Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket väsksystem?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker det ser ut ungefär som när jag skulle sytt mig en egen variant av LowePros S&F-system eller Tamracs dito.

Det var förvånansvärt lite loggor eller igenkänningsdetaljer på väskorna, ovanligt för kameraväskor. (Det är inget ur ovanstående två system vad jag kan se, även om de har liknande.)

Själv har jag tittat på LowePro, då jag har några saker i den serien. Jag bar min kamera på detta sätt uppe i fjällen och två objektiv i fickor ur S&F-systemet i bältet. Det finns både för och nackdelar med detta. Utrustningen finns nära till hands men om man inte har en sele eller väst som allt hänger på är det svårt/tidsödande att ta av sig sakerna när man ska vila. Och det vill man nog om man kånkar på dem en hel dag.
 
Jag funderade mest om det kunde vara http://www.rue.com/ eller något annan liten tillverkare. Domkeväskorna har jag men den där konstruktionen har ju tagit det hela ett snäpp längre. Lowes S&F system liknar ju det på bilden, men jag tycker att det systemet ser mer genomtänkt ut.
 
(Precis. KM sponsrar eventet och därmed ackrediteringslappen.)

Fast jag är som sagt intresserad av om någon känner igen väsksystemet.
 
Det skulle kunna vara ett hemsnickrat system som löser behovet. Idén är smart. Ryggsäckar i alla ära, men prylarna används inte om de inte enkelt går att nå.

Jag var en sväng till Biltema där jag fann en arbetsväst för inga pengar alls som mycket väl skulle kunna nyttjas till foto. Kan man sedan hänga på några mer eller mindre styva/vadderade påsar skulle det bli utmärkt.
 
Nu när jag kollade på bilden för andra gången så började jag fundera lite.

Den stora svarta tuben som sitter på hennes kamera är det motljusskyddet ?

Jag har nämligen tyckt att det det var skitsmart att ha ett tomrör hängande på höften och bara stoppa ner kameran i så man slipper ha den runt halsen/nacken, men nu då insett att det kanske bara var hennes motljusskydd.

Så länge man har större objektiv på skulle det ju fungera med att rör eller en ring av plast eller stål.

Ungefär som fästet men har till hammaren på ett bra snickarbälte nuförtiden.
 
ThinkTank har jag inte sett innan. Tack för tipset. Det verkar dock inte ritkigt vara det systemet. Kanske det är hemmasytt trots allt.

(på axeln har hon en nikonkamera med 300/2.8 med motljusskyddet tillbakavänt över objektivet. Det är det som är "tuben")
 
Ja, det ser faktiskt hemmasytt ut när det är så anonymt utan loggor. Men det är ju i alla fall värt att diskutera konstruktionen.

Jag ser generellt tre hämmande faktorer med olika bärsätt:
* tung kamera runt nacken sliter onödigt på kroppen.
* innehållet i ryggsäck är svåråtkommligt.
* enbart en rem per axel stannar kvar.

Nu har hon nog dubbla remmar på tele/kamera och den hänger på axeln. Jag trodde först att den hängde ur vägen med någon hållare som tex en ögla på ett höftbälte. Det skulle vara intressant att prova.

Ett midjebälte med alla prylar man vill ha med blir tungt och bör stabiliseras med remmar över axlarna.

Vad för sorts väska stoppar man ner ett stort 'proffshus' i. Jag tycker att det saknas något för ett stort hus utan objektiv. Allt jag hittat är abnormt stora topladdade zoomväskor.

Det var mina tankar. Fyll på med dina tankar om hur olika prylar ska respektive inte ska bäras.

/Erik
 
Rör man sig i krigszoner är väl inte detta att rekommendera då man inte vill bli förväxlad med de stridande parterna.

/c
 
Jo, det påminner ju om en stridsväst/sele, i kombination med en BabyBjörn. Jag skulle gärna velat sett hur den såg ut i ryggen. Det hade avslöjat en hel del.
 
Fredrik H skrev:
Nu när jag kollade på bilden för andra gången så började jag fundera lite.

Den stora svarta tuben som sitter på hennes kamera är det motljusskyddet ?

.

Jepp, det är motljusskyddet till en 300:a som sitter monterat baklänges.


God Jul
Göran
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.