Sedan kan det ju hända att vädertätningen lockar med Pentax, men men..... att man ändå bara har begränsat skydd om man inte använder objektiv som även de är tätade. Nu vet jag inte hur det ser ut med t ex Pentax 300/4, men i vilket fall så är det ju aningen "kort" och kanske inte så aktuellt som t ex sigma 150-500. Nu är jag lite osäker, men jag har för mig att dessa inte är vädertätade.
Skulle tippa på att det kan vara trevligt att kamerahuset i stort håller tätt, men att man ändå får räkna med risk för fukt genom objektivanslutningen vid användandet av t ex Sigmaobjektiv.
Sedan har jag för mig att väderskyddes värde och faktiska skillnader debbaterats rejält i andra trådar. Vad jag förstått är kontentan lite att - fint väderskydd är bra, med det är ingen garanti, och många kameror som inte ska vara skyddade är ändå förvånansvärt täta och funkar i de flesta lägen. Kanske mer en modellfråga. Som t ex när "luminous-landscape.com" hade en exkursion till antarktis precis när 5DmkII kommit ut. Har för mig att ca 60% av dessa 5DmkII fallerade på ett eller annat vis, men ingen eller ytterst få av de andra, t ex Sony A900, 5DmkI 1DsMK? mfl. Har också själv utsatt diverse otätade systemare för mer eller mindre regn och snö utan större problem. Även läst många andra som varit betydligt mindre försiktiga än jag själv och inte heller fått problem.
Allra bäst angående väderskydd är det nog om man har 2 kameror och klarar sig med i stort sätt 2 objektiv. Slipper man byta objektiv har man skyddat utrustningen väldigt bra. På t ex safari är det ofta så dammigt att det vore omöjligt att göra ett objektivbyte utan att man får in halva savannen i spegelhuset.
Länkar till en annan läsvärd tråd här på fotosidan som kanske kan vara intressant för TS.
Är medveten att den kanske kommer att provocera vissa här.... men kanske ändå tänkvärt.
Kanske en långzoom för tele och macro, och en systemare för bilder i ljussvag miljö?
Kommer lätt under ca15tkr. Behöver nästan aldrig byta objektiv. Lätt att bära på. Och alltid redo med tele, macro, och vidvinkel/normal för dåligt ljus.
T ex Nikon 5100 med den superfina 16Mpix sensorn, (Samma som i Pentaxen). Tamron 17-50/2,8. Ca 9000kr för det paketet. Panasonics nya värstinglångzoom ZF150 för 4800kr. Totalt ca 14tkr. Dessutom kan man lägga med en Tamron 70-300/4-5,6 VC USD (snabb tyst AF), som fått bra testvärden och har bildstabilisering. Ca 3800kr. Då har man en komplett utrustning och dessutom backup och slipper objektivbyten i stort. Viktmässig hamnar man på ca 2,3 kg vilket jag tycker funkar. Men jag tror inte man ska underskatta hur tungt det kan vara att släpa på denna vikt eller ytterligare ett par kilo på tuffa vandringar.