Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
VM i bokeh
- Trådstartare Makten
- Start datum
Grimmer
Aktiv medlem
Här är en lins att dregla över och då även för mig eftersom jag inte har den. För er som inte har kikat på Sony/Minolta-systemet förut: var beredda på vilja byta system... :O)
135 F2.8 T4.5 STF ->
En lins som är designad med fokus på oskärpan!
Kika på bilden med en röd blomma som har dött gräs eller nåt sånt i bakgrunden. Ett vanligt objektiv hade inte klarat att göra ett sånt motiv så snyggt utan att behöva sudda ut bakgrunden helt.
135 F2.8 T4.5 STF ->
Kika på bilden med en röd blomma som har dött gräs eller nåt sånt i bakgrunden. Ett vanligt objektiv hade inte klarat att göra ett sånt motiv så snyggt utan att behöva sudda ut bakgrunden helt.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Mycket intressant, hittade en fin sida med lite mer info om den.Grimmer skrev:
Här är en lins att dregla över och då även för mig eftersom jag inte har den. För er som inte har kikat på Sony/Minolta-systemet förut: var beredda på vilja byta system... :O)
Nikon har två gluggar med liknande möjlighet, de två Defocus Control-objektiven, 105mm f/2.0 DC samt 135mm f/2.0 DC. Jag har själv mycket positiv erfarenhet från den förstnämnda av dessa även om den ibland tenderar frontfokusera lite på mina digitalhus så jag får se upp :-( Dock så brukar jag inte fläska på maximal "defocus" utan hålla mig till lite mer neutrala inställningar för vardagsbruk.
macrobild
Avslutat medlemskap
Skröna-nja. En gång i tiden när en vän till mig hade Aktuell Fotografi fanns det en fotograf som hävdade att han kunde se skillnad på bilder tagna med zeiss objektiv och Hasselblad och andra mellanformatskameror exv Pentax 6x7 , Mamiya osv vad det gäller bokeh.
Bra, vi gör en test sa chefredaktören. Ett antal bilder togs och fotografen fick sedan välja ut vilka kopior som var tagna med Haselblad/Zeissoptiken.
Han valde ut ett antal bilder och hade alla rätt.
Kan det vara kitgluggen 18-55
Mikael
Bra, vi gör en test sa chefredaktören. Ett antal bilder togs och fotografen fick sedan välja ut vilka kopior som var tagna med Haselblad/Zeissoptiken.
Mikael
macrobild
Avslutat medlemskap
Grimmer skrev:
135 F2.8 T4.5 STF ->
Jag skulle inte drägla så länge när det finns en snuskigt billig 85:a från Canon som också är designad för snygg oskärpa 85/1,8
En glugg som jag nyss har upptäckt.
Peppar&salt bl 1.8 i väntan på dagens
Bilagor
dJb
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Skröna-nja. En gång i tiden när en vän till mig hade Aktuell Fotografi fanns det en fotograf som hävdade att han kunde se skillnad på bilder tagna med zeiss objektiv och Hasselblad och andra mellanformatskameror exv Pentax 6x7 , Mamiya osv vad det gäller bokeh.
Mikael
Den sista var tagen med 28-90/4-5,6 av gamla modellen.
Imponerande att kunna se skillnad på olika objektiv utifrån bokeh, själv har jag ofta väldigt svårt att se skillnad på bilder tagna med samma öppning.
macrobild
Avslutat medlemskap
Håller på att spika altan på landet men jag skulle också vilja testa exv 85 på bl 2,8 100mm macro och 70-200/2,8 på bl 2.8 och se om man kan se skillnad och därefter tala om vilken bild som är tagen med vad och bokeh.
Min fru får ordna en blindtest
Att 85/1,8 ger snygg oskärpa- det tror jag eftersom jag tycker bilderna ser bra ut-men jämfört har jag inte
Mikael
Min fru får ordna en blindtest
Att 85/1,8 ger snygg oskärpa- det tror jag eftersom jag tycker bilderna ser bra ut-men jämfört har jag inte
Mikael
Jeppe
Aktiv medlem
Sabud skrev:
Själv vill jag ha så lite iögonfallande bakgrund som möjligt.
Japp
EF 500/4L + 1.4x vid närgränsen (hel skog bakom)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/641257.htm?set=lp
maxzomborszki
Aktiv medlem
Problemet med den typen av bilder är att de är svåra att försöka se hur bokehn ser ut. Det är först när du får stora kontrastskillnader, till exempel ljuskällor, klara detaljer, himmel genom lövverk etc som du ser hur oskärperendreringen ser ut.Sabud skrev:
Själv vill jag ha så lite iögonfallande bakgrund som möjligt.
För annars hamnar vi lätt där Martin tyckte den gamla tråden var, en fokusering på kort skärpedjup. Inget ont om bilden, precis som du säger har du en mycket "anonym" bakgrund, men det var inte vad som primärt efterfrågades.