Jag är i antågande att införskaffa ett nytt kamerasystem i småbild/fullformat. Jag sneglar främst på D600/D610 och Alpha A99, då jag känner att de räcker för mina behov.
Jag har insett att min viktigaste prioritering är att systemet är litet, eller närmare bestämt objektivet. Jag villl helst ha objektiv som är små och lätta, både för att slippa bärvikt, slippa något klumpigt som skumpar runt på axeln och lätt slår in i saker och ting så fort man inte håller fast det, och som inte väcker så mycket uppmärksamhet.
Efter att ha tittat lite närmare på objektivutbudet i fullformat är det dels lite snålt, dels är nästan alla stora som hus. De enda som är mindre är de som är i budgetklassen. Jag kan väl leva med en allroundzoom är lite skrymmande, men jag hade gärna haft ett fast objektiv runt 30-35mm som är litet. Men dessa är ju lika stora som allroundzoomar!
Den enda kandidaten jag hittat är Nikkor 35mm F2, men den är ju lite till åren, och det känns inte riktigt som att det matchar en modern digital kamera.
Så jag efterlyser tips på liknande objektiv för Nikon och Sony.
-
Jag har siktat in mig på fullformat då jag vill ha prestanda och bra kontroll.
Eller tänker jag för snävt?
Jag kan tänka mig att gå utanför lådan och titta på spegellösa kameror, men mitt intryck är att de inte ger en så bra kontroll. Och DX/APS-C-format känns inte värt "mödan" med en såpass stor kamera ändå. I så fall kan jag lika gärna puttra på med min Canon S100 och kanske istället satsa på G7 X känner jag.
Olympus E-400-serien, eller kanske mer 500-serien, står lite som inspiration i mitt huvud.
Varför nämner jag inte Canon-system? Jag gillar inte layouten på deras systemkameror.
Jag har erfarenhet av alla kamerastorlekar/klasser utom spegellösa system.