Annons

Vill du lära dig något nytt?

Produkter
(logga in för att koppla)
per: det är en gammal durst vill jag ha för mig.
en skolapparat helt enkelt.
ska man köra multigrade måste man ha filter för det är inget färghuvud.
rödfiltret saknas dessutom.
 
Min förstoringsapparat har färghuvud. Jag kanske t o m har filter.
Men kan vi använda Knepplabbet så är det ju bra, mer centralt.
Jag kan ju grunderna så jag behöver ju bara släppa in och inte vara med och trängas. Beror förstås på vilken nivå kursen ska vara på. Det kan ju bli flera kurser kanske med olika nivåer?

Jag fick en idé på väg till jobbet (nattarbetare ju). Det finns ju inte dosor så att alla kan framkalla varsin film, däremot kan nog alla få möjlighet att prova på att kopiera.
Om man skulle stoppa en sv/v i en kamera som alla kan hantera så kan ju deltagarna ta några bilder var. En liten fotopromenad innan kanske?
Filmen/erna kan ju sedan framkallas så att alla vet hur det går till, det är ju den enkla delen. Sedan kan ju deltagarna få kopiera sina egna negativ på den filmen.
Alla kanske inte har sv/v negativ liggande hemma.
 
Ska jag göra en kurs i svartvita material?

Hur många vill gå en kurs i framkallning och kopiering av svartvit film?

Vad ska den i sådana fall innehålla?

Jag skulle kunna tänka mig gå igenom hur man framkallar film en kväll och hur man kopierar denna en annan kväll.

Filmframkallning:
Vilka kemikalier behöver man
blanda kemikalier
Laddning av dosa
Framkallningsprocessen
Efterbehandling

Kopiering:
Teori
Apparaten och andra prylar
Kemikalier och papper
Hur man gör
Efterbehandling
 
david-feldt skrev:
Är det någon som kan "zon"-systemet?

/David
Vad ska du med det till? Vad jag har förstått är det användbart om man fotograferar med storformat där man kan variera framkallningstiden för varje bild efter hur stor motivkontrasten är.
 
Jag har Ansel Adams, The Negative i bokhyllan. Klassisk bok om man vill fördjupa sig i zonsystemet.

Jag har varit för lat för att använda mig av zonsystemet. Det är mycket enklare med multigraderat papper.
 
Jag har aldrig använt zonsystemet. När jag höll på i mörkrummet för sisådär 10 år sedan var jag förtjust i fiberpapper. Det blir så härlig svärta tycker jag.
I Knepplabbet finns ju olika typer av fotopapper till styckpris men ingen gillar att använda fiberpappret så jag får ha det för mig själv ;-).
 
PerFogelberg skrev:


Vad skulle du vara intresserad av att lära dig? Ge mig förslag på framtida kurser!
/Per

Är det inte aktuellt med några kurser i digital bildbehandling ?

Typ Photo shop ?

Detta skulle jag vara mycket intresserad av.
 
PerFogelberg skrev:
Vad ska du med det till? Vad jag har förstått är det användbart om man fotograferar med storformat där man kan variera framkallningstiden för varje bild efter hur stor motivkontrasten är.

Jag har oxå en bok om Zon-systemet, lite svårläst. Bara undrade ifall någon kunde zon-systemet och kunde lära ut den på ett pedagogiskt sätt. Inget måste för min del bara lite kul att kunna.

/David
 
Re: Re: Vill du lära dig något nytt?

Lasse H skrev:
Är det inte aktuellt med några kurser i digital bildbehandling ?

Typ Photo shop ?

Detta skulle jag vara mycket intresserad av.

Lasse, du kan väl vara lärare själv?
Behöver du verkligen gå kurser i bildbehandling?
 
Re: Ska jag göra en kurs i svartvita material?

PerFogelberg skrev:
Hur många vill gå en kurs i framkallning och kopiering av svartvit film?



Jag skulle gärna vilja gå en kurs om s/v framkallning och vill gärna ha med allt eftersom jag inget kan om framkallning.
 
finns det intresse för ps-kurser så står jag fortfarande till förfogande om det behövs kursledare.

det har ju varit lokal som varit problemet tidigare.
det har nämnts några lösningar och om någon av dessa funkar så finns jag här om ingen annan gärna tar över.
(är inte 100% bekväm med att prata inför folk)
 
Christel: Du är en supertjej.

Jag håller på och kollar upp lite alternativa lokaler.

David: Zonsystemet faller lite utanför ramarna i en framkallningskurs på lägre nivå. Har man inte en storformatkamera kan man inte utnyttja det till 100%. Zonsystemet kan vara användbart då man analyserar ett motiv och med hjälp av en spotmätare och välja vad som ska rymmas inom filmen eller sensors dynamiska omfång. Zonsystemet är den analoga motsvarigheten till digitalkamerans histogram.
 
Estethia skrev:
finns det intresse för ps-kurser så står jag fortfarande till förfogande om det behövs kursledare.

(är inte 100% bekväm med att prata inför folk)

Det vore ju intressant med både nybörjar och fortsättningskurser.

Jag är övertygad om att det finns ett stort intresse för detta bland medlemmar.

Jag skulle gärna själv hjälpa till vid nybörjarkurserna eftersom jag har åtminstone grundläggande kunskaper i Ps. Dessutom har jag ett brinnande intresse för Ps.

Och Christel, jag har ju hört dig snacka inför folk. Och inte hörde jag att du "inte var bekväm"
;-)
 
Skulle tycka att en kurs i Photoshop vore en kanon ide.

Borde man inte via ABF eller Vuxenskolan kunna hyra lokaler?

Problemet är väl Photoshopmjukvaran.

Och Christel, du kanske känner dig obekväm som lärare men det fungerar jättebra det varken hördes eller syntes på dig. En annan står verkligen som ett asplöv, darrar både i röresle och tal.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.