Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill ha bästa förutsättningarna för skarpa och brusfria bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är en djungel att välja i.
Alla funktioner och finesser som finns att välja på. Bildstabilisering, vädertätning etc... mm...

Jag är ingen märkesnörd men utan tvivel är EOS 400D ett bra val.
Till den kameran finns det mycket optik att välja på. Både original och från Sigma, Tamron och Tokina.
Bildkvaliteten är mycket hög och du behöver inte vara rädd för att den inte ska räcka till.

Det är alltid fotografen bakom kameran som gör bilderna.

Mvh J O

rebecca.bergsland skrev:
Nu har jag tittat runt lite och blir väääldigt sugen på en Canon EOS 5D.
Hur tror ni den motsvarar mina "krav"? Autofunktionerna?
Vad menar du med "autofunktioner"? Allvarligt talat, en 5D köper man väl om man kan eller tänker lära sig hur man fotar mer eller mindre manuellt? Det finns visst "gröna rutan" men det verkar ju att kasta pengarna i sjön att använda på en så fin kamera.
Snabbhet är väl tyvärr inte 5D:s styrka, men nog ska den väl duga.

När det gäller bildkvalitet så blir det inte så mycket bättre än så:) I alla fall inte om du inte ska ha mellanformat. Edit: Med en ganska stor klausul: Den kräver riktigt fina gluggar om man ska ha bra skärpa i kanterna av bilden. Alltså får du räkna med att hosta upp X antal tiotusenlappar till för saker som matchar kameran, beroende på vilka brännvidder du vill ha.

Makten skrev:
Vad menar du med "autofunktioner"? Allvarligt talat, en 5D köper man väl om man kan eller tänker lära sig hur man fotar mer eller mindre manuellt? Det finns visst "gröna rutan" men det verkar ju att kasta pengarna i sjön att använda på en så fin kamera.

När det gäller bildkvalitet så blir det inte så mycket bättre än så:) I alla fall inte om du inte ska ha mellanformat. Edit: Med en ganska stor klausul: Den kräver riktigt fina gluggar om man ska ha bra skärpa i kanterna av bilden. Alltså får du räkna med att hosta upp X antal tiotusenlappar till för saker som matchar kameran, beroende på vilka brännvidder du vill ha.

Jo, som jag skrev i första inlägget, jag vill ha en kamera att utvecklas med (jag KOMMER alltså att fota manuellt) men om jag bara har några sekunder på mig så vill jag kunna ta en bra bild även då.

Ny fråga: Så jag kan inte använda samma objektiv till 5D, som till t ex EOS 400d?

rebecca.bergsland skrev:
Jo, som jag skrev i första inlägget, jag vill ha en kamera att utvecklas med (jag KOMMER alltså att fota manuellt) men om jag bara har några sekunder på mig så vill jag kunna ta en bra bild även då.
Att ta en bra bild med ont om tid handlar mer om fotografens förmåga än kameran. Men visst, då är det ju bra om man kan vrida till autoläget. 5D har ju heller ingen blixt som kan titta upp på egen hand.

Ny fråga: Så jag kan inte använda samma objektiv till 5D, som till t ex EOS 400d?
Det beror på vilka objektiv vi talar om. De som passar på 5D passar också på 400D, men vissa som passar på 400D passar inte på 5D. EF-S-objektiv passar inte på 5D, men EF-objektiv passar på båda. De ger dock helt olika utsnitt på respektive kamera eftersom sensorerna är olika stora.

Makten skrev:
Att ta en bra bild med ont om tid handlar mer om fotografens förmåga än kameran. Men visst, då är det ju bra om man kan vrida till autoläget. 5D har ju heller ingen blixt som kan titta upp på egen hand.

Det beror på vilka objektiv vi talar om. De som passar på 5D passar också på 400D, men vissa som passar på 400D passar inte på 5D. EF-S-objektiv passar inte på 5D, men EF-objektiv passar på båda. De ger dock helt olika utsnitt på respektive kamera eftersom sensorerna är olika stora.

Då kan jag väl stryka idén om att köpa en EOS 400D med tillbehör nu för att sedan byta upp till 5D när jag är lite mer varm i kläderna? Tack igen för all hjälp!

rebecca.bergsland skrev:
Då kan jag väl stryka idén om att köpa en EOS 400D med tillbehör nu för att sedan byta upp till 5D när jag är lite mer varm i kläderna? Tack igen för all hjälp!
Inte nödvändigtvis. Läste du noga? "vissa som passar på 400D passar inte på 5D."

Det betyder alltså att bildsensorn på en 5D är 36x24mm, som en filmruta. Bildsensorn på en 400D är "bara" 22x15mm. En del objektiv som funkar utmärkt på en 400D samlar ljuset så att det inte når ut i hörnen av en 36x24mm-sensor.

