1.68x makro (fästing)
Här är ytterligare ett makro, där jag f.ö. omedvetet hade fått agera värddjur. Läser just nu lite nojigt om vad Borelia och TBE är för något.
...
Nu bränner jag fästing-eländet, efter att ha haft den infrusen sedan den sög mitt blod. Det har nu gått några veckor utan att ha blivit drabbad varken av Borelia eller TBE. Tänkte att den kunde vara bra att spara, ifall det kunde underlätta eventuell diagnos om behov fanns.
Förstoringen är här hela 1.68x (3.36x förstoring jmf med 135-film), som erhålles med lilla makrot och mellanringen. FL-36 blixten använde jag med förlängningssladd, för TTL-sync. Använder man blixt, så kan man slippa stativet dessutom.
Det är svårt att ställa in fokus när man fotar på frihand, även om autofokus funkar. ME-1 ögonmusslan med 1.2x förstoring hjälper, men en vinkelsökare (t.ex. billiga Fusen 1-2X Right Angle View Finder från eBay) vore kanske värd att skaffa.
- Olympus E-300
- Zuiko Digital 35mm f/3.5 Macro
- EX-25 mellanring 25mm
- FL-36 blixt
- Canons förlängningskabel för blixt, passar även till Olympus TTL
- ME-1 ögonmussla med förstoring
Skärpedjupet är praktiskt för kort, så helst skulle man väl behöva en sensor med mindre area med motsvarande brännviddsmultiplicering relativt 135-film:
- 3.9x (2/3" prosumer)
- 4.3x (Fujifilm 1/1.6")
- 4.6x (Fujifilm 1/1.7")
- 4.8x (P&S 1/1.8")
- 6.0x (P&S 1/2.5")
- 6.5x (P&S 1/2.7")