Annons

Villrådig fågelskådare och fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag planerar att köpa mig en systekmkamera. Jag är mycket ute i naturen och fotar gärna fåglar och insekter m.m. Hittills har det varit digiscoping alltså med kamera genom tuben som gällt, men är svårt att få till det och det går inte att fota flygande fåglar. Vad ska jag köpa för utrustning?

Jag behöver ett bra objektiv med snabb autofokus och bra närgräns. Kameran måste vara snabb. Den jag tittat lite på är Pentax K5 som dessutom är vädertätad. Jag hittade ett objektiv som verkar bra för fågelfotografering: Sigma 120-400 mm/ 4,5-5,6 DG APO HSM OS. Är det någon som har erfarenhet av det objektivet?
Det jag blev osäker på är om jag orkar hålla ett så pass tungt objektiv stadigt eller om jag ska satsa på ett lättare?

Vilka fler objektiv än zoom/tele ska jag börja med?

Vi planerar också för en resa till Ecuador och kommer då besöka regnskogen. Vad jag förstår så behöver jag då en bra blixt och blixtar kan jag inget om. Vad ska man tänka på och vad ska man välja? En vän till mig pratade o Better Beamer (Fressnell lins) Vet inte riktigt vad det innebär?

Hoppas det finns någon som kan och vill hjälpa mig med mina köpvåndor!

Du ska inte tumma på kvaliteten när det gäller objektivet.
Oftast är man långt ifrån fåglar och vilda djur när man vill fånga dem på bild.
Så det är mycket vanligt att man måste beskära och förstora originalbilden för att få ett fint utsnitt på fågeln.
Sigmas zoomar har betydligt sämre skärpa än Canons med ett undantag EX 4/100-300mm DG som är för kort för att räcka till fågelfotografering och fågel i flykten.

Canon EF 5,6/400mm L sticker ut i mängden bland objektiv för ca 10-15000 kr.
Bättre objektiv för fågelfoto får man leta efter och framförallt så kostar längre objektiv mycket mer.
Zoomen 100-400 mm IS är också bra och borde vara perfekt att ha med sig på en långresa.

Så EOS 7D med antingen EF 100-400mm L eller EF 5,6/400mm L tycker jag är ett bra val för de ändamål du beskriver.

En Sigmazoom och t.ex Pentaxhus kanske är en billigare lösning men ger inte samma kvalitet pga. av objektivet. Annars spelar inte valet av kamerahus någon större roll.

MVH J O
 
Är böjd att hålla med ovanstående. Jag hade tidigare ett Sigma 150-500:a Och visst, kunde jag blända ner det till F8 eller så så var det anständigt skarpt. Men sen köpte jag ett Canon 400 F5,6 och då var det inget snack längre. Trots avsaknaden av de sista 100mm:arna så kunde jag LÄTT beskära bilden och ha överlägsen skärpa. Och det redan från bländare 5,6.
Så är det fågelfoto som gäller så tror jag att det är ett bättre alternativ. Annars är jag ingen märkesfanatiker, jag är övertygad om att skillnaderna mellan olika kamerahus är försumbar i kvalitet.
Men visst, det är ju ett något dyrare alternativ, så är pengarna avgörande och köper ett Sigma, då kan du antagligen lika gärna köra Pentax.
 
En Sigmazoom och t.ex Pentaxhus kanske är en billigare lösning men ger inte samma kvalitet pga. av objektivet. Annars spelar inte valet av kamerahus någon större roll.
Kan bara instämma. Bytte själv till Canon just för att jag hade svårt att hitta några vettiga objektiv i just den här nischen till andra kameror.
 
Trots att jag kör annat märke så måste jag nog instämma i att om man vill ha mycket tele till rimligt pris, samtidigt som man tar hänsyn till prestandan, så är det Canon som gäller.

Det är synd att Nikon inte uppdaterat sin 80-400 och att man får köra med telekonverter där för att åstadkomma något liknande 400/5,6. Är man ute efter ljusstarka fettele och har likaledes fet plånbok har Nikon mer att erbjuda, men just mellansegmenetet är det tunt i.

Sigmazoomarna 120-400 OS och 150-500 OS har jag spanat på lite bilder ifrån och de är väl möjligen att beteckna som prisvärda, men man får lite vad man betalar för. Jag tycker de verkar ha en del hyss för sig som jag inte uppskattar. Å andra sidan kan man få tag i dem till rätt förmånliga priser begagnat.
 
Du är nog inte helt 100, vart har jag skrivit att Pentax eller K5 är dålig/billig? Jag refererade till "billig utrustning" och med det menade jag objektiven.
Vart skrev hon att hon inte är intresserad av begagnad utrustning?

Du verkar ju bara vara allmänt knasig. Många måndagsex på 400 5.6 L och 100-400 L? Seriöst, ta och skaffa dig lite koll

Skall du bara hänga upp dig på en bråkdel av ett inlägg så snälla, sluta skriv. Det blir så patetiskt. Tack på förhand.

Verkar som jag trampade på en öm tå, inte helt oväntat men så är deet när man törs säga sanningen även när den är obekväm och nej jag saknar inte koll och har inga problem att rekomendera Canon/Nikon om de ger mest för pengarna men det gör de inte i detta fallet.

Du skriver "Du kommer fort märka om du köper billigt. Det blir ganska tråkig bildkvalité och man blir rätt missnöjd - " det kan knappast tolkas som annat än att Du anser att Pentax och Sigma är billiga och dåliga produkter!!

Det faktum att det finns många 7D på beg marknaden gör mig lite fundersam då det är en relativt ny modell och redan säljs de kan ju bero på att köparna blev missnöjda och gör sig av med dem för det har ju inte kommit någon ersättare för den ännu vad jag sett?! Rätta mig om jag har fel!

Vad gäller optiken så visst har den betydelse men Du som många andra här på FS tillskriver utrustningens värde och popularitet alldeles för stor betydelse, det har alltid och kommer alltid vara så att en duktig fotograf tar bättre bilder än vad en mindre duktig gör även om den mindre duktiga använder marknadens dyraste grejor och den duktiga mellanpris grejor, alltså okunskap bakom knapaprna ger sämre bilder!!

Det finns ganska många trådar och inlägg om medlemmar här som fått skicka sina nya Canon 400 f5,6 och 100-400 zoomen på reparation och kalibrering direkt efter att de köpt dem, det kallar jag för måndags ex, pinsamt med tanke på priset men allt finns att läsa här på FS så kolla lite mera så ser Du att jag har rätt.

Faktum var att jag gjorde n mycket nogrann utredning under sensommaren för att ta reda på om jag skullebyta fabrikat eller inte och jag fotar mycket fågel och andra djur, det jag kikade på främst var just en Canon 7D och ett Canon 400 f5,6, men efter att ha läst om alla problem med dessa så avstod jag fabrikatsbyte och jag har inte ångrat mig.
Varför ska ajg betala dubbla pengen för något som i praktisk använd ger mig samma resultat?

Men nu ska vi int bli osams om detta ville bara påvisa att det finns två sidor i en debatt och båda är lika rätt sålänge man håller sig till sanningen även om den inte passar ens syfte så är det ändå sanningen som gäller.
 
Stämmer det verkligen? K5 har väl samma sensor som t ex Nikon D7000. Vad jag vet skiljer sig egenskaperna på höga iso inte mycket från de hos 7D, däremot ger sensorn högre dr på låga iso än 7D.

Canon 7D har i specen angivet ett högsta ISO på 6400 som kan utökas till 12800, Pentax K-5 har angivet högsta ISO på 12800 som kan utökas till 25600 och av egna tester så vet jag att den funkar bra på 6400 och även 12800 så där klår den 7D ganska rejält.

Så det låter inte som de har samma sensor med sådana skillnader!

