Annons

Visa dina insekts Macro bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)
En japansk bönsyrsa

tagen med ett Sigma 105mm och en Canon 20d. Bilden är vänd i datorn och jag har dragit lite i kurvor och skärpt den.
Syrsan hittade jag i Yoshino, Japan. Stackarn hängde i ett spindelnät men efter lite gymnastiska övningar så kom den lös. Jag hann med 4 exponeringar innan den föll ner.
 

Bilagor

  • syrsa.jpg
    syrsa.jpg
    87.2 KB · Visningar: 1,181
Trollslända

Hej hittade just tråden så här kommer ett bidrag från mig:

Bälg + konica 40/1.8 + Nikon D50 mycket jobbigt med kort focusavstånd ca 1-3 cm!

Så nu har jag införskaffat ett konica 135/2.8 så jag får arbets avstånd på minst 30 cm.
 

Bilagor

  • trollslända kropp-400pix.jpg
    trollslända kropp-400pix.jpg
    92.5 KB · Visningar: 1,091
holmbo skrev:
Än finns det mat till bina.

Det gör det kanske, men ditt motiv är en blomfluga av någon sort. Vad jag vet har inte bin den typen av antenner. Men det hindrar ju å andra sidan inte att det är en bra bild du tagit.

mvh

Bent

Edit: Sorry, bw-varning på kommentaren. Jag får skylla på yrkesfanatism. Hoppas inte du tar illa upp.
 
Re: Trollslända

philip skrev:
Hej hittade just tråden så här kommer ett bidrag från mig:

Bälg + konica 40/1.8 + Nikon D50 mycket jobbigt med kort focusavstånd ca 1-3 cm!

Så nu har jag införskaffat ett konica 135/2.8 så jag får arbets avstånd på minst 30 cm.

Underlättar verkligen med längre brännvidd.

Men det är faktiskt ganska givande att umgås med sländor vid makro fotografering, för de sitter faktiskt stilla. Länge. Annat är det med stressade humlor som far som galningar mellan blommorna:)
 
Bent C. skrev:
Det gör det kanske, men ditt motiv är en blomfluga av någon sort. Vad jag vet har inte bin den typen av antenner. Men det hindrar ju å andra sidan inte att det är en bra bild du tagit.

mvh

Bent

Edit: Sorry, bw-varning på kommentaren. Jag får skylla på yrkesfanatism. Hoppas inte du tar illa upp.

Tack för kommentaren. Du behöver inte vara orolig. Jag är knappast någon expert på området. Konstruktiv kritik tar jag gärna. Det är ju det man lär sig av.

//Lars ;-)
 
En spindel kröp omkring på tjejens väska, kan ju säga att hon inte var lika glad som jag.. :)

Någon som vet vad det är för art?

Canon 350D, 100mm 2.8 macro
 

Bilagor

  • spindel.jpg
    spindel.jpg
    91.3 KB · Visningar: 1,003
PAPPA!! Vad e de här för nåt?

Jo förstår du det här är....
Ehh, låt mig se...
Det där måste vara en sån där...
 

Bilagor

  • _mg_6453.jpg
    _mg_6453.jpg
    94.6 KB · Visningar: 792
Här är en bild av en bönsyrsa plåtad i Italien i höstas. Minolta 7D, Tamron 90mm Macro, f8, 1/125 ingen blixt men fotograf krälande i gräset =)
 

Bilagor

  • litenmantis.jpg
    litenmantis.jpg
    54.3 KB · Visningar: 1,035
Bidrar med en rackare jag stötte ihop med förra veckan. Hann med ett par bilder innan den drog vidare. Antennspröten var mycket längre än vad som syns på bilden...

Minolta 7D, Sigma 105 macro. Bilden beskuren
 

Bilagor

  • insekt2.jpg
    insekt2.jpg
    57.8 KB · Visningar: 878
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.