Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilkets landslagar gäller vid webbpublicering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej, ingen skada skedd :=)

Så till ursprungsfrågan, publicerar man något på en server utomlands så gäller altså inte svensk lag.
Eller måste jag som jag göra som nu och sitta i ett annat land och publicera det.
Självklart är det olagligt att publicera det i sverige men inte i landet där servern är eller jag sitter.

Kan jag ev publicera det på en svensk server fast jag sitter utomlands.

Tanken går direkt till online gambling som är olagligt i sverige men inte i många andra länder.

Tycker det later markligt att svensk lag skulle galla utomlands.. Da ar det nog dags att ta itu med vara lagar. Vad ar vi for nagra att bestamma over varlden, det racker val med Sverige.. hm.

martinh skrev:
Okej, ingen skada skedd :=)

Så till ursprungsfrågan, publicerar man något på en server utomlands så gäller altså inte svensk lag.
Eller måste jag som jag göra som nu och sitta i ett annat land och publicera det.
Självklart är det olagligt att publicera det i sverige men inte i landet där servern är eller jag sitter.

Kan jag ev publicera det på en svensk server fast jag sitter utomlands.

Tanken går direkt till online gambling som är olagligt i sverige men inte i många andra länder.

Svensk lag kan vara tillämplig, de exempel ni har tagit upp har ju inte rört Internet utan rymdraketer och när man fysiskt är i ett annat land. Man gör en helhetssyn och kollar var materialet har mest anknytning, att materialet ligger på en utländsk server väger inte så tungt. Då är det viktigare vilket språk siten är på och vilket medborgarskap den som driver siten har.

2:4 BRB säger

"4 § Brott anses begånget där den brottsliga handlingen företogs, så ock där brottet fullbordades eller, vid försök, det tillämnade brottet skulle hava fullbordats."

Man kan ha åsikten att brottet fullbordas i Sverige eftersom man tittar på det på en skärm här. Det här gäller straffrätten, upphovsrättsbrott kan ha andra hänsynstaganden.

Sara: Så är det med straffrätten, en kines som dödar en japan på månen kan åtalas för mord i Sverige.

Det händer då och då att svenska lag tillämpas på brott som inte begåtts i Sverige.

För några år sedan var det ett fall där en person som jag tror (minns inte riktigt) var iransk medborgare men bosatt i Sverige åtalades och fälldes för ett mord han begått i Iran, offret var japansk medborgare.

I och med att Sverige inte kunde lämna ut mannen till Iran (pga att Iran tillämpar dödsstraff) åtalades han istället här.

Vidare så var det väl ett fall med ett hedersmord för ett par-tre år sedan där två män åtalades (och så vitt jag minns fälldes) trots att de redan friats för samma brott i domstol Kurdistan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar