Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vimmelbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Naga

Medlem
Hej!

Jag har planer på att skaffa mig en Nikon D70 och ska eventuellt hjälpa till att ta s.k. vimmelbilder ute i kroglivet senare i vinter. Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av detta och har några bra tips att komma med?
Objektiv?, filter?

Skulle bli jätteglad för svar! :)

Tack på förhand

Anders

Jag har inga jätte-erfarenheter av exakt den typen av fotografering, men en ljusstark vidvinkelzoom och en bra blixt skulle jag satsa på! Speciellt om det är lite dunkla krogmiljöer och sådant du tänker på...

mvh //Peter

Naga skrev:
Hej!

Jag har planer på att skaffa mig en Nikon D70 och ska eventuellt hjälpa till att ta s.k. vimmelbilder ute i kroglivet senare i vinter. Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av detta och har några bra tips att komma med?
Objektiv?, filter?

Skulle bli jätteglad för svar! :)

Tack på förhand

Anders

Äntligen ett område jag kan!

Jag har fotat vimmel sen jag inhandla min kamera 300d, följande har jag kommit fram till:

Plastis objektivet 18-55 är perfekt.
Jag använder egen vitbalans med "temat" för kvällen, dvs har arrangören Djävulstema så tonar jag dem röda. Händer inte ofta men en schysst detalj. Sen funkar den inbyggda blixten alldeles utmärkt.

ISO 400
Slutartider runt 4
Egen vitbalans

Vill du se testbilder?

Mycket vidvinkel, på bländare 2.8 eller 4. Slutartider runt 1/4-0,3 sek, iso 400. Typ så brukar jag köra.
Angående filter kör jag med ett UV-filter på hela tiden, mest för skydd. Känns lite tryggare i såna miljöer.

Testa gärna att studsa blixten i taket också för lite mjukare ljus.

jag brukar studsa blixten i taket för mjukare ljus.

jag brukar dessutom ofta röra på kameran en hel del för att få fart i bilden.

samma sak fast med direkt blixt.

om man är inomhus och det är ljust ute kan man använda både indirekt blixt och fönsterljus som ljussättning.

jag rör rätt kraftigt på kameran och kan säkert se rätt fånig ut.. men det blir roliga bilder.

mer exempel.

balkongtak kan oxå funka bra att slå blixten i.

jag gör ofta som så att om jag vänder blixten snett uppåt/bakåt (funkar bara om väggar och tak är ljusa och inte allt för färgglada plus att det inte är allt för högt i tak) så kör jag på allt från 0 till 0.8 pluskompensation på blixten med ttl och underexponerar miljöljuset ett eller ett par snäpp.
är det mörk miljö (som det brukar vara på fester) så blir slutartiden hyfsat lång om man kör låg iso och det brukar jag utnyttja till skakningsoskärpa på bakgrunden.
det brukar få bli några extra exponeringar men det är sällan folk klagar på sånt när det är fest. ;o)
möjligtvis om nån råkar stå bakom mig när jag fräser av en blixt. ;o)

jag kör så vidvinkligt jag kan (17mm som mest på min D100) och undviker filter som kan ge sämre kontrast i bilden och förstöra skärpan.
har dock alltid motljusskydd vilket jag tycker funkar mycket bättre!! inverkar inte det minsta på bilden och ger visst skydd på objektivet.
(mitt slit-o-släng-objektiv har jag dock satt ett filter på då jag ofta råkar dunka in den rakt in i styret när jag cyklar)

jesperf skrev:
Mycket vidvinkel, på bländare 2.8 eller 4. Slutartider runt 1/4-0,3 sek, iso 400. Typ så brukar jag köra.
Angående filter kör jag med ett UV-filter på hela tiden, mest för skydd. Känns lite tryggare i såna miljöer.

Testa gärna att studsa blixten i taket också för lite mjukare ljus.

Det borde motsvara exakt vad D70 gör på auto + slowshutter

Trevligt. Jag fotade en kväll men slutare 1/30. Det blev oftast halvdåligt. Nästa gång blir det långsam slutare och maxbländare.

emil t skrev:
Det borde motsvara exakt vad D70 gör på auto + slowshutter
om man kör slowshutter så gäller det att inte glömma att ställa ner exponeringskompensationen ett eller ett par steg. detta för att annars blir miljöljuset normalexponerat och kommer att krocka med blixtljuset med ev.dubbelexponeringar och rörelseoskärpa på motivet om man är ostadig på handen eller vill utnyttja rörelseoskärpa på bakgrunden.

personligen vill jag undvika slow shutter och kör helt manuellt istället, då kameran gärna luras av starka ljuskällor, eller avsaknad av just ljuskällor, i bakgrunden.

Estethia skrev:

personligen vill jag undvika slow shutter och kör helt manuellt istället, då kameran gärna luras av starka ljuskällor, eller avsaknad av just ljuskällor, i bakgrunden.

Tack Christel.

