Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

kolmannen

Ny medlem
Ska köpa ny kamera, har idag en Powershot S5is och den räcker inte till längre.

Har nästan bestämt mig för att köpa en Canon EOS 50D, har även tittat på 500D och även Nikon D90 men det känns som att 50D är ett mer långsiktigt köp. Ett plus är ju att den är väderskyddad.

Den jag har tittat på levereras med 17-85 IS USM objektiv.

Nu till frågan. Jag kommer att fota en hel del i hockeyhallar och fotbollsmatcher, även en del natur och djurbilder. Vilket objektiv ska jag köpa då?

Har främst tittat på (får köpa dyrare och bättre objektiv längre fram)
EF 70-300/4-5,6 IS USM
EF-S 55-250/4-5,6 IS

Men jag ser att många rekommenderar Canon EF 70-200/4,0 L USM men hur fungerar den utan IS om man tar kort på frihand med höga ISO?

Samidigt som dom första 2 objektiven inte är dom mest optimala för en ishall så borde ju resultatet bli betydligt bättre än korten med S5:an!?.

Har Tamron eller Sigma något lämpligt alternativ som skulle passa bra att börja med? Om ni skulle rekommendera ett objektiv, vilket ska jag köpa?

Tacksam för råd.
 
Sigma 70-200/2,8

Sigma har ett 70-200/2,8 till en rimlig penning och som verkar skarpt och fint. Tamron har ett likadant men Sigmas AF lär vara snabbare och det är nog att föredra om du ska fota sport.

Du får klara dej utan IS men i ishallar så handlar det ju om att frysa rörelser (hmmm, inser att den här meningen blir rätt kul) trots taskigt ljus och då är ljusstyrkan och ISO-prestandan viktigare. Du kan ju ändå unna dej en monopod för att bli lite stadigare.

p.s: jag själv har aldrig fotat i ishall så du får väga mina råd mot det!

p.s-2.0: undrar om inte nya 15-85 IS USM skulle vara ett bättre alternativ som kitobjektiv än gamla 17-85 som har fått en del taskig kritik ..om du nu kan hitta ett sånt paket istället!

//B
 
Ska kolla om jag kan byta till 15-85 istället, skulle kanske formulera frågan, vilket zoom obektiv i den nedre prisklassen är minst dålig i en ishall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.