Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vivinkel objektiv till Nikon D-serien funderignar

Produkter
(logga in för att koppla)

Lejonfrost

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag har bestämt mig för att bredda mig lite och då jag är lite smått intresserad av landskap och porträtt har jag bestämt mig för att köpa en vidvinkel lins ifrån pixmania.

När jag nu satt och kikade lite på sidan så ser jag att det står olika benämningar för vad objektiven passar till på sidan:

" för Alla analoga och digitala Nikon systemkameror "

ELLER

"för digital spegelreflex Nikon D-serien"

Källa:
http://www.pixmania.com/nikon-kameraobjektiv/sese1_1_433_0_33_0_0_00_sg.html


Jag tolkar detta som att vissa objektiv fungerar enbart på den Digitala varianten och inte på analoga så klart?

En annan fråga:

Är 28 mm vidvinkel tillräckligt, eller bör man satsa på 24 mm?

Såg att det fanns en prisskillnad som var ganska saftig för min studentplånbok.

Vad tror ni är lagom prisklass?
Finns det någon annan sajt med bättre priser?

Mvh

Emanuel
 
DX-objektiven lyser inte ut 24x36 millimeter som filmens yta är.
De lyser ut en mindre cirkel.

28 mm på en digital kamera med sensor i APS-storlek är inte vidvinkel utan normal.

Köp begagnat i stället.
Prova / låna av ngn du känner eller i butik innan du bestämmer dig för vilka brännvidder som passar dig. Ingen annan kan bestämma vad som passar dig.
 
Du har ju en 18-55 i kameraväskan. Prova att plåta med den instäld på 24 respektive 28 så kan du se vad som passar just dig. Kanske vill du ha ännu mer vidvinkel eftersom du har en cropfaktor på 1,5.

Greven
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.