Annons

VM i ljusstyrka - tråden om manuella Nikkor

Produkter
(logga in för att koppla)
Center crop f8

Center crop f8
 

Bilagor

  • 70-200,2.8_f8_cent.jpg
    70-200,2.8_f8_cent.jpg
    41.3 KB · Visningar: 236
Center crop f2.8

Center crop f2.8
 

Bilagor

  • 70-200,2.8_f2.8_cent.jpg
    70-200,2.8_f2.8_cent.jpg
    41.4 KB · Visningar: 232
Tjusigt! Tackar!

F 85/1,4 är lite mjuk (förväntat) på största öppning. Men vill man ha riktig skärpa räcker det väl antagligen att man bländar ner till f2 förmodar jag. Eller?

/K
 
Vet inte hur 85/1.4 är på D3an men på D300 så är den ju rätt bra redan på f1.4 men ännu bättre förståss när det bländas ner något. Oskärpa vid f1.4 kan bero på andra saker än att den inte tecknar tillräckligt skarpt eftersom skärpeplanet är så kort, åtminstone nära närgränsen. Tar jag tex kort på barnen inomhus i dåligt ljus så kan det vara hopplöst ibland.
Men optiken är underbar, det handlar ju inte bara om skärpa. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men det är någon med färgerna och kontrasten som gör att, och "oskärpan" förståss.
 
Makten skrev:
Ja, visst är det så, åtminstone i mitten. Små sensorer har ju mycket högre pixeldensitet. Däremot slipper man mycket av eventuell kantoskärpa.

Kenneth, kom ihåg att ett fabriksnytt 50/1,2 AI-S inte kostar så fruktansvärt mycket. Hittar du något begagnat så lär det väl vara på Ebay, och då är risken att priset blir lika högt ändå.
Martin: -Du skickade en länk vid ett tidigare tillfälle, där 50/1,2 höll ett hyggligt pris.
Kan du skicka den länken igen tro?

/K
 
Nu är jag lite osjälvisk, kolla på blocket.se nu så kan man hitta en 55:a. Högt pris? Tja, det är ju subjektivt ;-) Jag håller mig denna gång.

Är fortfarande lite osöker om 50mm verkligen är något för mig, även om 50/1.2 lockar.
 
johan.morck skrev:
Förlåt, jag är inte Martin men jag tror nog att det var denna du avsåg: http://www.nikonstore.se/Product/ProductDetails.aspx?p=10939

Du kan tjäna cirka 1000kr på att köpa från Asien, inte så himlas mycket kanske men för den snåle :) Nikons butik brukar ju ligga rätt högt i pris, kanske kan du fråga någon lokala handlar vad han skulle ta OM han tog hem en.

Det var den länken ja. Tack!

Lustigt nog ligger dom riktigt bra till i pris på den optiken. "Scandinavian Photo" är bra mycket dyrare.
Jag ska jämföra lite mot "B&H" så får vi se hur jag gör.

/K
 
Jag vet att SP är dyra. Med tanke på priserna utomlands och i Asien är nog Nikons butikspris rätt bra. Kanske ska fråga Fotomaster vilket pris han tar om har tar hem ett helt lass med två stycken :)
 
johan.morck skrev:
Nu är jag lite osjälvisk, kolla på blocket.se nu så kan man hitta en 55:a. Högt pris? Tja, det är ju subjektivt ;-) Jag håller mig denna gång.

Är fortfarande lite osöker om 50mm verkligen är något för mig, även om 50/1.2 lockar.

Jag skickade nyss en fråga om det är en Ai-kopplad glugg, vilket jag inte tror det är.

Det går förvisso att fila gluggen själv (har gjort det en gång), men är ingenting som lockar, då det inte blir så snyggt som jag vill att det ska vara.

/K
 
johan.morck skrev:
Jag vet att SP är dyra. Med tanke på priserna utomlands och i Asien är nog Nikons butikspris rätt bra. Kanske ska fråga Fotomaster vilket pris han tar om har tar hem ett helt lass med två stycken :)

Varför inte..? Han borde kunna matcha Nikonbutiken väl?

/K
 
-CL- skrev:
Så lysande test var det kanske inte, men man ser ju en viss skillnad på centrumcroppade bilderna och texten på kanterna.
Helt OK test. Det ser ut som om det mest är kontrasten som är lägre på full öppning. Skillnaden i upplösning är inte så stor.
 
Det är motsvarar helt den ordning som jag läst att en manuell 85/1,4 ska prestera. Något mjukare än Af-modellen på största bländaren.

/K
 
keckax skrev:
Jag skickade nyss en fråga om det är en Ai-kopplad glugg, vilket jag inte tror det är.

Det går förvisso att fila gluggen själv (har gjort det en gång), men är ingenting som lockar, då det inte blir så snyggt som jag vill att det ska vara.
På bilden ser den inte AI-kopplad ut, men om man kollar upp den på photosynthesis så är det en modell "N" som har "rubber focus, Ai kit 8". Kanske något man själv får välja att montera? Det blir nog lite bökigt att få tag i en bländarring för f/1,2 om det inte medföljer.

Tillägg: Förresten är den "all multicoated", vilket antagligen ger lite bättre kontrast än mitt gamla fossil.
 
Senast ändrad:
keckax skrev:
Tjusigt! Tackar!

F 85/1,4 är lite mjuk (förväntat) på största öppning. Men vill man ha riktig skärpa räcker det väl antagligen att man bländar ner till f2 förmodar jag. Eller?

/K

Som du ser blir den mycket skarpare redan vid f2, men vid 2.8 om man är ute efter vassa bilder.
Här lägger jag ut en serie från:
f 1.4
f 2
f 2.8
f 4
f 5.6
f 8
f 11
f 16
 

Bilagor

  • 85,1.4_f16_full.jpg
    85,1.4_f16_full.jpg
    16.6 KB · Visningar: 178
Senast ändrad:
85,1.4_f1.4_crop

85,1.4_f1.4_crop
 

Bilagor

  • 85,1.4_f1.4_crop.jpg
    85,1.4_f1.4_crop.jpg
    21.8 KB · Visningar: 178
85,1.4_f2.8_crop

85,1.4_f2.8_crop
 

Bilagor

  • 85,1.4_f2.8_crop.jpg
    85,1.4_f2.8_crop.jpg
    30.4 KB · Visningar: 180
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.