Annons

Visa dina insekts Macro bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)
humlan

Nytt försök. Jag kanske råkade ta den större versionen förra gången.
 

Bilagor

  • regnvåt humla.400.jpg
    regnvåt humla.400.jpg
    91.1 KB · Visningar: 1,030
Otroligt vackra bilder!

Vilka fina bilder som ni har visat här ovan. Jag är novis på det här med macro (jag har precis köpt en mellanring) och undrar vilket objektiv som är det bästa vid macrofotografering? Jag har provat mitt 18-70 mm och då funkar det bara på 70 mm. Är det bättre med ett fast objektiv runt 100 mm? Det verkar som om ni har använt de för det mesta. Jag kan inte ställa bländare när jag har mellanringen på. Är det så eller har jag missat någon inställning eller är det bättre att plåta med ett gamalt analogt objektiv där man kan ställa in bländaren manuellt?

Tommy
 
Re: Otroligt vackra bilder!

Tommy Törnquist skrev:
Vilka fina bilder som ni har visat här ovan. Jag är novis på det här med macro (jag har precis köpt en mellanring) och undrar vilket objektiv som är det bästa vid macrofotografering? Jag har provat mitt 18-70 mm och då funkar det bara på 70 mm. Är det bättre med ett fast objektiv runt 100 mm? Det verkar som om ni har använt de för det mesta. Jag kan inte ställa bländare när jag har mellanringen på. Är det så eller har jag missat någon inställning eller är det bättre att plåta med ett gamalt analogt objektiv där man kan ställa in bländaren manuellt?

Tommy

Det är tveklöst mycket bättre med ett fast makroobjektiv än med din 18-70 zoom. Generellt kan man väl säga att ett makro kring 100 mm ger mest användbarhet vid makrofoto. Det finns kortare, men då blir närgränsen väl kort, och längre, som då blir dyra, tunga och eller långsamma i AF. De vanligaste kring 100 mm är Canons 100, Nikons 105 (som nu finns med skakreducering) och Tamrons 90 och Sigmas 105 mm. Bildkvaliteten skiljer sig, vad jag vet, inta avgörande mellan dessa, medan priset och byggkvaliteten är ganska olika.

Anledningen till att det bara fungerar vid 70 mm med din zoom är förmodligen att närgränsen hamnar inne i objektivet när du lägger till en mellanring. Jag vet inte varför du inte kan ändra bländare, men förmodligen kommunicerar inte din mellanring med objektivet. Däremot fungerar mellanringar ofta mycket bra till 100 mm makron, där man kan få ganska rejäla förstoringar. T ex är http://www.pbase.com/borneobent/image/58558553
fotad med Canons 100 mm samt mellanringar.

mvh

Bent
 
Jag kan ju inte mäta mig med de fina bilder osm redan ligger uppe, men jag kommer med ett bidrag jag med. D2H, Iso 1000, 1/80s, Sigma 105/2.8 f/3.5... Mörkt var det och spindeln blåste in och ut ur skärpeområdet...
 

Bilagor

  • spindel.jpg
    spindel.jpg
    47.3 KB · Visningar: 1,203
Det verkar vara krångligt med systemkameror, mellanringar och olika objektiv. För evigheter sedan har jag under en kort period använt analog systemkamera men faktiskt glömt bort hur man använder en.
Nu har jag bara en liten kompaktkamera som har ett antal lättanvända valmöjligheter. För macro trycker jag bara på en knapp och ser till att hålla kameran riktigt riktigt stilla. Jag är förvånad hur bra resultat man kan få med den. Det enda jag skulle önska är mera zoom (min har 3x optisk zoom). Dock kan jag tänka mig att någon gång i framtiden byta till en ännu mer avancerad kamera.
Största fördelen med min relativt lilla kompaktkamera är att den är tillräckligt liten för att jag nästan alltid ska ha den med mig. Det är det och möjligheten att ta många bilder som fått mig att fota mycket. Så har jag lärt mig mycket om fotografering.
 