Sedan har visserkligen 7D 8 b/s och K-5 7 b/s men vem märker den skilnaden vid praktiskt fotande?
Det är bara en sak för spec fantasterna men saknar praktisk betydelse för normala fotografer om vi ska vvara helt ärliga och det ska man ju vara.
 
Det är väl bara att jämföra:
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...rand2)/Canon/(appareil3)/483|0/(brand3)/Canon

Jag stoppade in 5D mkII som en extra referens.
Nu säger förstås mätresultaten inte precis hur bilderna upplevs.

Intressant en klar seger i den jämförelsen för K-5 ;-)

Sedan har Du helt rätt i att det är hur man upplever bilderna när man tittar på dem som avgör och oftast kan man inte se skillnad på bilderna och säga med vilken kamera eller optik de är tagna (det blir en subjektiv värdering när man läser Exif datan som gör att vissa bilder anses bättre pga dyrare utrustning, men utan den så är skillnaden försumbar) och då faller många av de argument som framförs här mot K-5, alltså mera pang för pengarna!
 
Canon 7D har i specen angivet ett högsta ISO på 6400 som kan utökas till 12800, Pentax K-5 har angivet högsta ISO på 12800 som kan utökas till 25600 och av egna tester så vet jag att den funkar bra på 6400 och även 12800 så där klår den 7D ganska rejält.

Så det låter inte som de har samma sensor med sådana skillnader!

Sedan har visserkligen 7D 8 b/s och K-5 7 b/s men vem märker den skilnaden vid praktiskt fotande?
Det är bara en sak för spec fantasterna men saknar praktisk betydelse för normala fotografer om vi ska vvara helt ärliga och det ska man ju vara.

Nej, Canon 7D har inte samma sensor som Pentax K5, men däremot har Nikon D7000 en som är baserad på samma grundchip. Prestandan dem emellan är nästan identisk i brushänseende, förutom att K5:an "fuskar" och brusreducerar råfilerna lite på höga ISO.

Högsta ISO-tal är ganska ointressant så länge det är någorlunda högt. Frågan är vad som faktiskt är användbart och där lär skillnaden inte vara så fantastiskt stor. Att välja kamerasystem baserat på detta verkar inte helt vettigt i det här sammanhanget.

Intressant en klar seger i den jämförelsen för K-5 ;-)

Ja, det är en seger, men så fasligt klar är den inte om man tar hänsyn till brusreduceringen. Se den fortsatta diskussionen mellan mig och Erland. Det är skillnad, men återigen så är det nog inte det man bör basera systemvalet på.

Sedan har Du helt rätt i att det är hur man upplever bilderna när man tittar på dem som avgör och oftast kan man inte se skillnad på bilderna och säga med vilken kamera eller optik de är tagna (det blir en subjektiv värdering när man läser Exif datan som gör att vissa bilder anses bättre pga dyrare utrustning, men utan den så är skillnaden försumbar) och då faller många av de argument som framförs här mot K-5, alltså mera pang för pengarna!

Jag tycker snarare det verkar som att du har någon slags omvänd EXIF-subjektivism. ;)
Efter att ha tittat på (=detaljgranskat) en del bilder från Sigmorna så kan jag inte låta bli att tycka att Canons alternativ ser bättre ut. För mig är det ingen mening att tycka det eftersom jag har Nikon, så de hade varit bättre att Sigmorna så bäst ut. ;)

Givet presentationsstorlekar, övriga förhållanden osv så är det förstås inte säkert att skillnaden sedan syns i någon större grad i slutprodukten. Ett begagnat Sigma 120-400 kan vara löjligt prisvärt om man får tag i ett bra ex, även om andra alternativ i rent absoluta tal är bättre.
 
Senast ändrad:
Jag skulle tro att det finns ganska många begagnade EOS 7D ute på annons helt enkelt beror på att det är en mycket vanlig kamera. Canon är det största märket så det är naturligt att det figurerar frekvent.

Att EF 5,6/400mm ofta skulle vara behäftat med fel är väl ändå rent nonsens.
Snarare är detta fasta tele känt för sin höga kvalitet.

Däremot kan det hända att ett zoomobjektiv behöver justeras mot ett specifikt kamerahus.
Det är absolut inget unikt för Canon. Det ställs mycket höga krav på precision på dagens högupplösta kameror och objektiv. Ibland, dock inte ofta, händer det att toleransavvikelserna mellan alla olika delar tillsammans drar åt fel håll. Då kan det vara nödvändigt med en justering på verkstad för att en pixelpeepare ska få gåshud.

Sen kan alla fabrikat, trots kvalitetskontroll, drabbas av sk. måndagsexemplar. Det gäller även Pentax och Sigma.

MVH J O
 
Du skriver "Du kommer fort märka om du köper billigt. Det blir ganska tråkig bildkvalité och man blir rätt missnöjd - " det kan knappast tolkas som annat än att Du anser att Pentax och Sigma är billiga och dåliga produkter!!

Jag tolkade det som att han anser att billiga produkter kan vara dåliga produkter, inget specifikt märke angivet. Det finns billiga Canon-kameror som är mindre bra än 7D också, tixempel.

..å andra sidan råkar jag ju ha just en 7D och dessutom gilla den, så min åsikt och tolkning är förmodligen båda diskvalificerade i dina ögon. ;)
 
Canon 7D har i specen angivet ett högsta ISO på 6400 som kan utökas till 12800, Pentax K-5 har angivet högsta ISO på 12800 som kan utökas till 25600 och av egna tester så vet jag att den funkar bra på 6400 och även 12800 så där klår den 7D ganska rejält.

Så det låter inte som de har samma sensor med sådana skillnader!

Sedan har visserkligen 7D 8 b/s och K-5 7 b/s men vem märker den skilnaden vid praktiskt fotande?
Det är bara en sak för spec fantasterna men saknar praktisk betydelse för normala fotografer om vi ska vvara helt ärliga och det ska man ju vara.

Pentax K5 och d7000 har samma sensor från Sony

Canon 7d har sämre värden vad det gäller signal/brus vid 12800iso samt att 7d håller inte "känsligheten" så som d7000 vid det som motsvarar 12800iso
http://www.sensorgen.info/CanonEOS_7D.html
http://www.sensorgen.info/NikonD7000.html
 
Jag förmodar att "smoothed" innebär att Pentax även i raw-filerna använder nåt mjukvarutrix för att minska bruset?

Och där är den ju i gott sällskap med Nikon. Hittade tyvärr inte sidan där man testar kameror för astrofoto men vissa Nikonmodeller fungerar inte för astrofoto då de brusreducerar bort stjärnor.
Sedan Erland ska du väl någon gång framkalla din raw-fil och då kommer det program du använder "mjukvarutrixa" med bruset i din raw-fil. Det viktiga är väl hur bilden ser ut när det är färdigtrixat.
Herr Risedal har väl testkört 5D mot D7000 (som har liknade egenskaper som K-5) och även på höga ISO ger ju D7000 bilder som är fullt i klass med 5D. Och 5D anses väl vara snäppet bättre än 7D när det gäller brus.

Om telefoto med långa teleobjektiv är det primära användningsområdet kan ju ändå en 7D och ett 400/5,6 vara ett bättre val för Lena då det är svårt att hitta något över 300mm till Pentax.

Micke.
 
Risedal har väl testkört 5D mot D7000 (som har liknade egenskaper som K-5) och även på höga ISO ger ju D7000 bilder som är fullt i klass med 5D. Och 5D anses väl vara snäppet bättre än 7D när det gäller brus.


Micke.

visuellt så ger d7000ett lika bra resultat vad det gäller färgbrus, renhet osv som 5dmk2 och dess större sensor men 5dmk2 upplösning är märkbart högre om man jämför i 6400iso och tittar på fina detaljer

(Camera raw som rawkonverter)
 
Senast ändrad:
Sedan Erland ska du väl någon gång framkalla din raw-fil och då kommer det program du använder "mjukvarutrixa" med bruset i din raw-fil. Det viktiga är väl hur bilden ser ut när det är färdigtrixat.
Aboslut, fast nu hänvisade flera skribenter till mätningar som Dxo gjort, och de handlar om hur raw-filen ser ut. Att Pentax får bättre mätvärden där beror ju på brusreduceringen, inte på att det är en bättre sensor.

Och de detaljer som Pentax (och eventuellt Nikon) redan har "smoothat" bort i raw-filen kan jag ju aldrig få tillbaka, även om jag skulle föredra att ha dem och bruset kvar.
 
Det finns ganska många trådar och inlägg om medlemmar här som fått skicka sina nya Canon 400 f5,6 och 100-400 zoomen på reparation och kalibrering direkt efter att de köpt dem, det kallar jag för måndags ex, pinsamt med tanke på priset men allt finns att läsa här på FS så kolla lite mera så ser Du att jag har rätt.

Faktum var att jag gjorde n mycket nogrann utredning under sensommaren för att ta reda på om jag skullebyta fabrikat eller inte och jag fotar mycket fågel och andra djur, det jag kikade på främst var just en Canon 7D och ett Canon 400 f5,6, men efter att ha läst om alla problem med dessa så avstod jag fabrikatsbyte och jag har inte ångrat mig.
Varför ska ajg betala dubbla pengen för något som i praktisk använd ger mig samma resultat?

Är det fler som tycker att Canon 400/5,6 är behäftad med många problem?
Jag läste fotosidans recensioner om objektivet, men folk verkar nöjda med sina ef 400/5,6 L.
Jag har tre st 400/5,6 En Tokina 400/5,6 manuel fokus. Med Pentax fattning. Gammalt objektiv och inte särskilt bra.
Ett Sigma 400/5,6 APO HSM Macro för Canon. Skarpt och trevlig närgräns på ca 1,6m. Men lite för murrigt i färgerna för min smak. Tyvärr så lider det av ett fokusshift när jag bländar ner. Det blir inte skarpt på bländare 8
Och ett Canon 400 5,6 L. Upplever det som lika skarpt som Sigman men med trevligare kontrast och finare färger. Lite tråkig närgräns på 3,5 meter.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=78574&highlight=canon+400/5,6
I den här tråden finns det exempel på vad en duktig fotograf som Omar Brännström kan åstadkomma med ett Canon ef 400/5,6 L
 
Verkar som jag trampade på en öm tå, inte helt oväntat men så är deet när man törs säga sanningen även när den är obekväm och nej jag saknar inte koll och har inga problem att rekomendera Canon/Nikon om de ger mest för pengarna men det gör de inte i detta fallet.

Du skriver "Du kommer fort märka om du köper billigt. Det blir ganska tråkig bildkvalité och man blir rätt missnöjd - " det kan knappast tolkas som annat än att Du anser att Pentax och Sigma är billiga och dåliga produkter!!

Det faktum att det finns många 7D på beg marknaden gör mig lite fundersam då det är en relativt ny modell och redan säljs de kan ju bero på att köparna blev missnöjda och gör sig av med dem för det har ju inte kommit någon ersättare för den ännu vad jag sett?! Rätta mig om jag har fel!

Vad gäller optiken så visst har den betydelse men Du som många andra här på FS tillskriver utrustningens värde och popularitet alldeles för stor betydelse, det har alltid och kommer alltid vara så att en duktig fotograf tar bättre bilder än vad en mindre duktig gör även om den mindre duktiga använder marknadens dyraste grejor och den duktiga mellanpris grejor, alltså okunskap bakom knapaprna ger sämre bilder!!

Det finns ganska många trådar och inlägg om medlemmar här som fått skicka sina nya Canon 400 f5,6 och 100-400 zoomen på reparation och kalibrering direkt efter att de köpt dem, det kallar jag för måndags ex, pinsamt med tanke på priset men allt finns att läsa här på FS så kolla lite mera så ser Du att jag har rätt.

Faktum var att jag gjorde n mycket nogrann utredning under sensommaren för att ta reda på om jag skullebyta fabrikat eller inte och jag fotar mycket fågel och andra djur, det jag kikade på främst var just en Canon 7D och ett Canon 400 f5,6, men efter att ha läst om alla problem med dessa så avstod jag fabrikatsbyte och jag har inte ångrat mig.
Varför ska ajg betala dubbla pengen för något som i praktisk använd ger mig samma resultat?

Men nu ska vi int bli osams om detta ville bara påvisa att det finns två sidor i en debatt och båda är lika rätt sålänge man håller sig till sanningen även om den inte passar ens syfte så är det ändå sanningen som gäller.


Ännu en gång kommer du med ett befängt inlägg som visar på att du har en mycket dålig uppfattning. Som andra tolkat mig, som också var rätt - Billig utrustning - billiga objektiv. Det är ingen nyhet att dåliga glas ger sämre skärpa, kontrast och färgåtergivning. Att du sedan insinuerar att jag klankar på Pentax får stå för dig, det bevisar bara hur fel ute du är. För mig kvittar märket totalt. MEN när du skriver att Canons 100-400, 400 5.6 L är problematiska och att "många" har problem med dessa blir jag lite irriterad.

Du slänger ur dig skit som du inte har belägg för, en rätt vanlig diskussionsteknik hos människor som egentligen inte har någon egentlig koll, utan då är färgade av egna val och måste försvara dessa.

Canon har en mycket prisvärd andrahandsmarknad. Du får en 1D Mark III idag för runt 10 000:-. Du får en 400 5.6 L för lite mindre begagnat, detta ger dig riktigt bra kraft om du vill få skarpa bilder och ha rätt mycket brännvidd utan att lägga för mycket pengar.

Försök att inte bli så upphetsad av din Pentax, försök också att mindre insinuera att folk är ute efter att smutskasta dessa, är du nöjd med ditt val så är väl det bra.
 
Och de detaljer som Pentax (och eventuellt Nikon) redan har "smoothat" bort i raw-filen kan jag ju aldrig få tillbaka, även om jag skulle föredra att ha dem och bruset kvar.

Nikon och Pentax sysslar med olika saker.
Pentax smetar tydligen ut på höga ISO, medan det i Nikons fall handlar om brusreducering vid långa slutartider. Två helt olika saker och i Nikons fall påverkar det ju inte mätresultaten hos DxOMark.

Klagomålen när det gäler Nikon gäller ett ganska specifikt behov och jag har dessutom för mig att TheSuedeII har skrivit något om att Nikon inte är optimalt pga svartpunkten dessutom när det gäller t ex astrofotografering. Det senare ska jag dock inte svära på.
 
Ännu en gång kommer du med ett befängt inlägg som visar på att du har en mycket dålig uppfattning. Som andra tolkat mig, som också var rätt - Billig utrustning - billiga objektiv. Det är ingen nyhet att dåliga glas ger sämre skärpa, kontrast och färgåtergivning. Att du sedan insinuerar att jag klankar på Pentax får stå för dig, det bevisar bara hur fel ute du är. För mig kvittar märket totalt. MEN när du skriver att Canons 100-400, 400 5.6 L är problematiska och att "många" har problem med dessa blir jag lite irriterad.

Du slänger ur dig skit som du inte har belägg för, en rätt vanlig diskussionsteknik hos människor som egentligen inte har någon egentlig koll, utan då är färgade av egna val och måste försvara dessa.

Canon har en mycket prisvärd andrahandsmarknad. Du får en 1D Mark III idag för runt 10 000:-. Du får en 400 5.6 L för lite mindre begagnat, detta ger dig riktigt bra kraft om du vill få skarpa bilder och ha rätt mycket brännvidd utan att lägga för mycket pengar.

Försök att inte bli så upphetsad av din Pentax, försök också att mindre insinuera att folk är ute efter att smutskasta dessa, är du nöjd med ditt val så är väl det bra.

Halloj påDig

Nja det var ju faktiskt så att jämförelsen ovan gällde två specifika kameror Pentax K-5 och Canon 7D och Du lovordade Canon och klassade alternativet som billigt och med dåig bildkvalitet, så hur kan jag tolka det på annat vis än att Du klankar på pentax då?
Man behöver ju inte skriva ut namnet när det bara finns två alternativ och det ena är nämt vid namn, då ger det sig själv liksom!!
Det Du håller på med kallas för efterkonstruktion, en typisk åtgärd från den som inser att han klantat sig och försöker rädda anseendet men lite för genomskinligt för att rädda Dig.

Jag har inga som helst problem med att säga att Canon, Nikon eller något annat fabrikat är bra när det stämmer och ger mer för pengarna, och jag gör så också ifall Du missat det!

Precis som Du och andra har rätt att framföra era åsikter här på forumet så får jag också göra det men att som Du övergå till personangrepp och börja kalla medlemmar för otrevliga saker det visar på dålig stil och bristande argumentaionsförmåga och det är vad Du gjorde, om det beror på bristande koll hos Dig eller bara allmänt taskig attityd vet jag inte men låt oss hålla oss till argument och hålla en trevlig ton?!

Bara så Du vet men jag skriver aldrig saker på ett nätforum som jag inte har kollat och kan stå för, så Ditt påstående att jag har dålig koll får stå för Dig, jag tror mera det handlar om att vi läser/tolkar den fakta som finns med olika bakgrund och det är normalt men inte smutskastar jag Dig som person för att Du inte tycker som mig?!
Det är nämligen Din rättighet att tycka som Du vill och jag respekterar den rättigheten!

Det test som länkades till ovan visar ju tydligt att K-5 ger bättre resultat än 7D och att man inom Canon måste upp i 5D för att komma i närheten, och även i jämförelse med NIkon klarar sig K-5 bra, visst jag erkänner att det inte finns så många objektiv i längre brännvidder till pentax räknat i antal på beg marknaden men det finns objektiv att få tag på som räcker gott och har bra kvalitet och det ska också få komma fram.

En kul historia som inträffade på Fotomässan i Stockholm var följande i kortversion: Jag frågade personalen i både Canon och Nikon montern vad De skulle föreslå till mig för att fota mest fågel och andra djur och att använda i skogen och på sjön istället för min nuvarande K-5 med Sigma 400mm APO.
Nikon killen svarade omgående att han visserligen gärna sålde mig en Nikon men att jag inte skulle komma att bli nöjd med en Nikon i samma prisklass då den inte kan mäta sig med K-5 utan jag måste gå upp klart i pris för samma bildkvalitet med en Nikon, ett ärligt och rakt svar som jag uppskattade.

Canon killen inledde med att rekomendera 7D framför 5D för fågel pga snabbare AF och högre b/s och just Canon 400 f5,6 när jag frågade om det verkligen var så att jag får dubbla bildkvaliteten om jag byter då det ju är dubbla priset på paketet jämfört med K-5 så blev han tyst en liten stund och så erkände han att nej Du kommer sannolikt inte att märka någon skillnad på de färdiga bilderna efter bytet!!

Det är just den biten jag vill åt, vaför betala dubbla pengen för att få en kamera av "rätt" märke enligt forumpolisen när att man på de färdiga bilderna inte ser något nämnvärt resultat då alla bilder som visas är mer eller mindre redigerade/manipulerade och det är mera fråga om hur skicklig man är på bildredigering än kvaliteten på grundbilden, och som jag nämt förut en duktig fotograf tar alltid bättre bilder oavsett utrustning är vad en mindre duktig gör!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.