Annons

Visa dina insekts Macro bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Macro nybörjare.

fotojohan skrev:
Hej på er macro själar. Jag har precis köpt mig ett Tamron 90mm macro. Märker att AF är kass men MF är underbar. Men macro kräver tålamod har jag märkt, med tanke på skakningsoskärpan jag oftast drar på mig.

Har ni som är lite mer erfarna med macro några "heta" tips till mig som inte kan så mycket om just att få till skärpan vid macro fotografering!?

Mvh fotojohan

Det beror på vad du fotar. Problemet är ju att du har för långa slutartider i förhållande till förstoringsgraden. Så om du fotar växter eller stillasittande djur och det inte blåser är stativ bra. Men om det blåser lite eller du fotar djur som rör sig måste du antingen öka isotalet, fota i strålande sol, eller, vilket för mig är det vanligaste, lägga till ljus med en blixt (eller flera). Själv kör jag oftast med Canons makroblixt samt en 580 EX.

mvh

Bent
 
Fick tag på ett par mellanringar "chinaspecial" som var gängade, fungerar till mitt tamron 55-200 och efs 18-50. Men till mitt nyinskaffade tamron 90 macro så blir närgränsen någonstans innuti objektivet, ibland känns det som om det nästan är bakom kameran. Dagens lärdom: Köp inte kinapirat.
 
Här är någon form av nyckelpiga som inte fattat att sommarn är över. Bilden tagen inomhus med Canon EF-s 18-55 (kitzoom), reverseringsring, och den inbyggda blixten på min 350D. Superbillig makro!
 

Bilagor

  • img_4042liten.jpg
    img_4042liten.jpg
    25 KB · Visningar: 403
En helt vanlig myra
(Canon EOS 20D + Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM)
 

Bilagor

  • myra400x225.jpg
    myra400x225.jpg
    30.2 KB · Visningar: 336
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.