Annons

Villrådig fågelskådare och fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
Sedan har jag fortfarande funderingar på det här med bra blixt och Better beamer. Någon som har erfarenhet det eller vet hur man fotar i djungeln?

http://www.harbordigitaldesign.com/xtl-1flashextenderconversionlens-1.aspx

Har både The Flash X-Tender (Better Beamer) och den i länken ovan - och finner den i länken ovan enklare att komma igång med. Mer än så kan jag inte säga, då mina erfarenheter kommer inte likna dina, då jag kör manuell fokusering och gissar mig till blixtens styrka, därav varierande resultat. Men som sagt, den i länken är enkel att montera på blixten.
 
OK jag hade hoppats vi var klara med denna tråd men några förtydliganden är visst behövliga:

Jag har aldrig sagt att varken Canons kameror eller objektiv är dåliga eller ger bristande bildkvalitet, det jag hela tiden sagt är att de inte ger så mycket bättre bilder som prisskilnaden är.
Alltså man betalar mycket för märket som alltid med kända märken, för mig är det inte värt dubbla pengen för att få kanske 10-20% bättre bildkvalitet (egen uppskattning inte mätresultat).
Alltså mindre pang för pengarna men många är beredda att betala den pengen för att få den status som det påstås ge att ha det "rätta" märket även om man inte får bättre resultat, och det är OK att göra det om man känner att man har pengarna att lägga på det, jag har inte det så jag vill alltid ha mest pang för mina pengar och då faller Canikon speciellt efter det jag skrev tidigare om mina samtal med de bådas representanter så känns det som slöseri.

För det är ju faktiskt så för de flesta av oss medlemmar på FS och inom foto generrellt att det är det personliga kunnandet som sätter gränsen för våra bilder inte utrustningen, som jag sagt några gånger redan om bra vs mindre bra fotograf.
Så vad är vitsen med att en medelmåttig fotograf vilket de flesta av oss faktiskt får vara ärliga att erkänna att vi är, lägger mera av våra surt förvärvade slantar på en utrustning som vi ändå aldrig klarar av att utnyttja mer än till en bråkdel?!

En bra beskrivning av detta är att när några fotobekanta till mig som kör med Canon och som är klart bättre fotgrafer än mig på alla sätt byter kamera med varandra så tar de klart bättre bilder med min kamera än vad jag kan göra pga sitt kunnande, medans jag inte kan göra deras mer än dubbelt så dyra kamera ens i närheten av rättvisa pga mitt lägre kunnande, så det är inte enbart prylarna och hur mycket de kostar eller vilket fabrikat det är på den som avgör!!

Så det jag hela tiden försökt lyfta fram är att det i slutändan inte märks mycket skillnad när man som åskådare tittar på den färdig redigerade bilden, och sålänge var och en är nöjd med sina egna bilder så är det OK och ingen kan klaga, däremot konstruktiv kritik som gör oss till bättre fotografer det är bra och som regel uppskattat

Det lilla axplock jag gjorde var bara för att visa att det faktiskt skrivs negativa saker även om Canon även om majoriteten av det som skrivs är bra och märkligt vore det annars, men samma här kvalitet i propotion till pris är viktigt och där är det obalans hos de stora märkena.

Så nu hoppas jag detta är utrett, och låt oss inte bli osams över såna här saker framöver!
 
Vad jag inte förstår är hur du kan anse att det är ett argument för Pentax att köpa objektiv från Sigma. De finns till fler märken än Pentax, vilket ligger i tredjepartsobjektivens natur.
 
Jag har aldrig sagt att varken Canons kameror eller objektiv är dåliga eller ger bristande bildkvalitet...
Okej, men vad var det då du försökte säga när du skrev ett långt inlägg om "missnöjda kunder", "problem", "jagande AF", "damm i objektivet", "felfokuserande", "långsam AF" osv?
 
Angående 100-400, det finns rapporter om skilnader i skärpa/upplösning och speciellt runt 400mm och även rapporter om objektiv som var tillverkade före ett visst år och detta är inget ovanligt när det gäller objektiv överhuvudtaget, se äldre trådar där Aspman och jag tar upp jämnheten hos tex 24-70.
 
Hej Lena i Hultsfred! Den här tråden illustrerar nog på sitt sätt vad du kan komma att möta också i Ecuadors regnskog. Svarta vrålapor (hanar) som högljut och ursinnigt markerar sina revir. Står man rakt under dem så riskerar man en störtskur av exkrementer.

När du väljer din första systemkamera så kommer du sannolikt också att välja ett kamerasystem för livet. Det blir nämligen väldigt dyrt att byta. Tänk då på att kamerahuset är en relativt sett billig färskvara i sammanhanget. Oavsett vilket märke och hus du väljer så kommer du om fem år att kunna köpa ett nytt hus som är dubbelt så bra och hälften så dyrt. Ur det perspektivet är det ganska likgiltigt om du idag väljer ett K5, 7D, Nikon eller Sony. Eftersom du än så länge saknar erfarenhet av systemkameror så kommer du förmodligen dessutom att använda dig av en hel del automatik i Ecuador, och då kommer husets specifikationer att spela ännu mindre roll för hur bra dina bilder blir.

