** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Visa visitkortet som du delar ut till dom du fotograferar

Produkter
(logga in för att koppla)
Trevligt med alla påhittiga och kreativa visitkort.
Såg kommentaren ”… Man ska nog inte formge sitt eget kommersiella visitkort själv om man inte vet vad man gör – en tanke ...” från en reklamstuderande. Påhoppen som följde tycker jag är orättvisa. En bra fotograf har bildsinne och tycker det är en rolig utmaning att själv göra sitt visitkort. All heder åt detta. Handlar det däremot om sitt ”… kommersiella visitkort …” (se citat) tjänar man naturligtvis på att testa sina idéer på ett proffs. Det är ju trist om man är en skicklig fotograf som presenterar sig med ett amatörmässigt och kanske överlastat kort med kuriösa teckensnitt och med typografiska fel.
Som amatör tycker jag förstås att man har all frihet i världen att göra sitt eget kort. Jag har haft en trevlig stund när jag kollat igenom alla förslag och dom som jag tycker bäst om är dom enkla och rena utan för fantasifulla stilar och påhitt.
Här är några jag gillar särskilt: Catherine Dahlgren (kapitälerna kan spärras något och linjen ngt tunnare). Det senare förslaget (sid 4) tycker jag inte är bättre, Mårtenssons är kul, David Björkén, Jorma Kaunonen (Särskrivning är en plåga, men här är det förstås rätt eftersom det är på engelska), Johan Ullsten (annat teckensnitt enl. senare förslag är ett alternativ men då får inte gruppen under vara så tät och liten; anmärkningen om linjerande vänsterkant är förstås rätt och då kan den övre gruppen flyttas), Christer Fischier (med mindre symbol), Pertman (”bröllopsfotograf” kanske med finstämda glesade kapitäler, tel.nr ngt större och sänkt ngt), Bernt Carlzon (proffsigt – fin färgdelning med ”ON DESIGN” läst i rött inuti namnet), Jonas Jönsson, Daniel Ryman (mittenförslaget), Leif Nylund … – Det var så långt jag hann.
Ofta förbisedda detaljer är t ex mellanrummen i telefonnummer som inte får vara för gluggiga, att radmellanrummen inte är för små, att negativ text i platta eller bild inte får vara för liten eller för tät. Inga särskrivningar i svenska, skillnad mellan bindestreck och tankstreck, ingen genitivapostrof i svenskan (typ Anna’s Café) osv osv. Det är här dom flesta gör fel och amatören avslöjas.
Och då är vi tillbaka till inledningen, och kan konstatera att ett fotograf-proffs har glädje av att anlita ett formgivnings-proffs.
Synpunkterna på formen är förstås mina högst personliga och kan diskuteras men reglerna mot slutet är allmänt giltiga.

Ny version av mitt visitkort. Funderar på att trycka upp några hundra ex av det.

Skriv gärna om det är nått jag kan ändra på. Ska t.ex. 'www' vara med i hemsideadressen? Bör man skriva +46 (0) osv på mobilnumret istället för så som jag skrivit nu? Verkar det oseriöst att bara ha ett mobilnummer och inget vanligt?

Bilagor

• vititkort-bra.jpg
    vititkort-bra.jpg
    39.2 KB · Visningar: 1,345
Andreas Carlssons nya kort /
Mycket bättre än förra tycker jag. Jag skulle inte ha +46 osv, eftersom det är svenskt kort. Bara mobilnumret blir allt vanligare – seriöst. Däremot bör det vara bindestreck (utan mellanrum) och inte ”punkt på mitten” i grupperingen, som bör skrivas ”070-289 53 29”. Som jag antydde tidigare kan du minska de två mellanrummen tills det fortfarande är en tydlig gruppering, men inte mer. För att undvika gluggigheten i raden nertill skulle jag högerställa alltihop och linjera i höger kant med ”Carlsson, fotograf”. I sista raden är det läge att använda tecknet du nu har i siffergruppen, men då i större grad. Omkring de två ”punkt på mitten” har du vanliga ordmell, men inte för gluggigt. Ser du att siffergruppen står fram lite väl mycket på grund av gluggarna och att siffrorna ser större ut? Det skulle du kunna motverka genom att glesa ut övriga texten aningens, resp. ngt mindre grad på tel.nr. Du kan även överväga att sätta tel.nr först eller sist i raden. Vad tror du? Du kan ju testa och se om du tycker om det – annars är det bra som nu.

Allt det föreslagna är finlir, men det är lite kul att se om det blir någon skillnad (till det bättre).

Någon som vet något tryckeri som kan leverera lite annorlunda visitkort? T.ex i transparent plast och/eller med hål i?

andreasc89 skrev:
Ny version av mitt visitkort. Funderar på att trycka upp några hundra ex av det.

Skriv gärna om det är nått jag kan ändra på. Ska t.ex. 'www' vara med i hemsideadressen? Bör man skriva +46 (0) osv på mobilnumret istället för så som jag skrivit nu? Verkar det oseriöst att bara ha ett mobilnummer och inget vanligt?
För oss som bor på landet och är vana vid fem- och sexsiffriga telefonnummer blir det lättare att skriva mobilnumret 0702-89 53 29. "89 53 29" får en bra rytm vilket också gör det lättare att komma ihåg och typografiskt blir det enligt min mening bättre balans. Skippa +46 om du inte har mycket utlandskontakter. "www" är en smaksak, tycker jag (men hoppa över "http://", förstås).

Borde göra ett visitkort, önskar att jag haft ett på en hopptävling då en mamma ville att jag skulle ta kort på hennes dotter. Hon fick min mailadress men ingen av oss hade penna vilket resulterade i att hon antagligen glömde bort den, för jag har inte hört något mer sen dess. Tråkigt eftersom det annars skulle varit första gången jag säljer bilder till någon...

Men ska nog sitta och klura på ett visitkort nu.

Andreas Carlsson visitkortkort /
När jag gav rådet om gruppering så tänkte jag på ett vanligt telefonnummer. Som mobilnummer (där det inte finns några etablerade regler, vad jag förstår) är jag böjd att hålla med Niklas om versionen ”0702-89 53 29” eller kanske 0702 89 53 29 utan streck (signalerar tydligare att det är ett mobilnummer). När det gäller ”www” så lutar jag åt ”carlssonfoto.se” som är tydligt nog och även mindre ”skräpigt” (på tal om typografi).
Vad gäller högerställd adressrad, som jag föreslog, så kan du också testa ett rakt vertikalt streck som avskiljande:
”carlssonfoto.se | [email protected] | 0702 89 53 29”.
Det kan se snyggt ut (och numret sist med aningen mindre siffror, kanske – och inga onödiga gluggar).

Nu har du fått lite att välja på / Hälsningar HåGe

Funderar också på att göra ett visitkort, så här långt har jag kommit på min mall..
vad tycks?

Bilagor

• jimpawkort.jpg
    jimpawkort.jpg
    79.4 KB · Visningar: 1,137
Här är mitt första förslag till kort, fotograferar oftast hästevenemang och det borde ju kunna framkomma hoppas jag.

Kom gärna med kommentarer.

Mvh Stefan

Bilagor

• se-bilder.jpg
    se-bilder.jpg
    33.1 KB · Visningar: 1,079
Ola Westerbergs kort:

Kortet är bra.
Skönt med ett tomt utrymme tj (tycker jag).
Där kan Ola skriva en personlig hälsning.

Stefan Ehrling:

Man får ingen uppfattning om var kortet slutar. Vad sägs om att ta bort sorgramen (möjligen en mycket fin linje i högerkanten mot den vita ytan) och låta bilden vara utfallande uppåt, neråt och i vänsterkant. Jag skulle ha "SE-BILDER" i snyggt spärrade versaler i samma typografi (och ev. samma storlek men utan rastrering) som i Foto/Webb". Tel.nr aningens mindre grad?
Lite för många sorter nu.

Tackar för uppslagen i tråden, korten är faktiskt käcka att ha med sig ibland har jag märkt.

Designen är ju en smaksak, men för en amatör så funkar egna utskrivna på 200g papper ganska bra.

Bilagor

• visitkort_nhe.jpg
    visitkort_nhe.jpg
    30.7 KB · Visningar: 1,426
HåGe skrev:
Ola Westerbergs kort:

Man får ingen uppfattning om var kortet slutar. Vad sägs om att ta bort sorgramen (möjligen en mycket fin linje i högerkanten mot den vita ytan) och låta bilden vara utfallande uppåt, neråt och i vänsterkant. Jag skulle ha "SE-BILDER" i snyggt spärrade versaler i samma typografi (och ev. samma storlek men utan rastrering) som i Foto/Webb". Tel.nr aningens mindre grad?
Lite för många sorter nu.

En uppdaterad version av kortet (hoppas jag fick med kantlinjerna runt bilden nu...)

Bilagor

• se-bilder-kort.jpg
    se-bilder-kort.jpg
    24.7 KB · Visningar: 1,368
Lättare att bedöma nu när man förstår var kortet slutar. När jag sa tunn linje förvillade jag dig. Menade bara en mycket tunn kontur (bara som binder ihop bilden).

Det ser bra ut nu tycker jag.

Du kan också testa att inte låta bilden vara utfallande utan lämna en ca 2 mm vit kant runt om bilden. Det kan bli bra.

Du har nu ökat graden på "Foto Webb". Som jag tänkte mig så var storleken bra förut, men det är en smaksak. Tel.numret tycker jag är bra nu. Jag tänkte att ditt namn i halvfet skulle ha största uppmärksamheten och alltså raderna ovanför hållas tillbaka (lite för gluggigt kring bindestrecket).

Förlåt att jag kommer med så mycket kompletterande förslag, men jag tycker ditt kort är trevligt. Det är naturligtvis alldeles bra precis som det är, men det är intressant att tänka sig olika alternativ och hur man kan resonera kring form. Det handlar ju om tyckande.

Jag har gjort 2 st olika visitkort, lite olika beroende på vem som ska få det.
Första är för dom som jag kommer i kontakt med angående jobb. Det andra är till dom som vill kolla på hemsidan, men som aldrig har penna på sig eller kommer ihåg adressen.

Bilagor

• visit_calle.jpg
    visit_calle.jpg
    38.4 KB · Visningar: 1,285
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar