Annons

Visa dina tågbilder!

Produkter
(logga in för att koppla)
ekemannen skrev:
Kul tråd som sagt va'. Jag undrar om man bör be om lov för att fota på en rangerbangård med trafik (bor ju i kumla ca. en mil från Hallsberg) eller om man får hålla sig bredvid.

/ Erik
Du bör försöka få något tillstånd att gå med någon som har spårbehörighet. Man får inte vara på spåren annars, dels för att det är jäkligt lätt att bli överkörd eller träffad av flygande sten, is eller annat, och dels för att lokföraren blir väldigt överraskad när det plötsligt dyker upp något i vägen som inte ska finnas där. Det kan vara väldigt svårt att se precis var någon står om det är en kurva och jag lovar att pulsen skenar iväg när man tror att det är folk i spåret, och ännu mer när det är någon för nära.
 
Arbeten på gamla Årstabron som kommer att öppnas för tågtrafik den 18e dec.
 

Bilagor

  • arbeten-på-årstabron-040.jpg
    arbeten-på-årstabron-040.jpg
    46.7 KB · Visningar: 1,443
Getåolyckan

Den 1 oktober 1918 skedde den svåraste olyckan i svensk järnvägshistoria. Den resulterade i minst 42 döda. Olyckan skedde vid Getå, strax norr om Norrköping. Den av regnet underminerade banvallen brast och lok F1200 och alla dess vagnar störtade ner på vägen nedanför. Glödande kol satte eld på vagnarna där många passagerare satt fastklämda.

1963 kom loket åter i svensk ägo och flera år senare kördes en "jubileumstur" t.o.r. Norrköping. Jag befinner mig på banvallen vid olycksplatsen, med kamera och stativ, och tar denna bild på tåget.

Tyvärr minns jag ej exakt när det var, men det borde varit på 70-talet.
 

Bilagor

  • cnv00001.jpg
    cnv00001.jpg
    26.4 KB · Visningar: 1,730
Här några bilder jag tagit i Stockholms tunnelbana på grön och blå linje. De är tagna med en digital kompaktkamera, utan stativ och ofta under tidspress och utan kontroll över bländare och slutartid (förutom vid långa exponeringar) så håll inne med de tekniska kommentarerna.

http://hem.bredband.net/fresj/tunnelbana/
 
Senast ändrad:
Kanske lite utanför ämnet, men ändå en spårvagn. Kan det köras spårvagnar på järnvägen på Lidingö, tycker jag att en av sidans profiler fångade i flykten passar bra framför ringlinjens spårvagn i Helsingfors.
 

Bilagor

  • crw_6903sm.jpg
    crw_6903sm.jpg
    28.6 KB · Visningar: 1,302
Bilden tagen tidigt 60-tal på Ljusdals station med en Kodak Brownie Six-20.
 

Bilagor

  • lok 4006c.jpg
    lok 4006c.jpg
    55.1 KB · Visningar: 1,296
Engelsk tågkupé 1983. Minns att det var varmaste sommaren på ca 150 år denna sommar och att värmen var på högsta läge i kupén... =I
 

Bilagor

  • eng1983_01_030_72.jpg
    eng1983_01_030_72.jpg
    38.1 KB · Visningar: 1,261
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.