Det är ju en viss prisskillnad på 400D och 5D...

Makten skrev:

Varför måste man fota manuellt med en 5D?
Är det inte lika manuellt med en enklare/billigare kamera?
Kasta pengarna i sjön att använda auto på en så fin kamera?
Man köper väl inte en dyr kamera för att kunna fota manuellt, eller?
Det går lika bra att fota mauellt med många kompakter också.

jtkarlsson skrev:
Varför måste man fota manuellt med en 5D?
Är det inte lika manuellt med en enklare/billigare kamera?
Kasta pengarna i sjön att använda auto på en så fin kamera?
Man köper väl inte en dyr kamera för att kunna fota manuellt, eller?
Det går lika bra att fota mauellt med många kompakter också.
Alla gör som de vill. Jag begriper dock inte vad man ska med en sån kamera till om man inte vill ha kontrollen över bilderna själv.

Makten skrev:
Alla gör som de vill. Jag begriper dock inte vad man ska med en sån kamera till om man inte vill ha kontrollen över bilderna själv.

Så du har en lite mer avancerad kamera bara för att ha kontrollen över bilderna själv?
Jag förstår faktiskt inte resonemanget, då det går lika bra att exponera manuellt med en enklare DSLR, eller en något mer avancerad kompakt.

Det låter som att duktiga fotografer med dyra kameror alltid exponerar manuellt och att detta skulle vara något slagt mått på hur duktig man är.

Det är väl ändå resultatet som räknas. Vilken väg man väljer för att komma dit är väl sekundärt.

Men alla gör ju som sagt som de vill.

rebecca.bergsland skrev:

Inte alls! Tycker tvärt om att det är en bra idé. Bara att du säljer 400D inklusive det som inte skulle passa 5D. Dessutom är det knappast prylarna som gör fotografen. Tror att du kan jobba länge med 400D och senare eventuellt med 40D innan kameran blir en begränsning.

Jag tycker det snarare är en mycket stor fördel att börja med mindre dyra grejor. När du sedan har lärt dig massor och mot förmodan behöver en vassare kamera, då vet du själv bättre vad du kommer att behöva.

jtkarlsson skrev:
Så du har en lite mer avancerad kamera bara för att ha kontrollen över bilderna själv?
Ja, delvis. Är inte det en självklarhet? Vad ska man annars med alla möjligheter till om man inte använder dem?

Jag förstår faktiskt inte resonemanget, då det går lika bra att exponera manuellt med en enklare DSLR, eller en något mer avancerad kompakt.

Det låter som att duktiga fotografer med dyra kameror alltid exponerar manuellt och att detta skulle vara något slagt mått på hur duktig man är.

Det är väl ändå resultatet som räknas. Vilken väg man väljer för att komma dit är väl sekundärt.

Men alla gör ju som sagt som de vill.
Med "manuellt" menar jag inte nödvändigtvis M-läge, men t ex tidsautomatik. Alltså att man själv bestämmer förhållandet mellan bländare och slutartid och låter kameran se till att exponeringen blir den rätta. I autoläge kan man oftast inte ens ställa in hur bildfilerna ska behandlas i JPG. Det blir full mättnad och kontrast, vilket är helt åt helvete om man vill efterbehandla bilden.
Själv använder jag ofta M-läge med auto-ISO nu vintertid i det usla ljuset. Då styr jag själv bländare och slutartid, och kameran kompenserar för rätt exponering med känsligheten. Mycket fiffigt:)

Edit: Vad jag vill säga är att kameran ju aldrig kan veta vilket skärpedjup du vill ha till exempel. Vid full automatik så blir bilden som kameran vill, inte som du vill.

Makten skrev:
Ja, delvis. Är inte det en självklarhet? Vad ska man annars med alla möjligheter till om man inte använder dem?

Ja men det går ju lika bra med en enklare/billigare kamera. Så du kan ju inte säga att anlednngen till en dyrare kamera är möjligheterna till kontroll.

Makten skrev:
Edit: Vad jag vill säga är att kameran ju aldrig kan veta vilket skärpedjup du vill ha till exempel. Vid full automatik så blir bilden som kameran vill, inte som du vill.

Det är jag helt med på. Det är bara det att det går pricis lika bra med billigare kamera.

Det är ju givetvis upp till var och en hur dyr kamera man vill ha, men man blir inte bättre fotograf med dyrare kamera.
Så länge man kan styra slutare, bländare, ISO osv. så har man full kontroll.

