ANNONS
Annons

Visa dina tågbilder!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett rött lok vid Malmö centralstation! Tror de skottar snö och torkar elledningar med detta lok?

Bilagor

• tag_fs_400.jpg
    tag_fs_400.jpg
    73.8 KB · Visningar: 563
Det är väldigt roligt att denna tråd skapat ett sånt stort intresse att den fortfarande lever.

Jag flikar in en bild där Roslagsbanan korsar Värtabanan.

Bilagor

• r-banan.jpg
    r-banan.jpg
    68.3 KB · Visningar: 368
Re: Re: Det är en Tb/DLL

Sonnaren skrev:
Man tackar för informationen! Så kan jag då så småningom gå till sängs även idag med gott samvete eftersom min grundföresats:"Varje dag skall man lära något nytt!" har uppfyllts.
Us

En annan kul grej med TB-loken är att dem kan lyfta sig själv "i håret" och vända 180 grader och köra hem igen på samma spår som dem kom ifrån. En plattform kan på hydraulisk väg tryckas ner under loket och på så vis lyfta upp från rälsen så mycket att det går att rotera loket via handkraft. Säkert någon annan mer jvg toklig än mig som kan berätta mer om detta.

Senast ändrad:
Jag gillar verkligen de här gamla tågbilderna. De är från en tid då spåren var det som band ihop landet, landskapet levde och järnvägen hade sin höjdpunkt. Sedan dess har spåren ersatts av asfalt och allt mindre även av den tyngre godstrafiken går över spår. Sverige är vad jag hört tyvärr ett av de länder där minst godstransport går över spår.

/ep

skylt.jpg

Skylt observerad i Helsingfors...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar