Annons

Vilket visitkort skall jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Tacksam för inknuffar från alla kreativa.

Har skissat på nytt visitkort och just nu ser de ut som nedan.
Skall fila på lite detaljer och så men i stora drag...

Skall jag satsa på svart eller vitt? Eller är de bara skit?

Bilagor

• visittest.jpg
    visittest.jpg
    24.1 KB · Visningar: 571
gillar den svarta..snyggt..det fattas en svart kant på den vänstra bilden dock.

Hej Mikael...

Helt klart det svarta! Det känns proffsigare och mer kvalitetsingivande.

Lycka till // Martin

Den svarta är mer sober, men jag gillar inte att det är två bilder på den. För lite utrymme för det på ett visitkort. Den vita är ok, förutom att bilden täcker det röda fältet lite i det nedre högra hörnet.Sänk bilden nåra snäpp.

Svarta. Men spärra namnet en smula, det känns lite tajt. Och knuffa ner fotograf nån halvmillimeter. Sen vet jag inte riktigt om den spatiösa grupperingen av telefonnumret känns motiverat.

Jag ser en poäng i att ha två bilder; Mindre risk att kunder letar efter ansiktet på kortet när de håller utkik efter dig vid möten ;-)

Det lär väl inte vara någon risk för att folk ska mixa ihop Mikael med flickbilden, men med ett ensamt foto kan man lätt dra den slutsatsen att det är ett fotografi på personen som står för kortet.

Båda korten andas stilrenhet, möjligen är det vita kortet något mer sobert. Vad vill du kommunicera?

Korten kan bli bra eller dåliga beroende på papperskvalitet. Mycket i ett kort är själva känslan av texturen, svärtan etc.

/es

Enig med de andra att den svarta är bättre.

Men undrar om jag inte bara hade velat se en av bilderna nämligen high key bilden.

Men men det kanske bara är jag

Båda är snygga, som affischer eller något men jag tycker att de är alldeles för plottriga för att vara visitkort. Jag anser att visitkort ska vara seriös och utstråla professionellitet, det tycker jag inte att de gör utan jag tycker att du ska överväga ett tredje renare alternativ utan bilder.
Observera att det är min högst personliga uppfattning och att jag är aktiv i en helt annan bransch där visitkort av denna typ skulle tas emot med avsmak. Fotograf svängen är kanske annorlunda och då ber jag dig att högaktningsfullt skita i mitt inlägg.

Svart!

Liksom jimh föredrar jag den med två bilder på, eftersom en ansiktsbild normalt föreställer visitkortsägaren. Möjligen endast en bild om den inte föreställer en person, utan någonting mer abstrakt.

Använd _riktigt_ tjockt och högblankt papper, så blir den svarta effekten ännu häftigare.

/Fredrik

Det svarta, av samma anledning som Flutte m.fl.

Men varför TVÅ ansiktsporträtt? Är ansikten det enda du plåtar?

av dom två? det svarta är helt klart det proffsigaste av dom... även om jag är lite allergisk mot överarbetade visitkort. Det enklaste är oftast snyggast! Du skulle se mitt... *ler*

Tack skall ni ha.

Detta visitkort skall användas för att ge till modeller jag skall fotografera.
Det är viktigt att det omedelbart ger ett intryck av vilken sorts bilder jag tar.

Därför använder jag fyra olika visitkort för olika sammanhang:

Ett för reklambyrån.
Ett för modevisningar.
Ett för modellfotograferingar.
Ett för den kreativa AD´n som är trött på de vanliga visitkorten.

Jag kommer troligen använda andra bilder än dessa, eller inte, och jag skall fila lite på detaljerna som sagt.

Detta visitkort gör jag på fotopapper.
Jag skapar själva visitkortet i Photoshop med måttet 9x5,5 centimeter och 300 ppi.

Sedan gör jag ett nytt dokument med måtten 102x152 millimeter med 300 ppi och där drar jag in visikortsdokumenten. Bakgrunden är 50% grå för att jag skall ha koll på hur labbet sköter sig.

Se bilden nedan.

Skickar det till labbet och sedan klipper jag ned bilderna med skalpell(?).

Intressant att det svarta anses överarbetat, jag tycker själv det är lagom ”plottrigt” jämfört med en del IT-visitkort med 13,6 telefonnummer.

Skall se hur det blir när det är färdigt.

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    16.8 KB · Visningar: 426
jag måste säga att det svarta är snyggt och kommer säkert att göra sig mycket bra!

men som ett inlägg (igen) tycker jag personligen att informationen på mitt eget kort räcker alldeles utmärkt. På ena sidan står det mitt namn, mobilnummer och mailadress. på andra sidan står min webadress... allt centrerat i ett enkelt typsnitt och på ett kraftigt vitt papper... easypeasy...

Jag gillar den nya tekniken (desktop publishing) som gör det möjligt att enkelt skapa de visitkort och annat som man vill ha.

Och precis som en webbsida skall uppdateras ofta skall ett vistkort spegla fotografens utveckling.

aj, vilken känga... nåja, det beror väl på vilken syn man har på syftet med visitkortet. mitt syfte är att man ska kunna få tag på mig...det har inget med min konstnärliga utveckling att göra.

För den som inte vill skära själv kan jag rekommendera Avery L7415 (för laserskrivare) eller J8414 (för bläckstråleskrivare). Ovservera att dessa kort är skurna med en perfekt kant, inte någon raggig perforerering alltså!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar