jag brukar studsa blixten i taket för
mjukare ljus.
jag brukar dessutom ofta röra på kameran en hel del för att
få fart i bilden.
samma sak fast
med direkt blixt.
om man är inomhus och det är ljust ute kan man använda
både indirekt blixt och fönsterljus som ljussättning.
jag
rör rätt kraftigt på kameran och kan säkert se rätt fånig ut.. men det blir roliga bilder.
mer exempel.
balkongtak kan oxå funka bra att slå blixten i.
jag gör ofta som så att om jag vänder blixten snett uppåt/bakåt (funkar bara om väggar och tak är ljusa och inte allt för färgglada plus att det inte är allt för högt i tak) så kör jag på allt från 0 till 0.8 pluskompensation på blixten med ttl och underexponerar miljöljuset ett eller ett par snäpp.
är det mörk miljö (som det brukar vara på fester) så blir slutartiden hyfsat lång om man kör låg iso och det brukar jag utnyttja till skakningsoskärpa på bakgrunden.
det brukar få bli några extra exponeringar men det är sällan folk klagar på sånt när det är fest. ;o)
möjligtvis om nån råkar stå bakom mig när jag fräser av en blixt. ;o)
jag kör så vidvinkligt jag kan (17mm som mest på min D100) och undviker filter som kan ge sämre kontrast i bilden och förstöra skärpan.
har dock alltid motljusskydd vilket jag tycker funkar mycket bättre!! inverkar inte det minsta på bilden och ger visst skydd på objektivet.
(mitt slit-o-släng-objektiv har jag dock satt ett filter på då jag ofta råkar dunka in den rakt in i styret när jag cyklar)