudlar resultatet om man använder exakt samma fokusinställning för alla bländare. Nu plåtar man ju inte tegelväggar med en sån här glugg i verkligheten, men ett testobjekt med mycket fina detaljer en smula lutat vore bra. Hörnskärpan blir nog inte så lätt att försöka sig på, men kanten borde funka.
Mitt lilla testande hittills visar att kontrasten är mycket låg vid f/1,2 och f/1,4, men redan vid f/2 är den rätt bra och skärpan är knall redan där.

Återkommer om en stund.
 
Nu ska vi se. Jag hittade en liten komma-igång-broschyr från Nikon med vansinnigt små bokstäver. Faktum är att texten är så liten att man i den minsta kan urskilja "pixlar", vilket man knappt kan med blotta ögat om man inte tittar väldigt nära. Jag har fotat från ungefär en meters avstånd.

Hela bilden; här ser man hur mikroskopisk texten i mittenavsittet är. Observera millimeterskalan på linjalen på kommande bilder.
 

Bilagor

  • hela.jpg
    hela.jpg
    63.5 KB · Visningar: 200
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.