Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Små objektiv / pannkaksobjektiv för Nikon och Sony

Produkter
(logga in för att koppla)
Yes! Älskar Pentax. Hade de bara gjort en fullformatare hade jag slagit till för länge sedan. Nu får jag väl spara ihop till en 645Z istället... :D

Yes! Älskar Pentax. Hade de bara gjort en fullformatare hade jag slagit till för länge sedan. Nu får jag väl spara ihop till en 645Z istället... :D

Den kommer snart... (Pentax FF).
Jag hoppade över FF-hypen och gick direkt från APS till MF (Pentax 645D). Det Har jag inte ångrat en sekund.

75/2,8 ār ett litet smidigt objektiv till den.

Men jag Har fortfarande kvar min K-3. Supernöjd med den också.

Jag är i antågande att införskaffa ett nytt kamerasystem i småbild/fullformat. Jag sneglar främst på D600/D610 och Alpha A99, då jag känner att de räcker för mina behov.

Jag har insett att min viktigaste prioritering är att systemet är litet, eller närmare bestämt objektivet. Jag villl helst ha objektiv som är små och lätta, både för att slippa bärvikt, slippa något klumpigt som skumpar runt på axeln och lätt slår in i saker och ting så fort man inte håller fast det, och som inte väcker så mycket uppmärksamhet.

Efter att ha tittat lite närmare på objektivutbudet i fullformat är det dels lite snålt, dels är nästan alla stora som hus. De enda som är mindre är de som är i budgetklassen. Jag kan väl leva med en allroundzoom är lite skrymmande, men jag hade gärna haft ett fast objektiv runt 30-35mm som är litet. Men dessa är ju lika stora som allroundzoomar!

Den enda kandidaten jag hittat är Nikkor 35mm F2, men den är ju lite till åren, och det känns inte riktigt som att det matchar en modern digital kamera.

Så jag efterlyser tips på liknande objektiv för Nikon och Sony.

-
Jag har siktat in mig på fullformat då jag vill ha prestanda och bra kontroll.

Eller tänker jag för snävt?
Jag kan tänka mig att gå utanför lådan och titta på spegellösa kameror, men mitt intryck är att de inte ger en så bra kontroll. Och DX/APS-C-format känns inte värt "mödan" med en såpass stor kamera ändå. I så fall kan jag lika gärna puttra på med min Canon S100 och kanske istället satsa på G7 X känner jag.

Olympus E-400-serien, eller kanske mer 500-serien, står lite som inspiration i mitt huvud.

Varför nämner jag inte Canon-system? Jag gillar inte layouten på deras systemkameror.

Jag har erfarenhet av alla kamerastorlekar/klasser utom spegellösa system.

Hej!

Du tänker för snävt!

Jag fotar nikon d300 och har sedan tidigare 24/2,8, 35/2,0, 50/1,8 och andra zoomar. Jag tröttnade på klumpigheten och "AF-motorinkompabiliteten" mellan husen och Nikons tjurskalliga inställning till att inte göra ett kompakt hus som har "alla" reglage.
Det har blivit att jag samlat på mig beggade Samsung-grejer och på blocket där är det billigt.
Jag har på senare år blivit allt mer skeptisk till FX, grejerna blir ju så tunga och klumpiga, det verkar finnas nån form av egenvärde i klumpiga kameror hos Nikon, Sony A7 är ju ett praktexempel på motsatsen.

Mitt råd är att strunta i FX skaffa en spegellös m4/3 eller APS-C. Då diskuterar vi inte 100gr hit eller dit, det blir snarare halvkilon hit eller dit, det är verklig skillnad.
Mitt exempel: (vilket för övrigt gäller alla spegellösa)

Samsung NX10 med 30/2,0 vikt ca 495 gr
Nikon D300 med 35/2,0 vikt ca 1150 gr

Jag tycker att Sammys pannkakor är grymma, husen inte så himla klockrena men sett till priset får jag säga att de är mycket bra. Jag har kvar mina Nikon-grejer för att jag anser sett till systemet är Nikon svårslagna. Priset för samsungen och fyra pannkakor har kostat lika mycket (eller lite) tillsammans som nikons nya AFS 35/1,8 FX ensam. Det är dyrt med vuxenleksaker......väntar med spänning på om nya NX1 kan vara spiken i kistan för nikon och min d300...

Den kommer snart... (Pentax FF).
Jag hoppade över FF-hypen och gick direkt från APS till MF (Pentax 645D). Det Har jag inte ångrat en sekund.

75/2,8 ār ett litet smidigt objektiv till den.

Men jag Har fortfarande kvar min K-3. Supernöjd med den också.
Min omedelbara reaktion var ett glädjeskutt och viss skepsis över om du kanske skämtade. Sökte runt lite snabbt, och fann att de hade gått ut med att jobba med en fullformat. Artikeln var från början av 2013, och det sades att den skulle kunna komma 2014. Men 2014 är ju snart slut, och jag har inte hört något om Pentax och FF under det senaste året som jag haft koll på fotonyheter. Har det sagts något mer?

Hej!

Du tänker för snävt!

[...]

Mitt råd är att strunta i FX skaffa en spegellös m4/3 eller APS-C. Då diskuterar vi inte 100gr hit eller dit, det blir snarare halvkilon hit eller dit, det är verklig skillnad.
[...]
Tack för ditt inlägg! Jag har egentligen inga problem med storleken på huset, det är tvärtom nästan en fördel för mig, för jag vill ha bra grepp och bra kontrollmöjligheter. Objektivet däremot vill jag ha möjlighet att välja ett litet ett, för det sticker ju ut och slår lättare i i saker och är lite ömtåligare än resten, och det förskjuter viktpunkten bortåt. Och ibland vill man vara lite mer diskret.
Dessutom vill jag gärna åt det kortare skärpedjupet fullformat erbjuder.

De spegellösa kameror som finns har kompromissat för mycket med grepp och kontroller för att jag ska finna dem intressanta. Förmodligen för att de vill utmärka sig mot spegelreflexkameror. Sony A7 kan däremot vara ett intressant mellanting. Ska ta en närmare titt på den imorgon förhoppningsvis.

Med risk att bli OT.
Pentax FF, om och när den väl dyker upp (snart hoppas jag) diskuteras flitigt på www.pentaxforums.com
Ricoh som äger Pentax släpper ingen info om nånting, mer än: "vi tittar på möjligheten att..."

Vi får Se vad som händer. Under tiden fota på med det som Finns :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar