Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visa visitkortet som du delar ut till dom du fotograferar

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är nog inte med eller utan bild/er som avgör, utan snarare hur man använder sig av det som är med på kortet. Endast kontaktinformation är väl ok, men det skadar ju inte att tänka till om storlekar, typsnitt, färger och placeringar även i ett sånt läge. Att bara ha det betyder inte varken att det är lättare att ta till sig eller lättare att få att se stilrent ut. En hemsk logga, fult typsnitt, tokigt placerat kan göra det rörigt oavsett hur lite som finns med på kortet. Utseendet har fö bevisad betydelse för hur intresse väcks..
 
Feedback behövs

Vad behöver jag ändra på detta visitkort?
Jag är tacksam för all kritik.

/ Lena
 

Bilagor

  • tn_livepreview.jpg
    tn_livepreview.jpg
    14.5 KB · Visningar: 1,238
Re: Feedback behövs

Kryte skrev:
Vad behöver jag ändra på detta visitkort?
Jag är tacksam för all kritik.

/ Lena

Allt blir lite snyggare om du låter texten ligga i samma linje, alltså lika mycket vänsterställt.

Sedan får du ett stort tomrum i mitten. Jag skulle vilja flytta in texten bara pyttelite till för att balansera upp detta.

Jag tycker att texterna inte har samma radmellanrum. Ska det vara så?

Sen vet jag inte bäst men jag skulle skriva porträttfotograf under majta.se och skriva telefonnr. underst.

Det var mina tankar.. Enkelt klassiskt och snyggt men lite småfix i mina tankar.
 
Berra W skrev:
Något stiliserat objektiv.
Stiliseringen på objektivet tycker jag fungerar som grafiskt element även om de allra flesta nog inte kommer fundera tillräckligt på den för att uppfatta vad det ska föreställa.

Skuggningen på texten sticker dock i ögonen och för genast tankarna till tidiga webbsidor skapade av folk utan formgivningskunskaper med med ritprogram som hade drop-shadow funktion. Typografin innehåller också olika typsnitt som är nästan likadana, men inte riktigt. En grundregel är att typsnitten bör vara antingen exakt samma eller väldigt annorlunda.

Jag skulle också gärna se rubriker till telefonnummren när du listar två ovanpå varandra.
 
Re: Feedback behövs

Kryte skrev:
Vad behöver jag ändra på detta visitkort?
Jag är tacksam för all kritik.

Jag håller med Stellan i det mesta.

I övrigt skulle jag ta bort "majta.se" som ligger överst. Det finns ju redan i webadressen. Du vill väl bli ihågkommen med ditt namn och inte med detta ganska konstiga "majta.se"? Vill du ha litet färg med så sätt det på ditt namn och förstora fonten. Fast det är inte tvärenkelt att färglägga en liten bit i ett annars helt monokromt kort. Om fotot skulle var i typ sepia så skulle det vara lättare att hitta litet intressanta färger för texten. I detta fall är det säkrare att köra utan, helt klart.

Sen tycker jag att du borde hitta litet trevligare fonter. Du är ju tjej och kan väl våga dig på lite snirkligt elegant. T.ex. nåt i gammaldags gåspennautförande för namnet och titeln.
 
Berra W skrev:
Tack för kommentaren Will,
Ändra enligt ditt förslag, typsnittet är dock genomgående Verdana
Ok, de subtila skillnaderna jag tänkte på var främst att texten med mejladdressen har nästan, men inte riktigt, samma storlek som webbadressen och telefonnumren.
 
Hej, här är mitt visitkort. Har haft det i 3 år nu och har tröttnat på det, det blir ett nytt inom kort. Beställer via visitkort.se men skall designa och printa helt själv nästa gång.
//
Nina
 

Bilagor

  • imagebynina visitkort.jpg
    imagebynina visitkort.jpg
    76.2 KB · Visningar: 1,254
Stilrent Lars, gillade ditt kort. Verkligen. Nu får jag börja ta tag i mitt eget för att inte komma på efterkälken, känner jag...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.