ANNONS
Annons

Vill ha info om histogramet i K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Zulan

Aktiv medlem
Hej!

Har precis köpt DigitalFoto och där står nybörjar tips. Där står t.ex att histogramet är något mycket bra och att det är väldigt beroendeframkallande. Men det står inte vad det gör, hur man använder det osv. Jag har sett histogrammet och störm mig mest på att den tar plats över min annars fina foto :)

Nån som kan förklara lite hur man använder den och vad den är bra för?

Zulan skrev:
Hej!

Har precis köpt DigitalFoto och där står nybörjar tips. Där står t.ex att histogramet är något mycket bra och att det är väldigt beroendeframkallande. Men det står inte vad det gör, hur man använder det osv. Jag har sett histogrammet och störm mig mest på att den tar plats över min annars fina foto :)

Nån som kan förklara lite hur man använder den och vad den är bra för?

Kolla här t ex.

http://www.photozone.de/7Digital/histogram.htm

MVH /Håkan

Zulan skrev:
Hej! Har precis köpt DigitalFoto och där står nybörjar tips. Där står t.ex att histogramet är något mycket bra och att det är väldigt beroendeframkallande. Men det står inte vad det gör, hur man använder det osv. ....
Det är bra om man får upp ögonen för något men det är bättre om man får veta vad man ska göra oxå efter att ha läst en artikel. Men orsaken är väl att sälja fler lösnummer.

Histogrammet visar en illustration över bildens ljusvärden, den går från det mörkaste (vänster) till det ljusaste (höger). Det vita histogrammet i K10D är en sammanslagning av de tre färgkanalerna (rött, grönt, blått = RGB). När histogrammet "lutar" åt höger, åt det ljusa, så är bilden för ljust exponerad. När bilden "lutar" åt vänster, åt det mörka, så är bilden för mörkt exponerad. För att ha teckning - detaljer - i både det ljusa och mörka så behöver bildens tyngdpunkt, de högsta staplarna, vara samlade kring histogrammets mittpunkt. Detta ger en bra exponering.

När du har staplar som går i taket, så innebär det att nivån på den kontrasten är nådd och signalen "klipper". Detta kan förekomma längst till höger, som att du har ett smalt streck längst till höger som går hela vägen upp från botten till toppen, då har du utbrända högdagrar, finns ingen information där och då kan du "flytta" histogrammet till vänster genom att välja en mörkare exponering (exempelvis genom att ställa in exponeringskompensation på ett -minus värde, typ -0.5 eller så).

Med K10D kan också se ett histogram för varje färgkanal, rött - grönt - blått.

I bildredigeringsprogram - som Photoshop, Photoshop Elements, iPhoto och så vidare - så kan du justera histogrammet efteråt. Du kan sänka det ljusa och höja det mörka och samtidigt sprida ut mellantonerna, för att få en så optimal exponering och bild som möjligt.

För närmare information om det här så rekommenderar jag en kurs i digitalfoto. Histogrammet är en utökning av ljusmätaren och väldigt viktigt för att avgöra exponeringen i en bild. Du kan ej avgöra hur en bild blir genom att titta på själva bilden, för kamerans monitor/skärm kan ha en annan inställning än din (givetvis kalibrerade *ler*) skärm hemma. Så, det är med histogrammet du bedömer bilden.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar