Annons

Villrådig fågelskådare och fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
Halloj påDig

Nja det var ju faktiskt så att jämförelsen ovan gällde två specifika kameror Pentax K-5 och Canon 7D och Du lovordade Canon och klassade alternativet som billigt och med dåig bildkvalitet, så hur kan jag tolka det på annat vis än att Du klankar på pentax då?
Man behöver ju inte skriva ut namnet när det bara finns två alternativ och det ena är nämt vid namn, då ger det sig själv liksom!!
Det Du håller på med kallas för efterkonstruktion, en typisk åtgärd från den som inser att han klantat sig och försöker rädda anseendet men lite för genomskinligt för att rädda Dig.

Jag har inga som helst problem med att säga att Canon, Nikon eller något annat fabrikat är bra när det stämmer och ger mer för pengarna, och jag gör så också ifall Du missat det!

Precis som Du och andra har rätt att framföra era åsikter här på forumet så får jag också göra det men att som Du övergå till personangrepp och börja kalla medlemmar för otrevliga saker det visar på dålig stil och bristande argumentaionsförmåga och det är vad Du gjorde, om det beror på bristande koll hos Dig eller bara allmänt taskig attityd vet jag inte men låt oss hålla oss till argument och hålla en trevlig ton?!

Bara så Du vet men jag skriver aldrig saker på ett nätforum som jag inte har kollat och kan stå för, så Ditt påstående att jag har dålig koll får stå för Dig, jag tror mera det handlar om att vi läser/tolkar den fakta som finns med olika bakgrund och det är normalt men inte smutskastar jag Dig som person för att Du inte tycker som mig?!
Det är nämligen Din rättighet att tycka som Du vill och jag respekterar den rättigheten!

Det test som länkades till ovan visar ju tydligt att K-5 ger bättre resultat än 7D och att man inom Canon måste upp i 5D för att komma i närheten, och även i jämförelse med NIkon klarar sig K-5 bra, visst jag erkänner att det inte finns så många objektiv i längre brännvidder till pentax räknat i antal på beg marknaden men det finns objektiv att få tag på som räcker gott och har bra kvalitet och det ska också få komma fram.

En kul historia som inträffade på Fotomässan i Stockholm var följande i kortversion: Jag frågade personalen i både Canon och Nikon montern vad De skulle föreslå till mig för att fota mest fågel och andra djur och att använda i skogen och på sjön istället för min nuvarande K-5 med Sigma 400mm APO.
Nikon killen svarade omgående att han visserligen gärna sålde mig en Nikon men att jag inte skulle komma att bli nöjd med en Nikon i samma prisklass då den inte kan mäta sig med K-5 utan jag måste gå upp klart i pris för samma bildkvalitet med en Nikon, ett ärligt och rakt svar som jag uppskattade.

Canon killen inledde med att rekomendera 7D framför 5D för fågel pga snabbare AF och högre b/s och just Canon 400 f5,6 när jag frågade om det verkligen var så att jag får dubbla bildkvaliteten om jag byter då det ju är dubbla priset på paketet jämfört med K-5 så blev han tyst en liten stund och så erkände han att nej Du kommer sannolikt inte att märka någon skillnad på de färdiga bilderna efter bytet!!

Det är just den biten jag vill åt, vaför betala dubbla pengen för att få en kamera av "rätt" märke enligt forumpolisen när att man på de färdiga bilderna inte ser något nämnvärt resultat då alla bilder som visas är mer eller mindre redigerade/manipulerade och det är mera fråga om hur skicklig man är på bildredigering än kvaliteten på grundbilden, och som jag nämt förut en duktig fotograf tar alltid bättre bilder oavsett utrustning är vad en mindre duktig gör!!


Ännu en gång är du fel ute Bo, seriöst nu, du hävdar att du har belägg för det du skriver. Vakna, snälla.
Du har skrivit om Canons L-linser där det finns för mycket måndagsexemplar osv osv osv osvo. Nej, du har ingen koll.

inledningsvis skriver du

"Nja det var ju faktiskt så att jämförelsen ovan gällde två specifika kameror Pentax K-5 och Canon 7D och Du lovordade Canon och klassade alternativet som billigt och med dåig bildkvalitet, så hur kan jag tolka det på annat vis än att Du klankar på pentax då?"

Det finns ingenstans då någon efterfrågat en diskussion på 7D och K5. Mer än du själv, då du satte den stenen i rullning.

"Du kommer fort märka om du köper billigt. Det blir ganska tråkig bildkvalité och man blir rätt missnöjd - speciellt om fågelfotograf då man oftast behöver komma nära och detaljerna är så små på fåglar. "

Så skrev jag i mitt inlägg, och inte nånstans refererar jag varken till Canon eller Pentax i den texten. Det jag skriver där är att om man väljer att köpa billig utrustning så resulterar det i att man ofta blir missnöjd.

Tolka det som du vill, men som sagt är du helt fel ute och jag har inte smutskastat något. Så sluta bete dig som en barnrumpa. Tack på förhand.
 
Det är just den biten jag vill åt, vaför betala dubbla pengen för att få en kamera av "rätt" märke enligt forumpolisen när att man på de färdiga bilderna inte ser något nämnvärt resultat då alla bilder som visas är mer eller mindre redigerade/manipulerade och det är mera fråga om hur skicklig man är på bildredigering än kvaliteten på grundbilden, och som jag nämt förut en duktig fotograf tar alltid bättre bilder oavsett utrustning är vad en mindre duktig gör!!

Det är på marginalen man kan märka skillnaden mellan K-5 och EOS 7D när det gäller fågelfoto. EOS 7D har snabbare autofokus vilket kan märkas om man är en duktig fotograf som fotograferar flygande fåglar. Det är dock väldigt långt ifrån att alla bilder blir dubbelt så bra. De flesta av oss kommer inte att märka någon skillnad.
 
Kikade lite snabbt på vad som skrivits om de båda Cnaon objektiven här på FS och om 400 f5,6 så klagass det på dålig närgräns på 3,5m vilket ju är lite väl mycket, jagande AF vilket ju orsakar problem, avsaknad av IS något man aldrig drabbas av med Pentax som har det i huset så alla objektiv blir stabiliserade om man så önskar och att man valt vitt som färg inte så smart för ett tele tänkt för fågel/djurfoto kräver camoflage.

Om 100-400 zoomen skriver man om bla. Dragzoomen suger in damm i objektivet vilket ju inte låter som något bra för bildkvaliteten, dum tröghetsjustering, jagande fokus på denna med, och den vita färgen som ju är helt galen för fågel, efter lång väntan på lev fick de skickas för reparation och ÅF var inte hjälpsam, felfokuserande som krävde reparation av en ny lins, långsam AF och pilliga knappar.

Detta var bara ett axplock på missnöjda kunder som jag fann här på FS efter en snabbläsning, så nog finns det en del i övrigt att önska även från Canon L objektiv, så inte är jag helt fel ute när jag påstår at tdet finns en del problemed dessa objektiv!!
 
Det finns ingenstans då någon efterfrågat en diskussion på 7D och K5. Mer än du själv, då du satte den stenen i rullning.

.

Enligt vad jag kan se var det faktiskt Du som introducerade 7D i debatten med detta inlägg:

"En 7D får du idag för en billig peng begagnat och det är mycket hög kvalité på kamerorna. Snabbheten och 1,6x brännviddsförlängning i 7D kommer ge dig ett 620 5.6 om du väljer 400 5.6 L.
"

Tråkigt att Du ska fortästta med smutskastandet, har Du inga hållbara argument kan Du lika gärna låta bli att skriva, se mitt inlägg ovan så finner Du en liten del av det jag nämde om tveksam kvalitet på dessa objektiv!!

Nu får det vara nog för denna tråd hoppas jag, hoppas att TS blir nöjd oavsett val av kamera och objektiv.
 
Oj!

Kikade lite snabbt på vad som skrivits om de båda Cnaon objektiven här på FS och om 400 f5,6 så klagass det på dålig närgräns på 3,5m vilket ju är lite väl mycket, jagande AF vilket ju orsakar problem, avsaknad av IS något man aldrig drabbas av med Pentax som har det i huset så alla objektiv blir stabiliserade om man så önskar och att man valt vitt som färg inte så smart för ett tele tänkt för fågel/djurfoto kräver camoflage.

Om 100-400 zoomen skriver man om bla. Dragzoomen suger in damm i objektivet vilket ju inte låter som något bra för bildkvaliteten, dum tröghetsjustering, jagande fokus på denna med, och den vita färgen som ju är helt galen för fågel, efter lång väntan på lev fick de skickas för reparation och ÅF var inte hjälpsam, felfokuserande som krävde reparation av en ny lins, långsam AF och pilliga knappar.

Detta var bara ett axplock på missnöjda kunder som jag fann här på FS efter en snabbläsning, så nog finns det en del i övrigt att önska även från Canon L objektiv, så inte är jag helt fel ute när jag påstår at tdet finns en del problemed dessa objektiv!!

Givetvis finns det alltid någon/några som har övrigt att önska från objektiv som de har/har provat. Man kommer dock inte ifrån följande som är fullständigt klargjort och i det närmaste ett axiom i fågelfotokretsar:
400/5,6 är det i särklass bästa och skarpaste 400:at med i särklass snabbaste och säkraste AF av alla 400:eek:r/ Zoomar eller zoomkobos upp till 400 mm som finns på marknaden om man tittar på objektiv i klassen under 30-40 lax.
100-400 IS är den bästa smidigaste och skarpaste 100-400 zoomen (eller liknande zoomomfång) som idag finns på marknaden under 20 lax (Möjligen kan nya 70-200/2,8 + nya 2x extendern tävla i samma klass - Denna kombo är dock dyrare (25-30 lax). Vet inte riktigt vad annars man kan jämföra med eller vad bra alternativ kunde vara. Sonys, nikons eller sigmas motsvarande zoomar är definitivt inte i samma klass. 300 + 1,4 konverter når inte upp till samma skärpa eller samma AF-hastighet.
 
Detta var bara ett axplock på missnöjda kunder som jag fann här på FS efter en snabbläsning...
Du läste nog lite för snabbt. Eller så hittade du bara på.

Om man kollar igenom de 40 senaste recensionerna av Canon 100-400 så får objektivet betyget 1 av 1 (en) FS-medlem, betyget 4 av 9 (nio) och betyget 5 av de övriga 30. Alltså: 75 procent av ägarna ger den högsta möjliga betyg, ytterligare 23 procent ger den näst högsta betyg. En av 40 är "missnöjd".
 
Enligt vad jag kan se var det faktiskt Du som introducerade 7D i debatten med detta inlägg:

"En 7D får du idag för en billig peng begagnat och det är mycket hög kvalité på kamerorna. Snabbheten och 1,6x brännviddsförlängning i 7D kommer ge dig ett 620 5.6 om du väljer 400 5.6 L.
"

Tråkigt att Du ska fortästta med smutskastandet, har Du inga hållbara argument kan Du lika gärna låta bli att skriva, se mitt inlägg ovan så finner Du en liten del av det jag nämde om tveksam kvalitet på dessa objektiv!!

Nu får det vara nog för denna tråd hoppas jag, hoppas att TS blir nöjd oavsett val av kamera och objektiv.

Som du ser i inlägget ovan, och i princip alla form där naturfotografer jag läser så är svaren entydiga. 400 5.6 L Är ett av Canons främsta objektiv nånsin för det priset. 100-400 5.6 L IS är samma, det är svårslagna objektiv i den prisklassen. Men du verkar sitta inne med annorlunda information, som jag tidigare påstod är detta något du själv hittar på. Du verkar ha ett stort behov av att framföra dina åsikter kring Pentax, och skriva ner allt annat.

Jag hoppas att trådskaparen väljer en Canon 7D som idag är mycket prisvärd och väl lämpad för naturfoto och ett 100-400 L eller 400 5.6 L. Väljer hon sedan Pentax, Nikon eller något annat så bryr jag inte mig för det, utan är glad för hennes skull att hon hittade det hon sökte.
 
Senast redigerad av en moderator:
Kikade lite snabbt på vad som skrivits om de båda Cnaon objektiven här på FS och om 400 f5,6 så klagass det på dålig närgräns på 3,5m vilket ju är lite väl mycket, jagande AF vilket ju orsakar problem, avsaknad av IS något man aldrig drabbas av med Pentax som har det i huset så alla objektiv blir stabiliserade om man så önskar och att man valt vitt som färg inte så smart för ett tele tänkt för fågel/djurfoto kräver camoflage.

Om 100-400 zoomen skriver man om bla. Dragzoomen suger in damm i objektivet vilket ju inte låter som något bra för bildkvaliteten, dum tröghetsjustering, jagande fokus på denna med, och den vita färgen som ju är helt galen för fågel, efter lång väntan på lev fick de skickas för reparation och ÅF var inte hjälpsam, felfokuserande som krävde reparation av en ny lins, långsam AF och pilliga knappar.

Detta var bara ett axplock på missnöjda kunder som jag fann här på FS efter en snabbläsning, så nog finns det en del i övrigt att önska även från Canon L objektiv, så inte är jag helt fel ute när jag påstår at tdet finns en del problemed dessa objektiv!!

Nu citerar jag bara detta inlägg, men svaret gäller flera av dina inlägg.

Maken till förhastade slutsatser och dålig slutledningsförmåga får man leta efter.

T.ex. drar du slutsatsen att ägare till 7D är missnöjda då det finns så många på begagnatmarknaden innan en ny modell släppts. Helt rimligt, men det är förstås lika rimligt att den lovordade 7D inte var lika bra som de förväntade sig? Du kan inte avgöra vilken som är sann genom att skumma igenom recensioner och begagnatmarknaden. Du kan inte bedöma recensenternas kompetens eller om de upptäcker fel på ren placebo från andra recensioner. En produkt som fått 99% bra recensioner kan ändå vara ganska dålig. Läs recensioner på ett kit-objektiv och du kommer se en uppsjö av: "Objektivet följde med min kamera och det är sååå bra. Så här bra bilder blev det aldrig med min [valfri_mobilkamera]."

En skolfröken har noterat att elever med större fötter är bättre på matematik. Vilket är mest troligt? Att barn med stora fötter är bättre på matematik, eller att barn med stora fötter är elever som är några år äldre (?).

Du drar slutsatser om, precis som du säger, axplock av verkligheten.

Suger damm? Ja säg den skjutzoom som INTE gör det.
Jagande AF. Och det kan inte bero på en övermäktig situation, eller skit bakom spakarna?
ÅF (Återförsäljare antar jag). Vad har, säg Elgiganten, att göra med tillverkaren?
Dålig närgräns. Berätta för mig hur det kan vara en "måndagsex-grej".

Kronan på verket är dock när du säger dig vara insatt, och sen påstår du att det är helt galet dumt att tillverka vita objektiv. Tillåt mig småle.
1. Har du hört talas om vinter.
2. Den vita färgen är där av en anledning, nämligen för att reflektera bort värme som förstör skärpan. Den tillkom när canon började med fluoritlinser (vilkas enda nackdel är värmekänslighet). Inte alla vita objektiv har fluorit i sig, men bl.a. 100-400 och 70-200.


Litet källkritik får man väl ändå ha.
 
Tack!

Tack alla snälla för de många råden, även om ni inte verkar vara helt överens;-)
Jag kan inte säga att jag blivit övertygad åt varken ena eller andra hållet tyvärr, men jag har fått mycket att titta vidare på.
Eftersom jag inte är så insatt i systemkamrornas underbara värld än så undrar jag om ni kan utveckla K fattning lite? Vad är det och vad kan jag titta på?
Sedan har jag fortfarande funderingar på det här med bra blixt och Better beamer. Någon som har erfarenhet det eller vet hur man fotar i djungeln?
 
Suger damm? Ja säg den skjutzoom som INTE gör det.
Det spelar ingen roll om en zoom ändrar storlek genom en skjutande rörelse eller en vridande. Ändrar den storlek så finns risken att det kommer in damm. Jag har dock själv inte några sådana problem med min 100-400 (trots att den huvudsakligen används i rejält dammiga miljöer) och har inte hört så många andra klaga på det heller.
 
sigma

själv ha ja ett sigma 150-500 os ! å ja fotar nästan bara med detta objektiv ! det är skarpt i alla lägen ! nu e ja ingen expert men om man inte ska försöka tjäna en massa pengar på sina bilder så ska man väl försöka hålla det på en någelunda vettig prisnivå ! mitt råd är att köp begagnat å köp ett sigma med bild stabillisator ja kör alltid utan stativ å bara me enkla stöd på full zoom fast ett 50 eller 150-400 räcker gott å väl ! förstår om frågeställaren inte vart klokare av alla svar här då det som vanligt verkade urarta till ett märke vs ett annat märke
 
Det spelar ingen roll om en zoom ändrar storlek genom en skjutande rörelse eller en vridande. Ändrar den storlek så finns risken att det kommer in damm. Jag har dock själv inte några sådana problem med min 100-400 (trots att den huvudsakligen används i rejält dammiga miljöer) och har inte hört så många andra klaga på det heller.

Helt riktigt. Det var zoom jag syftade på, och inte skjutzoom speciellt.
 
Men är det så många som har skickat in sina nya Canon ef 400/5,6. Med en gång, för reparation och kalibrering. Jag tycker inte det, snarare tvärtom. Folk är rätt nöjda med sina ef 400/5,6. Närgränsen, den är som den är. Men det vet man väl om när man köper den. Vill man komma närmare får man trassla med mellanringar.
När jag köpte mitt Tokina 400/5,6 på 80-talet så tyckte man att närgränsen var fin på 4m. Alltså längre bort än ef 400/5,6. Men då var man van vid närgräns på 7-8 meter. Men det gick det med.
Jag tycker heller inte att ef 400/5,6 jagar fokus. I alla fall betydligt mindre än mitt Sigma 400/5,6 HSM Macro. Dessutom rycker Sigmat när det startar att fokusera och stannar fokuseringen. Dessutom låter Sigma fokusen betydligt mer och är långsammare.


Till TS. Jag har inte fotat så mycket med Sigma 100-400, bara provat lite. Men jag tror att det är ett bra val att börja plåta fågel med.
 
Nej, som sagt. Ibland behöver man bli otrevlig när vissa envisas. Flera har reagerat över BOS' absurda kommentarer, men han fortsätter i samma anda. Skärpning

Man behöver inte alls bli otrevlig. Det räcker att lägga fram fakta. Den här tråden är ett typexempel på hur harmlösa utrustningsfrågor nästan alltid spårar ur i pajkastning och märkeskrig här på FS. Varför kan vuxna människor inte uppföra sig som vuxna och diskutera utrustning utan att bli känslomässigt engagerade för sitt eget märke? Det är väl det minsta man kan begära här, allt annat är ju barnsligt. Personligen anser jag att det viktigaste i ett sådant här forum är att hålla en god ton; om det inte råkar bli så att alla andra förstår hur förträffligt ens eget märke är så må det väl vara hänt? Min erfarenhet är att tonläget mycket lätt höjs här, likaså om man sticker ut hakan och kommer med metakritik om själva diskussionen. Då får man hela gänget emot sig, så jag blir inte förvånad om det blir så i detta fall också. Kände bara att jag var tvungen att skriva detta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.