Detsamma gäller inte för objektiven, och i synnerhet inte de långa. Dessa blir bara långsamt bättre, och de blir sannerligen inte billigare. Ett fint tele som köps idag kan mycket väl bli en trogen vän livet ut. Mitt råd till dig är att noggrant studera de olika tillverkarnas objektivprogram och fundera ut vilket av dem som ser bäst ut i längden. Först när du valt objektivprogram så vet du också vilket märke det ska vara på huset.

Inför resan till Ecuador så skulle jag vilja påstå att 5000 eller 10000 kr extra på ett tele ger bättre utväxling i bildkvalitet än motsvarande extrapengar på ett kamerahus. Köp en instegsmodell och ett bättre tele/makro. Om du ska handhålla ett 400-objektiv så behövs bildstabilisering, och då särskilt in den dunkla regnskogen. Jag har varit såväl i Borneos som Amazonas regnskog. Det är inte lätt att få större djur/fåglar i sökaren. Enklast är det om man färdas på vattenvägarna. Om ni har möjlighet att påverka dagsprogrammet i regnskogen, försök att åstadkomma båtfärder i högre grad än vandring.

Mvh
Anders M

Ps! Ett lätt och billigt stativ i packningen är bättre än inget stativ alls...
 
Eftersom jag inte är så insatt i systemkamrornas underbara värld än så undrar jag om ni kan utveckla K fattning lite? Vad är det och vad kan jag titta på?
K-fattning är benämningen på objektivfattingen som Pentaxkameror har. De olika kameratillverkarna har olika namn på sina objektivfattningr (och deras objektiv passar inte på de andras kameror). T.ex. så heter Nikons objektivfattning "F", Canons heter "EF" och Sonys heter "Alpha".

Sedan har jag fortfarande funderingar på det här med bra blixt och Better beamer. Någon som har erfarenhet det eller vet hur man fotar i djungeln?

Några sådana erfarenheter har jag inte, men en "Better Beamer" är helt enkelt en grunka som man monterar framför blixten och som koncentrerar blixtljuset så att det når längre.
 
Hej Lena!

Som fågelskådare är du väl van att bära, tub med stativ handkikare och kanske något mer i ryggsäck.
Jag undrar hur mycket mer är du beredd att bära på? Kamerautrustning drar snabbt iväg i omfång och vikt om du skall ha bra saker. Objektivet lär ju i gynnsammaste fall hamna i storlek och vikt som din tub.
Sedan tycker jag du skall ett enbensstativ det underlättar på många sätt.
Hur mycket pengar är du beredd att lägga, nu och i framtiden?
"Bra" objektiv kostar från 30000 och bara uppåt, viktkurvan har tyvärr samma lutning du får räkna med flera kilo.

Micke.
 
Det finns ganska många trådar och inlägg om medlemmar här som fått skicka sina nya Canon 400 f5,6 och 100-400 zoomen på reparation och kalibrering direkt efter att de köpt dem, det kallar jag för måndags ex, pinsamt med tanke på priset men allt finns att läsa här på FS så kolla lite mera så ser Du att jag har rätt.

.

400/5,6 är en mycket bra o prisvärd optik, 100-400 däremot har inte riktigt samma goda rykte!

Denna tråd du menar ;-)

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=78574&highlight=canon+400/5,6


Mvh.

/Janne
 
Jag planerar att köpa mig en systekmkamera. Jag är mycket ute i naturen och fotar gärna fåglar och insekter m.m. Hittills har det varit digiscoping alltså med kamera genom tuben som gällt, men är svårt att få till det och det går inte att fota flygande fåglar. Vad ska jag köpa för utrustning?

Jag behöver ett bra objektiv med snabb autofokus och bra närgräns. Kameran måste vara snabb. Den jag tittat lite på är Pentax K5 som dessutom är vädertätad. Jag hittade ett objektiv som verkar bra för fågelfotografering: Sigma 120-400 mm/ 4,5-5,6 DG APO HSM OS. Är det någon som har erfarenhet av det objektivet?
Det jag blev osäker på är om jag orkar hålla ett så pass tungt objektiv stadigt eller om jag ska satsa på ett lättare?

Vilka fler objektiv än zoom/tele ska jag börja med?

Vi planerar också för en resa till Ecuador och kommer då besöka regnskogen. Vad jag förstår så behöver jag då en bra blixt och blixtar kan jag inget om. Vad ska man tänka på och vad ska man välja? En vän till mig pratade o Better Beamer (Fressnell lins) Vet inte riktigt vad det innebär?

Hoppas det finns någon som kan och vill hjälpa mig med mina köpvåndor!

