Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visa dina tågbilder!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vr98olli skrev:
Tommy, du stod några meter framför mig på nattfotograferingen! ;)

Jag var ute idag och tog några bilder på sista tåget rälsbusståget till Åseda(Småland). Banan ska läggas ner och kanske även rivas! :(

Exempelbild:
http://web.telia.com/~u64901266/smok/medium/0004.jpg

Galleri med bilder:
http://web.telia.com/~u64901266/smok/

Åh fasen, vad tuff-t;-)
Jag hade keps, svart huvtröja som nog var öppen framtill och cammobyxor.
Bra gjort att passa på innan det är försent. Det kan bli fina minnen framöver, för det är trist när när vissa gamla saker försvinner.

Mitt Lok

Här kommer min första post med bild.

Bilden är bara beskuren och inte behandlad digitalt... (vilket ni nog lär märka..)

Detta lok står vid gamla järnvägsstationen i Nättraby, Karlskrona.

Mvh,
Daniel

Bilagor

• tåget.jpg
    tåget.jpg
    16.6 KB · Visningar: 408
Det tar ju sin tid att elda igång ett ånglok, så för minder tillställningar så har man ett fusklok. Fast det har sin charm det också med sin encylindriga dieselmotor.

Bilagor

• diesellok.jpg
    diesellok.jpg
    43.3 KB · Visningar: 682
Har nu kommit hem från en veckas vistelse på mallis, närmare bestämt Porto Soller, och tagit en hel del bilder av deras berömda tåg (Palma-Soller) och spårvagn (ferrocarril). Spårvagnen på bilden trafikerar Soller-Porto Soller och är fortfarande i stort i originalskick från 1913, ungefär, då linjen öppnades. Linjen mellan Palma och Soller började trafikeras 1912. Funderar på att sätta ihop ett album lite senare och lägga upp bilderna på fs. Ska försöka få med lite historik också.

Bilagor

• tåg_1.jpg
    tåg_1.jpg
    84.7 KB · Visningar: 549
Apropå foton från spårområde.

Den av Banverkets föreskrifter som reglerar det här med spårknallande heter BVF 923 och finns HÄR

I slutet av den finns en tabell för hur långt ett tåg hinner vid en viss hastighet på en given utrymningstid. Tabellen är avsedd att användas av folk som jobbar i spår, så den är väl ganska applikabel på det somliga pysslat med, eller hur?

Hastigheten är ju olika på olika ställen, men redan vid en så låg hastighet som 70 km/h (vilket det allraminst är så gott som överallt) måste du upptäcka tåget på över 200 m håll för att ha 10 sekunder på dig att komma ur vägen. Bara tio (!) sekunder... Men titta också på hur långt du måste se för att vara på stambanan, med en hastighet på kanske 200 km/h..

Så var rädda om er. Och lokförarna. Den enskilt största anledningen till att lokförare byter bransch är faktiskt att de kört på någon och får psykiska besvär av det...

Mvh
Pelle (som jobbar som rallare och faktiskt får ta med folk i spåret men inte gärna gör det)

PS: I anslutning till detta, kika på vad som hände när Carro Klüft gjorde en spårbild: ARTIKEL

PPS: Det är riktigt många superfoton! Attans, vad inspirerad man blir att ta med sig D200:an på jobbet..

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto