Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visa dina insekts Macro bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)
Skalis skrev:
Bidrar med en rackare jag stötte ihop med förra veckan. Hann med ett par bilder innan den drog vidare. Antennspröten var mycket längre än vad som syns på bilden...

Minolta 7D, Sigma 105 macro. Bilden beskuren


Snyggt, är det en timmerman, Acanthocinus aedilis?
 
Många fina bilder! Men jag föll verkligen det snygga distinkta skärpedjupet i Lars Bitbocks-bild..
 
Canon 350D, Canon 100mm macro, fönsterbräde.

Ursäkta dammet :p
 

Bilagor

  • fluga.jpg
    fluga.jpg
    64.4 KB · Visningar: 731
Vet inte om denna passar bland alla insekter.. men det är mitt bidrag från dagens tur iaf.
 

Bilagor

  • macro.jpg
    macro.jpg
    23.1 KB · Visningar: 716
1.68x makro (fästing)

Här är ytterligare ett makro, där jag f.ö. omedvetet hade fått agera värddjur. Läser just nu lite nojigt om vad Borelia och TBE är för något.
...
Nu bränner jag fästing-eländet, efter att ha haft den infrusen sedan den sög mitt blod. Det har nu gått några veckor utan att ha blivit drabbad varken av Borelia eller TBE. Tänkte att den kunde vara bra att spara, ifall det kunde underlätta eventuell diagnos om behov fanns.

Förstoringen är här hela 1.68x (3.36x förstoring jmf med 135-film), som erhålles med lilla makrot och mellanringen. FL-36 blixten använde jag med förlängningssladd, för TTL-sync. Använder man blixt, så kan man slippa stativet dessutom.

Det är svårt att ställa in fokus när man fotar på frihand, även om autofokus funkar. ME-1 ögonmusslan med 1.2x förstoring hjälper, men en vinkelsökare (t.ex. billiga Fusen 1-2X Right Angle View Finder från eBay) vore kanske värd att skaffa.

  • Olympus E-300
  • Zuiko Digital 35mm f/3.5 Macro
  • EX-25 mellanring 25mm
  • FL-36 blixt
  • Canons förlängningskabel för blixt, passar även till Olympus TTL
  • ME-1 ögonmussla med förstoring
Skärpedjupet är praktiskt för kort, så helst skulle man väl behöva en sensor med mindre area med motsvarande brännviddsmultiplicering relativt 135-film:
  • 3.9x (2/3" prosumer)
  • 4.3x (Fujifilm 1/1.6")
  • 4.6x (Fujifilm 1/1.7")
  • 4.8x (P&S 1/1.8")
  • 6.0x (P&S 1/2.5")
  • 6.5x (P&S 1/2.7")
 

Bilagor

  • p5129165hf400.jpg
    p5129165hf400.jpg
    55.7 KB · Visningar: 890
Spelar inte riktigt i samma division som ni andra men här är mina bidrag, tala gärna om vad det är för spindel... satt på köksfönstret hemma.
 

Bilagor

  • spindel.jpg
    spindel.jpg
    33.3 KB · Visningar: 763
bild nr2

bild nr 2 på samma spindel, den ville inte sitta still så jag la ett glas över för att knäppa några snabba bilder.

D70s, tamron 70-300mm
 

Bilagor

  • spindel2.jpg
    spindel2.jpg
    25.8 KB · Visningar: 743
Skalbaggen hade fastnat ordentligt i spindelns nät på husväggen. Spindeln försökte snärja in den, men skalbaggen stred för sitt liv och klarade sig loss till slut. (utan min medverkan).
 

Bilagor

  • img_1470_redigerad-1.jpg
    img_1470_redigerad-1.jpg
    57.5 KB · Visningar: 740
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.