Jag har själv Pentax K5, så jag säger K5.
Jag har Sigma 120-400 ... OS, det finns objektiv som är en
gnutta skarpare, men jag är nöjd och jag är ganska kräsen.
Dessutom har den bra närgräns och är väldigt prisvärd, men tung.
Men inte direkt för små insekter.
Köp bara inte en begagnad äldre modell, dom är sämre.
För djungel räcker säkert 400mm, men för 10.000;- (2000 mer) finns
(oxå nya) Sigma 70-200/2,8 som ska vara skarp och den är ljusstark,
kanske räcker i djungeln? Antagligen för kort med 200mm och den har tyvärr
samma närgräns, men den är lite lättare(Tamron 70-200/2,8 har bra
närgräns, men inte HSM och OS).
För insekter och annat smått finns Pentax DFA makro 100 WR(vädertätning),
den funkar bra i regn och du kan fota riktigt små saker.
Rekommenderar oxå en begagnad Sigma 18-50/2,8 EX DC makro,
inte vädertätad men mycket skarp, ljusstark och bra närgräns för makro,
användbart zoomomfång från vidvinkel till lite tele och billig beg.

Ett enbensstativ (monopod) i kolfiber är bra, lätt och kan användas
som stav. Köp en med vridbart huvud och helst snabbplatta så du lätt
tar av kameran, tillräckligt lång utdragen och kort nog att bära med
handlovsremmen i trappor utan att den skrapar i. Kostar en del
men det är den värt i längden. Ett bra stöd med lång brännvidd
och kan ibland hänga i kameran när du går eller stabilisera kameran
lite utan att den står på marken.

Den inbyggda blixten på kameror är bra att lätta upp skuggor
med på nära håll, men nog inte så användbar i djungeln.
Du behöver nog en blixt oxå, svårt att rekommendera, du behöver
nog en kraftig blixt och samtidigt lätt och smidig... svårt.
Finns Pentax 360 o 540, kanske Metz 44;
http://www.metz.de/en/flash-units/product-ranges/system-flash-units.html
Sigma kan du kolla på oxå samt förlängare.
En(eller flera) mikrofiber dukar lär du behöva, tex en som du kan hänga
i byxan; http://www.spudz.com/
 
Fast objektiv istället?

Tack för alla goda råd även om jag förstår att många är märkestrogna och det kan bli heta diskussioner bara därför! Jag har valsat runt bland många olika märken och läst tester och recensioner, inte har jag blivit så mycket klokare. nu är jag nog tillbaka på Pentax K 5 iaf. Vad jag nu funderar på om jag istället för Sigma 120-400 mm ska rikta in mig på et fast? Kollat lite på Pentax SMC-DA 300/4,0 ED SDM. Någon som har erfarenheter av det objektivet?
 
Tack för alla goda råd även om jag förstår att många är märkestrogna och det kan bli heta diskussioner bara därför! Jag har valsat runt bland många olika märken och läst tester och recensioner, inte har jag blivit så mycket klokare. nu är jag nog tillbaka på Pentax K 5 iaf. Vad jag nu funderar på om jag istället för Sigma 120-400 mm ska rikta in mig på et fast? Kollat lite på Pentax SMC-DA 300/4,0 ED SDM. Någon som har erfarenheter av det objektivet?

Vad har du för budget?
 
Tämligen underförstått att hon ska köpa ett Canon-hus ;)

Jo men det vore ju synd om hon gjorde det, när hon ju är inne på ett i mitt tycke bättre alternativ men den debatten ska vi inte gå in på igen utan bara ge TS svar på de frågor som ställs och då relevanta svar.

Märkesrivaliteten här på FS kommer aldrig att upphöra och alla hejar på sitt och inget att bli osams över bara allas åsikt respekteras så är det som tur är fritt att välja fabrikat efter eget huvud, eller hur?!
 
Objektivet är i allmänhet viktigare än kamerahuset, och Canon EF 400mm f/2.8L USM är en bra kandidat till objektiv att börja med. Det är ett erkänt mycket bra objektiv. Om man väljer det objektivet så måste man förstås välja ett kamerahus som det passar på.

Väljer man ett annat objektiv (som inte kommer från Canon) så måste man välja ett kamerahus som det objektivet passar på.
 
Objektivet är i allmänhet viktigare än kamerahuset, och Canon EF 400mm f/2.8L USM är en bra kandidat till objektiv att börja med. Det är ett erkänt mycket bra objektiv. Om man väljer det objektivet så måste man förstås välja ett kamerahus som det passar på.

Väljer man ett annat objektiv (som inte kommer från Canon) så måste man välja ett kamerahus som det objektivet passar på.

F2.8 är bra men nog lite dyrt. F5.6 däremot är perfekt för ts.
 
Bonk! Det var f/5.6 jag menade att skriva (eftersom det redan nämnts). Freudian slip, antagligen ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.