Jo när blixten kör all automatik så kanske det är bättre att ha resten manuellt för att få full kontroll. Något generellt tips om blixtexponeringskopensation? Kör blixten lite lugnare om det kommer in mer befintligt ljus eller ska man sänka blixtens styrka en smula?

eftersom man måste pluskompensera en bakåtvänd blixt olika beroende på motiv och omgivning samt resultatönskningar, så känns det som man är helmanuell trots att blixten går på ttl.
jag själv trivs bäst så och det känns oftast mer automatiskt om man springer runt å plåtar i liknande omgivningar hela kvällen, än om man skulle köra på halv- eller helautomatik.

det enda som kan vara bökigt med manuella inställningar är när motivens ljusförhållanden ändras snabbt och mycket.
men jag är alltid en "chimpare" (tittar mycket på displayen) när jag festplåtar pga. att jag kör mycket rörelseoskärpa på bakgrunden och måste kolla hur det blev, så det brukar funka bra ändå.

jag brukar bara sänka blixten när jag kör den rakt på.
är det ljusa omgivningar så kan en okompenserad bakåtvänd blixt funka bra för det mesta.

egentligen är det svårt att säga några specifika inställningar då det helt hänger på omgivningarna och önskemål på resultatet.
det jag brukar göra är att chimpa ofta (snabbt så man inte missar nån bild) och anpassa slutartid och blixtkompensation så att jag är nöjd med resultatet.

Måste bara förtydliga att jag menade ett fast manuellt läge för att bara labba med blixtens +-kompensation.

Synd att inte blixtens inställningar lagras i nef-filen dock. Det hade man lärt sig mycket på i efterhand.

Ett fast och ljusstarkt 28mm på fullformat är vad jag skulle föredra,, Men helst på en mätsökarkamera såklart. Oslagbart i trånga och mörka situationer,,

Blixt på uteplatser gillar jag inte,, Inget slår naturligt ljus och kanske en "ett/två-stegspressad" HP5!

Jag anser att blixten tar allt för mycket uppmärksamhet,, dumt att synas när det lever om så att man "ljudlöst" kan ta massor med bilder,,,,,
Men det är ju jag det;)

Mvh Niclas,,

Ja hur funkar det digitalt. Om man fotar råformat, bländare 2.8 och underexponerar ett steg. Förlorar man mycket färginformation när man konverterar bilderna i datorn?

Utan blixt alltså?

Niclasfoto skrev:
Blixt på uteplatser gillar jag inte,, Inget slår naturligt ljus och kanske en "ett/två-stegspressad" HP5!
fast om det naturliga ljuset är i det närmaste obefintligt på natten (ISO 3200 räcker inte) och folk dansar och den som vill ha bilderna vill att folk ska synas, vimlet ska framgå (och det vore ju schysst om bilderna var brusfria).... vad gör du då?
*upprepar ursprungsfrågan lite modifierat*

personligen tycker jag att en snett bakåt/uppåtvänd blixt kan ersätta naturligt ljus rätt smidigt.
men oftast så kör jag på ljussättning eftersom det oftast är vad kunden vill ha.

förutom att jag slarvat med den mörka vinjetteringen (blommorna är för mörka i nederkant) så tycker jag att blixten funkar rätt bra på den här bilden.
en bild jag aldrig kunnat ta i naturligt ljus.

Tack Christel för tips och exempel. Precis vad jag behöver när jag 'blitt' med vridbar blixt :)

Har efterlyst länkar som handlar om blixtfotografering och passar på att göra det igen. Är det ngn som har en sådan länk där ämnet behandlas?

/Johan

emil t skrev:
Ja hur funkar det digitalt. Om man fotar råformat, bländare 2.8 och underexponerar ett steg. Förlorar man mycket färginformation när man konverterar bilderna i datorn?

Utan blixt alltså?
varför ska du underexponera? det ökar ju bruset ännu mer om du ska ljusa upp sen. för om du ska plåta i mörka omgivningar så blir det ju en grymt hög ISO och brus redan från början.
och det finns ingen blixt som lyser upp motivet rättexponerat.

Tack. Jag frågar bara ;-). Jag har nog ganska klart för mig hur jag ska göra nästa gång. Tack vare dig.

Niclasfoto skrev:
Hmm,,, nej då blir det nog inte många bilder för min del, eftersom jag hellre avstår,,,
Mvh Niclas,
synd. det hade nog kunnat bli många bra bilder annars och många fina minnen.
det går faktiskt att använda blixten så att den ger en illusion av naturligt ljus. det gäller bara att lära sig.
du vet ju hur det naturliga ljuset ser ut... då är det ju bara att försöka härma det med blixten.

i många fall är en blixtbild bättre än ingen bild alls.

jag föredrar naturligt ljus själv, det blir ofta vackrast, men för det så låter jag inte mina "principer" hindra mig från att ta bilder i obefintligt ljus.
man missar faktiskt en hel värld annars.
den roliga festvärlden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar