** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vill ha bästa förutsättningarna för skarpa och brusfria bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kom på en sak...
Om jag slår till på en 400D och sedan vill byta upp mig i framtiden, då kommer jag inte få många kronor för 400D-huset va? Bara en tanke som slog mig.
Attan, jag är nog inte riktigt 95% säker i alla fall...

Rebecca, du tycks vara i den lyckliga sitsen att inte låta ekonomin begränsa dig efter som du allvarligt tycks överväga en Canon 5D som din instegsmodell. Köp du den så behöver du ialla fall inte bekymra dig om du gjorde ett dåligt val ur kvalitetssynpunkt. Finns nog inte många som är missnöjda med det valet!

Om du sedan tar "bättre" bilder än dom med något enklare modeller är ju en helt annan historia.

Lycka till, vad du än väljer för märke eller modell så kommer en fantastisk värld öppna sig.
mvh
Stefan

Makten skrev:
Javisst, men en billigare kamera köper man troligen om man inte har så stora krav på bilden. Då spelar det inte så stor roll. Men att köpa en snordyr kamera och köra med full automatik är ju helt vansinnigt.
Dessutom finns det massor av andra trevligheter hos en mer avancerad kamera, såsom möjligheter att snabbt komma åt ljusmätning, ISO-inställningar, spegeluppfällning, seriebildtagning, tidsutlösare, med mera.

Ja, det räcker väldigt långt, men "full kontroll" har man ju inte om man vill fippla med ljusmätning t ex. Jag menar fortfarande bara att om man inte ens avser att själv välja bländre/slutartid så är det vansinne att köpa en 5D.

Farsgubben har nog 3 siffrigt antal bilder på löpsedlar under 30 år som journalist. Han har nästan uteslutande kört på P (Eos1).
Manuellt kan du köra på vilken DSLR som helst....sensor, handhavande,robusthet däremot är det en viss skillnad på.

Ronnie_W skrev:
Farsgubben har nog 3 siffrigt antal bilder på löpsedlar under 30 år som journalist. Han har nästan uteslutande kört på P (Eos1).
Reportagebilder är ganska speciellt.

Manuellt kan du köra på vilken DSLR som helst....sensor, handhavande,robusthet däremot är det en viss skillnad på.
Ja, men varför ska man ha alla dessa möjligheter om man inte tänker använda dem? Det är ju just det jag säger. Bara köra på ettan med en formelbil liksom.

Makten skrev:
Jag tror inte 400D har spotmätning om jag minns rätt. Ett exempel bara. Sen behöver man troligen gå in och rota i menyerna för att ändra.

Ja och nej.

Det stämmer att 400D inte har spotmätning men inställningaren för ljusmätningsmetod når man superlätt genom ett tryck. Det gäller även inställningarna för ISO, AF metod och Vitbalans som alla nås med ett tryck.

rebecca.bergsland skrev:
Jag kom på en sak...
Om jag slår till på en 400D och sedan vill byta upp mig i framtiden, då kommer jag inte få många kronor för 400D-huset va? Bara en tanke som slog mig.
Attan, jag är nog inte riktigt 95% säker i alla fall...

En kamera som 400D kommer med stor sannolikhet att vara mycket lättsåld om ett par år. Visst tappar de i värde men förvånansvärt lite tycker jag.

Värst vad många är insnöade på Canon här.

Jag vill absolkut slå ett slag för Pentax K10D - och har du råd så köp Pentax vädertätade glugg 18-50 f2,8 till

Hej Rebecka,

Har inte orkat läsa mig igenom hela tråden, och kanske riskerar att repetera vad andra redan har nämnt.

Satt i samma sits som dig för inte så länge sedan! Passionerad nybörjare..

Jag ville också ha en kamera med bra "automatik", men i själva verket använder jag aldrig full-automatiken på kameran eftersom jag sällan blev nöjd med dessa foton. Jag kan nästan garantera dig att du kommer ganska snabbt övergå till halv-automatiska lägen, särskilt då du verkar vara en passionerad fotograf som gillar kvalitet. Och dessa har du tid att ställa in även då det brådskar!

400D är inget dåligt köp, särkilt om du faktiskt kommer att enbart använda automatik. MEN, så fort du kommer att vilja pilla lite manuellt, kommer du upptäcka den fullständigt oergonomiska designen på kameran.

Köpte själv en 30D, med motivationen att det alltid är bättre att köpa lite FÖR avancerat än tvärtom. Jag avskyr att förlora pengar på uppbyte. Betydligt mer milljövänligt också (mindre konsumtion) :)

Provade en 350D och det var inget roligt i jmf med 30D i fråga om knappar för inställningar.

Och idag är jag väldigt nöjd med valet...

lycka till!

caman399 skrev:
Hej Rebecka,

Har inte orkat läsa mig igenom hela tråden, och kanske riskerar att repetera vad andra redan har nämnt.

Satt i samma sits som dig för inte så länge sedan! Passionerad nybörjare..

Jag ville också ha en kamera med bra "automatik", men i själva verket använder jag aldrig full-automatiken på kameran eftersom jag sällan blev nöjd med dessa foton. Jag kan nästan garantera dig att du kommer ganska snabbt övergå till halv-automatiska lägen, särskilt då du verkar vara en passionerad fotograf som gillar kvalitet. Och dessa har du tid att ställa in även då det brådskar!

400D är inget dåligt köp, särkilt om du faktiskt kommer att enbart använda automatik. MEN, så fort du kommer att vilja pilla lite manuellt, kommer du upptäcka den fullständigt oergonomiska designen på kameran.

Köpte själv en 30D, med motivationen att det alltid är bättre att köpa lite FÖR avancerat än tvärtom. Jag avskyr att förlora pengar på uppbyte. Betydligt mer milljövänligt också (mindre konsumtion) :)

Provade en 350D och det var inget roligt i jmf med 30D i fråga om knappar för inställningar.

Och idag är jag väldigt nöjd med valet...

lycka till!

Camilla, tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Och det är just vad jag själv kommit fram till faktiskt. Som du skrev: "Köpte själv en 30D, med motivationen att det alltid är bättre att köpa lite FÖR avancerat än tvärtom." Jag vill ju ha en kamera att "växa i", inte en jag "växer ur". Så jag kom tillslut fram till att det blir en EOS 5D. Och jag är otroligt nöjd med mitt beslut, jag tror att just den kameran blir perfekt för mig med allt jag hört/läst om den. Jag har inte köpt den ännu, men jag älskar den redan! :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar