Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vimmelfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

SoulGod

Medlem
Det är så att jag i mitt nya jobb kommer fota en del Vimmelbilder. Och min fråga är nu denna -
vilka inställningar ska jag använda i kameran, för att bilderna ska bli bra, skarpa, och folk inte ska se så bleka ut?

Jag har en Sony CyberShot kamera (stor sak)
Har inte modellnamnet här dock :(
Kostade runt 4000:-

SoulGod skrev:
Det är så att jag i mitt nya jobb kommer fota en del Vimmelbilder. Och min fråga är nu denna -
vilka inställningar ska jag använda i kameran, för att bilderna ska bli bra, skarpa, och folk inte ska se så bleka ut?

Jag har en Sony CyberShot kamera (stor sak)
Har inte modellnamnet här dock :(
Kostade runt 4000:-

en extern blixt riktad mot taket är ett måste då

Det kommer jag tyvärr inte ha möjlighet att ha.
Har den "vanliga" som sitter på bara ...

Finns det någon "Halvbra" lösning,
förutom uppåtriktad blixt?
Jag kommer att behöva vara mobil som tusan
(ska som sagt ta vimmelbilder på fest)
så jag kan inte ha så mkt extrautrustning med mig.

Mvh

SoulGod skrev:
Det kommer jag tyvärr inte ha möjlighet att ha.
Har den "vanliga" som sitter på bara ...

Finns det någon "Halvbra" lösning,
förutom uppåtriktad blixt?
Jag kommer att behöva vara mobil som tusan
(ska som sagt ta vimmelbilder på fest)
så jag kan inte ha så mkt extrautrustning med mig.

Mvh

hur fick du jobbet? :)

Jag ska egentligen vara regionsansvarig för en sida (som bilderna ska ligga på).
och tills jag hunnit fått hjälp med vimmelbilderna,
så måste jag ta bilderna själv.
hehehe

Du kan nog göra såhär då

du tar lite aluminiumfolie, ett par lager och tejpar fast de vid blixten så att den "bouncar" upp i taket. Och inställningar e jag sämst på, men jag skulle nog haft iso 400 och slutartid 1/500 eller nått :D

En hygglig vidvinkel och en bra blixt är ett måste, om blixten och kameran kan använda rearsync är det ett plus.

Du kan inte skylla på att du inte vill släpa extra utrustning när du ska plåta, du måste verkligen ha en extern blixt om det ens ska bli hyggliga resultat. Jag plåtar 2-3 klubbar varje veckan, ofta flera på samma kväll och blixten har har alldrig hindrat min "mobilitet" snarare tvärt om.

Förövrigt så brukar jag köra med 1/3s - 3s i slutartid, du vill få så mycket ljus som möjligt för att undvika att resten av krogen blir helt svart på dina bilder. iso 400 och bländare runt 8 om du inte litar helt på kamerans autofokus.

lycka till.

Damoor skrev:
Och inställningar e jag sämst på, men jag skulle nog haft iso 400 och slutartid 1/500 eller nått :D

Dét var nog en nolla för mycket där på slutet. 1/50-del ligger nog betydligt närmare sanningen när det gäller slutartid. Men precis som hr Holm har varit inne på så gäller nog ännu längre slutartider.

Och ditt resonemang om extern blixt förstår jag inte, den är lika lite ivägen som kameran.

ANNONS