Så länge vi pratar om Canon så tycker jag att diskussionen hoppar över en kamera Canon 30d.
Vilka funktioner saknas i 400d? Om några saknas hade åtminstone jag kollat på 30d före jag kollat på 5d.

jtkarlsson skrev:
Det är jag helt med på. Det är bara det att det går pricis lika bra med billigare kamera.
Javisst, men en billigare kamera köper man troligen om man inte har så stora krav på bilden. Då spelar det inte så stor roll. Men att köpa en snordyr kamera och köra med full automatik är ju helt vansinnigt.
Dessutom finns det massor av andra trevligheter hos en mer avancerad kamera, såsom möjligheter att snabbt komma åt ljusmätning, ISO-inställningar, spegeluppfällning, seriebildtagning, tidsutlösare, med mera.

Det är ju givetvis upp till var och en hur dyr kamera man vill ha, men man blir inte bättre fotograf med dyrare kamera.
Så länge man kan styra slutare, bländare, ISO osv. så har man full kontroll.
Ja, det räcker väldigt långt, men "full kontroll" har man ju inte om man vill fippla med ljusmätning t ex. Jag menar fortfarande bara att om man inte ens avser att själv välja bländre/slutartid så är det vansinne att köpa en 5D.

Mr.Berg skrev:
Så länge vi pratar om Canon så tycker jag att diskussionen hoppar över en kamera Canon 30d.
Vilka funktioner saknas i 400d? Om några saknas hade åtminstone jag kollat på 30d före jag kollat på 5d.
30D har spotmätnig och ett hjul till, plaserat i bakkant så man når det bra med tummen. jag tror det skiljer en del till i handhavandet.

/ Erik (Jag köper troligtvis en 30d, eller dess efterträdare, som nästa digetalhus)

Makten skrev:
Javisst, men en billigare kamera köper man troligen om man inte har så stora krav på bilden. Då spelar det inte så stor roll. Men att köpa en snordyr kamera och köra med full automatik är ju helt vansinnigt.
Dessutom finns det massor av andra trevligheter hos en mer avancerad kamera, såsom möjligheter att snabbt komma åt ljusmätning, ISO-inställningar, spegeluppfällning, seriebildtagning, tidsutlösare, med mera.

Ja, det räcker väldigt långt, men "full kontroll" har man ju inte om man vill fippla med ljusmätning t ex. Jag menar fortfarande bara att om man inte ens avser att själv välja bländre/slutartid så är det vansinne att köpa en 5D.

Är det så väldigt stor skillnad i bildkvalitet mellan DSLR i 10.000 kr klassen och de för det mångdubbla?
På de flesta billigare DSLR kan man väl välja ljusmätningsmetod. I alla fall kan jag det på min KMD5D.
Om man inte avser att välja slutare och bländare själv så är väl allt annat än en kompakt med noll inställningsmöjligheter lika vansinningt.

Tror inte vi kommer längre, vi har bara olika syn på detta.

jtkarlsson skrev:
Är det så väldigt stor skillnad i bildkvalitet mellan DSLR i 10.000 kr klassen och de för det mångdubbla?
Ja och nej. Det beror på vad man ska använda bilderna till. I "normalt" format syns ingen större skillnad. Desto mindre anledning till en dyr kamera, kan man tycka. Skillnaderna minskar alltmer i alla fall.

På de flesta billigare DSLR kan man väl välja ljusmätningsmetod. I alla fall kan jag det på min KMD5D.
Jag tror inte 400D har spotmätning om jag minns rätt. Ett exempel bara. Sen behöver man troligen gå in och rota i menyerna för att ändra.

Om man inte avser att välja slutare och bländare själv så är väl allt annat än en kompakt med noll inställningsmöjligheter lika vansinningt.
Ja, nästan. Men till systemkameran finns vidvinkliga objektiv till exempel. Och bruset är i regel lägre.

Jag har själv en kamera som egentligen är ljusår bättre än vad jag behöver. En anledning till det är att jag har stora händer, vilket gör att instegsmodellerna blir förbaskat obekväma. En annan anledning är att jag vill slippa fippla i menyerna för att ändra inställningar. En tredje att jag kan customisera den på massa vis så att den passar mig när det gäller knappar och rattar. Men knapparna och rattarna skulle jag ju inte ens behöva om jag fotade med "gröna rutan".

SixBySix skrev:
Inte alls! Tycker tvärt om att det är en bra idé. Bara att du säljer 400D inklusive det som inte skulle passa 5D. Dessutom är det knappast prylarna som gör fotografen. Tror att du kan jobba länge med 400D och senare eventuellt med 40D innan kameran blir en begränsning.

Jag tycker det snarare är en mycket stor fördel att börja med mindre dyra grejor. När du sedan har lärt dig massor och mot förmodan behöver en vassare kamera, då vet du själv bättre vad du kommer att behöva.

Tack så jättemycket för ditt svar! Då är saken klubbad! Tror jag... Har till 95% bestämt mig för en 400D! :D När jag köper tillbehör ska jag även ha i minnet att jag kommer att byta upp mig senare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar