Annons

Visa dina insekts Macro bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)
Fick besök av en ligustersvärmare. Hårig krabat.

K10D, Tamron SP90.
 

Bilagor

  • _igp3693.jpg
    _igp3693.jpg
    45.2 KB · Visningar: 639
Hästfluga skulle det vara i frågan här ovan!

Guldstekeln som normalt parasiterar på bland annat grävstekelns larv klarar sig inte alltid själv. Här ett exemplar med en egen parasit. Ser ut att vara ett kvalster av något slag. Den försökte förgäves peta bort den med bakbenen.
 

Bilagor

  • _igp3923.jpg
    _igp3923.jpg
    44.6 KB · Visningar: 841
Ok..?

Så om man ska lyckas med rejäla macro insektsbilder så ska man alltså sätta igång sin SB-600 till D80´n? Har inte tänkte på att använda blixten innan.... Märkligt nog.....

Måste testa!
 
Re: Ok..?

lapg skrev:
Så om man ska lyckas med rejäla macro insektsbilder så ska man alltså sätta igång sin SB-600 till D80´n? Har inte tänkte på att använda blixten innan.... Märkligt nog.....

Måste testa!

Klart bäst resultat får man om blixten inte sitter på huset, utan hålls fritt och belyser från sidan. Och visst kan du fjärrstyra din blixt från D80? Har man sedan flera blixtar kan man ju förstås styra ljuset mer kreativt, men då börjar det ju även att kosta en del.

mvh

Bent
 
En trevlig makrofotoutrustning finns att se på

http://www.pbase.com/christopher_s/image/71885932

Å andra sidan ganska dyr! Jag antar att det är hans två "riktiga" blixtar med små softboxar på som ger de snygga bakgrunderna han har på sina makrobilder:

http://www.pbase.com/christopher_s/macro

Jag har beställt en av Lumiquests små softboxar för att montera på en 580 och ha den som bakkgrundsblixt och MT 24 EX som huvudblixt. Annars blir bakgrunderna lätt väldigt mörka som på

http://www.pbase.com/borneobent/image/66352272

mvh

Bent
 
En liten gräshoppa med ovanlig färg satt och solade sig på vår trapp. K10D, Tamron SP90.
 

Bilagor

  • _igp3973small.jpg
    _igp3973small.jpg
    23.7 KB · Visningar: 623
En trollslända tagen med en Konika Minolta D x31 (en simpel kompaktkamera alltså). Inte efterbehandlad på annat sätt än konverterad till svartvit med gradient maps i photoshop. (en större bild finns att se på min profil tillsammans med två spindelbilder tagna med samma kamera)
 

Bilagor

  • namnlös.jpg
    namnlös.jpg
    9.1 KB · Visningar: 582
Denna fästing är tagen med en mobilkamera genom ett stereomikroskop. Det är klart kul att kika på insekter på riktigt nära håll! Fästingen är sedd underifrån. Sugsnabeln sitter mellan två klaffar och ser ut som en flaskborste.
 

Bilagor

  • dsc00093.jpg
    dsc00093.jpg
    36 KB · Visningar: 555
En liten färgglad krabat jag hittade nyss.

Tagen med Canons 100/2.8
 

Bilagor

  • img_0662_small.jpg
    img_0662_small.jpg
    58.6 KB · Visningar: 473
En stor rovfluga med byte. En stackars skalbagge som fastnat i flugans käftar. Skalbaggen vevar förtvivlat med benen för att komma loss, helt förgäves.

K10D, Tamron SP90
 

Bilagor

  • _igp4543.jpg
    _igp4543.jpg
    44.3 KB · Visningar: 459
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.