Oj, nu blev det mycket att läsa. Kanhända att jag upprepar vad någon redan har skrivit. Om du googlar på vimmelbilder så ser du ofta att det är ett speciellt uttryck/ljus i bilderna. Oftast handlar det om att fotografen tagit bilden med blixt i andra ridån. Det innebär att kameran först fångar ljus från befintliga ljuskällor (ej blixt) och precis innan slutaren stängs så poppar din blixt som också fångas på bild. Alltså blir det ett foto med både befintligt ljus och ljus från din blixt. Ju mer befintligt ljus du vill ha, ju längre slutartid bör du jobba med.
Som någon annan också, det kan vara fördelaktigt att fota med så stor bländare som möjligt (alltså litet bländartal). Ett simpelt objektiv för sådana här ärenden kan vara ett fast 50mm med f/1,8 eller t.o.m. f/1,4. Då fångar du upp så mycket ljus som möjligt. Det är ju trots att rätt mörka förhållanden på krogen.
Har jag förstått dig rätt att du fotar med en extern blixt som är monterad på kamerans blixtsko? I så fall behöver du ju inte bry dig om den inbyggda blixten (om ditt kamerahus nu har en sådan). Om du har en separerad extern blixt så blir det annorlunda. Men det kanske är överkurs om du nu har blixten monterad på kameran.
Som Grummel skrev så hanterar bländaren ofta ljusinsläppet från blixten. Om du specifikt vill ha en viss bländare ändå, för att få önskad skärpedjup, så kan du ju justera styrkan på din blixt också.
När jag har fotat vimmel så har jag ofta använt mig utav ett enbensstativ. Det gör det enklare för mig att röra mig ute på golvet och samtidigt få någorlunda önskad stabilitet eftersom jag ofta fotar med långsammare slutartid.
Om du vill lära dig fota vimmel så försök kanske att assa någon vimmelfotograf en kväll. De kryllar ju av dessa. Du kan även ta på dig billigare uppdrag när du tränar. Kom ihåg att ljuset i princip är allt. Tja, uttrycken hos motiven är ju också en del. Jo, du nämnde att din förblixt poppar och att personen redan hunnit vända sig. Hitta ett knep för att behålla personens medvetenhet fram till att kortet är taget. Det kan t.ex. vara att du håller upp en hand, finger eller på något annat sätt signalerar att du fortfarande håller på att ta en bild. Därefter går du fram med ett leende och visar personen bilden som du just tagit. Ett positivt bemötande och kommunikation kommer man långt med.