Väldigt fina macrobilder ni har :)
Vill åxå kunna ta sådana, men kommer inte riktigt så nära med d jag har nu (Nikon D50 med AF-S Nikkor 18-55mm1:3,5-5.6G ED). Så undrar vad bör jag köpa för & kunna ta sådana bilder som ni? (Ska hellst inte va alltför dyrt då jag är nybörjare & vill kunna uppgradera mig senare när jag väl vet vad jag behöver & kan lite mera. Nu vill jag bara ha ngt som är "bra" till & ha & öva mig med ) ;o)
 
Det är väl bara läsa vad de som skrivit in utrustningenen ovan bilden.

Kan säga att jag mest är sugen på ett Tamron 90mm/2,8 vilket har fått mycket bra kritik.

Kostar strax under 4000kr hos de flesta handlarna.

Annars har jag även ett 70-300mm Sigma som även har "fusk" makro som funkar om du vill ha ett som fungerar lite till andra saker också.

(Har en bild under min profil på min ena katt taget med det om du vill se, kanske inte den bästa men tycker den är okey)
 
Oj, den slår man inte, men jag visar i alla fall min slända tagen med d5d och Tamron 90 macro.
 

Bilagor

  • trollslända på tork-37.jpg
    trollslända på tork-37.jpg
    55.7 KB · Visningar: 1,072
En liten fråga, om ni har en vanlig blixt, sätter ni den på kameran eller har ni sladd för att styra ljuset dit ni vill? Lyser blixten upp hela bilden om den sitter på kameran? Funkar den inbyggda blixten? Många frågor blev det...
 
Den inbyggda blixten brukar dock ofta inte ge tillräckligt med ljus för insektsmacro, men den kan fungera utmärkt för att lätta upp skuggorna vid solljus. Vid korta brännvidder på macro-objektivet, och maximal avbildningsskala (=minsta möjliga avstånd mellan främre linsen och insekten), kan objektivet skymma för den inbyggda blixten.

Insekter med blank yta, såsom skalbaggar är svåra att fotografera med blixt; det blir mycket reflexer som stör bilden.

Har man en separat blixt med med inbyggd slavtändare, eller en d:eek: med lös slavtändare kan man med fördel använda den tillsammans med den inbyggda blixten, som då löser ut den separata. Jag brukar hålla den separata blixten med vänsterhanden, och ha kameran på stativ med trådutlösare.

Macrobilder med blixt blir lätt lite platta och vassa i konturerna. De kan bli strålande också, men man skall inte ta det för givet.

Den här bilden är tagen med ringblixt + separat blixt där den ljusare bakgrunden i högre nedre hörnet kommer från den separata blixten:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/771521.htm
 
Guds Hand kallar jag den här bilden av en frisläppt rödhake från ringmärkning på fågelstationen Enskär. Jag tänker då inte främst på Maradona, när han med sin hand stötte bollen i mål mot England i VM-kvartsfinalen 1986. Utan mer på Carl Milles staty med samma namn. Hur som helst jag plåtade med EOS 350 D, bländare 5.6 och bränvidd 85 mm (Canon 28-135 mm)och ISO 1600.
 

Bilagor

  • guds hand.jpg
    guds hand.jpg
    84 KB · Visningar: 983
Cessna skrev:
Guds Hand kallar jag den här bilden av en frisläppt rödhake från ringmärkning på fågelstationen Enskär. Jag tänker då inte främst på Maradona, när han med sin hand stötte bollen i mål mot England i VM-kvartsfinalen 1986. Utan mer på Carl Milles staty med samma namn. Hur som helst jag plåtade med EOS 350 D, bländare 5.6 och bränvidd 85 mm (Canon 28-135 mm)och ISO 1600.
Snygg bild! Fast så mycket insektsmacro, som det här forumet handlar om, är det ju inte! ;)
 
F´låt. Jag skulle lagt bilden på ett annat forum. Får väl ladda om... Kan istället bidra med denna garanterat insektsvisande bild av ett älskande blåvingepar.

ESO 350 D, optik Sigma 90, hastighet 1/160, f 14,0, brännvidd 90 mm, ISO 400
 

Bilagor

  • blåvingeälskog.jpg
    blåvingeälskog.jpg
    85.4 KB · Visningar: 959
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.