Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket teleobjektiv?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotografen_

Aktiv medlem
Hej, jag hade tänkt att köpa ett nytt objektiv. Valet står mellan sigma 70-200 eller tamron 70-200.
Jag har hört att skärpan är bättre på tamron och att sigma är lite snabbare. Jag har just nu ett sigma 18-200 OS och jag undrar också hur stor skillnaden är på autofokusen mellan sigma 18-200 och tamron 70-200? För jag är ändå ganska nöjd med autofokusen på 18-200.

Vilket av dom två objektiven passar bäst med en telekonverter?

Hej, jag hade tänkt att köpa ett nytt objektiv. Valet står mellan sigma 70-200 eller tamron 70-200.
Jag har hört att skärpan är bättre på tamron och att sigma är lite snabbare. Jag har just nu ett sigma 18-200 OS och jag undrar också hur stor skillnaden är på autofokusen mellan sigma 18-200 och tamron 70-200? För jag är ändå ganska nöjd med autofokusen på 18-200.

Vilket av dom två objektiven passar bäst med en telekonverter?

va är det för bländare på objektiven? för att telekonverter ska funka bra måste det vara f/2.8 eller lägre.

Vad har du för kamera? När jag köpte mitt 70-200 sa dom bla på Cyberfoto att dom inte brukar rekomendera Sigma till Canon. Tror det har att göra med att Sigma gör egen autofocus medans Tamron bygger på licens från Canon. Men, vet inte om det är nått problem igentligen.
Tamron har lite bättre närgräns oxå va? Och är lite lättare om sånt har betydelse. Sigman kommer väll med OS nu oxå läste jag om det är nått för dig.
Själv funderar jag på att byta ut mitt mot ett längre tele. Kommer på mig själv att alltid ha det i längsta läget och ändå inte känner att jag kommer nära nog...
/M

Vad har du för kamera? När jag köpte mitt 70-200 sa dom bla på Cyberfoto att dom inte brukar rekomendera Sigma till Canon. Tror det har att göra med att Sigma gör egen autofocus medans Tamron bygger på licens från Canon. Men, vet inte om det är nått problem igentligen.
Tamron har lite bättre närgräns oxå va? Och är lite lättare om sånt har betydelse. Sigman kommer väll med OS nu oxå läste jag om det är nått för dig.
Själv funderar jag på att byta ut mitt mot ett längre tele. Kommer på mig själv att alltid ha det i längsta läget och ändå inte känner att jag kommer nära nog...
/M

Jag har en dikon d3000. Kan ju vara lite roligare med bättre närgräns. För mig gör det ingenting med tyngden. Sigman med os låter ju riktigt bra.. men är alldeles för dyr för mig :(
Eftersom jag ska köpa en telekonverter så har man ju ''nästan'' två olika objektiv :)

Använder Sigmas 70-200 på min D70 och är nöjd med det, men misstänker att det är hugget som stucket mellan de två objektiven. Försök hitta en butik där du kan testa bägge på ditt eget kamerahus. Den nya versionen på Sigman med VR låter spännande, men prismässigt lär den hamna bra nära en begagnad Nikon 70-200. Största problemet jag har är att fokus kan vara lite osäker, den letar ibland lite innan den träffar rätt, men det beror säkert mycket på att D70 har ett äldre/enklare AF-system...

/magnus

Fått prova Tamron versionen på min 30D nu då en kompis råkade ha en sådan till salu. Har tyvärr inte provat sigmat så jag kan jämföra men jag upplevde AF som riktigt seg så den är inte aktuell för mig. Ska försöka få prova Sigman vid tillfälle istället.

Fått prova Tamron versionen på min 30D nu då en kompis råkade ha en sådan till salu. Har tyvärr inte provat sigmat så jag kan jämföra men jag upplevde AF som riktigt seg så den är inte aktuell för mig. Ska försöka få prova Sigman vid tillfälle istället.

Såg att du hade en superzoom i din kamera väska (18-250) om du jämför tamron 70-200 med den då?
Jag behöver inte den snabbaste autofokusen direkt men vill ju ändå inte ha en värdelös autofokus.

Vill man ha det bästa är oftast ett orginalobjektiv det bästa valet. Ja, focusmotorn är snabbare på Nikon/Canon's motsvarigheter men då är det ju en annan prislapp och det kan det ju vara värt om man har som mål att ofta fota gungande barn osv.
Jag jämförde med mitt gamla 70-300 Canon och då käns inte tamronet slött.

Men somsagt, bilda dig en egen uppfattning, prova gluggen i en butik innan köp.
Det kan vara lite kymigt att lyssna till vad folk har för uppfattning om saker på ett forum. Dom som kallar det slött har troligen lite andra referenser än oss dödliga. Det nån kallar snabbt kan av någon annan anses som slött menar jag. KAnske käns gluggen inte lika rapp på en D3000 som på en D3 heller...
Sen är ju inte snabbhet allt, många andra egenskaper man ska kika på oxå när man köper glugg. I ditt fall kanske smidighet, närgräns och skärpa betyder mer än supersnabb focusmotor.. Vad vet jag.

Vill man ha det bästa är oftast ett orginalobjektiv det bästa valet. Ja, focusmotorn är snabbare på Nikon/Canon's motsvarigheter men då är det ju en annan prislapp och det kan det ju vara värt om man har som mål att ofta fota gungande barn osv.
Jag jämförde med mitt gamla 70-300 Canon och då käns inte tamronet slött.

Men somsagt, bilda dig en egen uppfattning, prova gluggen i en butik innan köp.
Det kan vara lite kymigt att lyssna till vad folk har för uppfattning om saker på ett forum. Dom som kallar det slött har troligen lite andra referenser än oss dödliga. Det nån kallar snabbt kan av någon annan anses som slött menar jag. KAnske käns gluggen inte lika rapp på en D3000 som på en D3 heller...
Sen är ju inte snabbhet allt, många andra egenskaper man ska kika på oxå när man köper glugg. I ditt fall kanske smidighet, närgräns och skärpa betyder mer än supersnabb focusmotor.. Vad vet jag.

Det känns nog som det blir en Tamron men jag vet inte.........
Såg iaf att du hade en Soligor 2,0x (precis en sådan jag hade tänkt köpa) och jag undrar om du testat den på din tamron?
Funkar det bra?

Somsagt, prova det innan köp så du ser att det passar dig.
Har både Soligors 2X och 1,4X . Använder ofta 1,4 när jag är på djurpark osv men nästan aldrig 2,0. Det funkar och blir helt ok med 2,0 men visst förlorar man både skärpa och kontrast. Största anledningen till att jag sällan använder det är att min 70-200 blir ju lite drygt 600mm på min Eos 40... Svårt att hålla det stadigt på frihand, krävs riktigt snabba slutartider. Croppar häldre lite i efterhand om det skulle behövas.
Rekomenderar att du kör med 1,4X räcker i de flesta lägen. Soligor gör iövrigt bra konverters så kan rekomendera märket om du tänker köpa.

Såg att du hade en superzoom i din kamera väska (18-250) om du jämför tamron 70-200 med den då?
Jag behöver inte den snabbaste autofokusen direkt men vill ju ändå inte ha en värdelös autofokus.

Har nyligen sålt den så kan inte göra en 100%ig jämförelse, minns dock aldrig att jag upplevde den riktigt lika seg. Däremot ungefär samma ljudnivå vid fokusering. har nu en Canon 17-55 som är det rappaste jag någonsin haft så det kan nog påverka också då man vänjer sig fort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar