Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill ha tips nu när jag ska köpa ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kanske inte ska dra det hur långt som helst, men vilka funktioner går Peter Löf miste om ifall han har Photoshop? Vad jag vet är det ljusår bättre än alla medföljande programvaror tillsammans. Jag känner många som har canonkameror av olika sorter, men jag vet ingen som använder deras medföljande programvaror.

Jag säger: Köp Adobe Elements för en tusing eller ännu bättre, ladda hem the Gimp gratis från nätet (Om du inte har tiotusen att köpa photoshop för)

PSE2 eller CS använder man EFTER att man sållat i ZB. Dom kompletterar varandra.

Om du kommer hem med 60-100 bilder från en fotbollsmatch är ZB perfekt för att analysera och reducera dom till kanske 15-20, det är ZB´s styrka oavsett om det är JPG- eller RAW-bilder.

Senast ändrad:
Det är oerhört bra att Canon levererar bra programvara till sina kameror, man kan önska att andra gjorde likadant...

Jag säger som nån tidigare sa, har inte öppnat den medföljande programvaran till min DSLR utan använder Rawshooter Esentials (gratis), Photoshop Album (enkla versionen gratis) samt PS CS2 (inte gratis;-)).

Tycker inte att programvaran ska få styra kameravalet då det är så många andra faktorer som styr hur man kommer att trivas med den, men som sagt, bra av Canon!

//Larsa

Larza,
Ta tid på 100 RAW-bilder i RS och ZB.
ZB är mycket snabbare att använda och när du skjuter serier får du upp upp till 4 bilder för samtidig jämförelse och kan synkzooma allihopa samtidigt.

Dessutom ser du om röda AF fyrkanten ligger rätt i bilderna. Ingen av dom andra programvarorna slår ZB i sållningen.
Det måste du väl hålla med om.
Christer

Christer1 skrev:
Larza,
ZB är mycket snabbare att använda och när du skjuter serier får du upp upp till 4 bilder för samtidig jämförelse och kan synkzooma allihopa samtidigt.

Dessutom ser du om röda AF fyrkanten ligger rätt i bilderna. Ingen av dom andra programvarorna slår ZB i sållningen.
Christer

Jag kan inte hålla med då jag inte testat ZB;-) Litar dock på ditt ord...

Som sagt. Säkert ett bra program & fler kameratillverkare borde lägga mer på det men att välja kamera p.g.a. programvaran, näää.

För övrigt så har jag mer & mer gått över till ett lugnare fotograferande som jag lärde mig när jag körde mellanformat i ett par år. Under en period så kom jag hem med sååå många digitalbilder att jag drunknade i dem, jag har lugnat mig nu & lyckas faktiskt bättre samt har inte så mycket att behandla...

Detta passar i alla fall mig bäst.

Jag förstår dock problemet för dem som kör mycket serietagning & fyller många gig vid varje fototillfälle...

//Larsa

.Z. skrev:

Jag förstår dock problemet för dem som kör mycket serietagning & fyller många gig vid varje fototillfälle
Jag jobbar på ett helt annat sätt numera än på gamla filmtiden. Har alltid serietagning påslagen och skall jag göra en sån enkel grej som att snabbt fota en person eller en grupp tar jag alltid minst 3 snabbskott. Då slipper man ju grimaser och slutna ögon.

Och i gruppbilden är det jättesnabbt att öppna ögona i CS med lite lagerteknik. Sedan när det gäller fotboll, ishockey och djur i rörelse måste man ju stå på avtryckaren för att hitta en bra bild. Och sållningen av allt det här gör man jättebra och snabbt i ZB.

Mängden bilder per fototillfälle har ju ökat rejält och det verkar bara vara Canon bland kameratillverkarna som förstår detta och anpassat sin programvara i tiden.

Christer1 skrev:
Jag jobbar på ett helt annat sätt numera än på gamla filmtiden. Har alltid serietagning påslagen och skall jag göra en sån enkel grej som att snabbt fota en person eller en grupp tar jag alltid minst 3 snabbskott. Då slipper man ju grimaser och slutna ögon.

Och i gruppbilden är det jättesnabbt att öppna ögona i CS med lite lagerteknik. Sedan när det gäller fotboll, ishockey och djur i rörelse måste man ju stå på avtryckaren för att hitta en bra bild. Och sållningen av allt det här gör man jättebra och snabbt i ZB.

Mängden bilder per fototillfälle har ju ökat rejält och det verkar bara vara Canon bland kameratillverkarna som förstår detta och anpassat sin programvara i tiden.

Själv så har jag gått, i från denna arbetsmetod, tillbaks mer mot min gamla. Men vi är ju olika & jag har ändrat mig förr så vem vet:)

Själv så vet jag inte nåt om Rawkonverterare annat än CS2:s & Rawshhooter som är de enda jag testat, KM:s variant har jag inte ens funderat på att använda då den fått dålig kritik av testare...

Vi får väl se om dom andra tillverkarna skärper sig?

//Larsa

Så här kommer min nya kamera väska se ut!
* Nikon D70 med rem.
* Sigma 18-50mm F3.5-5.6.
* Sigma 55-200mm F4-5.6
* UV-filter till ovanstående
* Blixt Nikon SB-600
* Fotoväska
* Minne SanDisc Ultra II 512 Mb
* Laddare, USB-sladd, mjukvara etc.

Så nu har jag mycket att lära mej...

Hoppas du blir nöjd med ditt val, jag är åtminstone ruskigt nöjd med min D70s som jag förövrigt inte kan använda då jag väntar på ett paket med ett objektiv till mig.

Christer1 skrev:
Larza,

Christer

Christer, varför tjatar du om Canonprogramvara när Peter skriver att han köpt en Olympus och Larsa kör KM7D?
Eller är det sâ att Zoombrowser funkar till alla märken, isâfall vill jag oxâ ha den.

Det är ju Kjell K som vill veta vad han skall satsa på. Att Larza och Peter har satsat på annat kan ju inte jag hjälpa.

Jag gjorde en felsatsning när jag skaffade en KM A2 som i och för sig var en hygglig kamera men försedd med en helt stenåldrig programvara från KM.

Men eftersom jag hade min gamla Canon S45 kvar kunde jag använda Zoombrowsern, och även uppgradera den och använda den med dom viktigaste funktionerna till A2:an.

Men nu är jag tillbaks till Canon och kan till fullo utnyttja det fina arbetsflödet och sållningsverktygen som erbjuds i ZB.

Det är därför jag säger här, titta på programvaran också när ni köper ny kamera.

KM och dom andra kameraleverantörerna måste ju nån gång förstå att dom ligger ljusår efter.

japp håller med... eftersom Digital fotografi handlar även om Digital efterhantering och även efterbehandling är även mjukvarubiten viktig.

Per Jag tror jag blir ruskigt nöjd över mitt val fick hem kameran i dag och provade den som hastigast o knäpte en talgoxe som satt i en färgglad buske genom fönstret! Men bilden blev rätt bra endå.
var ju tvungen att jobba lite i kväll tyvär :)

Kalle och Christer Använder ni kamera tillverkarens egna program till efterhantering??

nope jag använder uteslutande photoshop CS
Däremot har jag använt Canons medföljande programvara frams till nyligen.

Rawbilderna behandlar jag i Canon Raw Image Task 2.2 som ingår i Zoombrowser 5.5. Jag får bättre resultat i den än i CS eller Rawshootern 1.1.3.
Raw Image Tasken levererar bilderna med Canon 20:ans satta parametrar injusterade från kameran vilket ökar snabbheten.

Efter konverteringen till JPG som i RIT kan göras med upp till 2000 pixel/tum använder jag CS för finputsning och eventuell montering samt TLRs professionella funktionsmakron för skärpning i CS och Noiseware Professional funktionsmakron för brushantering i CS.
Christer

Dragonfly skrev:
Så här kommer min nya kamera väska se ut!
* Nikon D70 med rem.
* Sigma 18-50mm F3.5-5.6.
* Sigma 55-200mm F4-5.6
* UV-filter till ovanstående
* Blixt Nikon SB-600
* Fotoväska
* Minne SanDisc Ultra II 512 Mb
* Laddare, USB-sladd, mjukvara etc.

Så nu har jag mycket att lära mej...
Du har inte tänkt vänta in Olympus E-500? Den kommer med ett par fina zoomar som inte svider så hårt i plånboken..

Hej Kjell!

Du kan få köpa min, lite drygt ett år gamla, Canon 10D med alla originaltillbehör för 7 000:- och då får du ett vidvinkelobjektiv Tokina 19-35 1:3.5-4.5 på köpet. :)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar