Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv till mest porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

LCB

Medlem
Jag har en Canon EOS 1000 med objektiven: 18-55 och 55-200. Har stativ, självutlösare och UV och CPL filter, motljusskydd.

Vad ska jag köpa för objektiv som jag kan ta bra modellfoton med? Fotar mest personer och gärna närbilder, även närbilder på djur. Vill ha bra skärpa i fotot på modellen och rejäl oskärpa i bakgrunden.
Förslag, tack!

LCB

Man får nog välja två olika för djur och modeller, modeller brukar gå att komma närmare. Föreslår något i området 50-85 med f/1.4-1.8. Till djur kanske 300/2.8, du ser helt andra priser. Men du kanske menar makroobjektiv för djur och då ligger man ofta runt 70-150mm/2.8

Skruva på din 55-250, ställ den på 50mm och håll bländaren så stor du kan. Fyll upp bilden med ett porträtt i halvfigur och se till att du har lååångt till bakgrunden.
Det är en ganska bra startpunkt för vidare experiment.

Bryter ned det här i delar...

Varför 55-250?
För att du har större bländare vid 50mm än med 18-55gluggen.
Stor bländare ger kort skärpedjup.
Sen är det där med stor bländare kanske inte helt optimalt vid all porträttfoto.
Ofta vinner man på att blända ner.

Om du vid 50mm fyller upp bilden med en halvfigur så har du personen nära objektivet.
Håller du sen bakgrunden långt bak så kommer du att få rejäl bakgrundsoskärpa.

Ta sen och prova samma sak med 18-55 objektivet och se vad som händer med bakgrunden.
Ganska snart märker du att det handlar mycket mer om HUR du hanterar grejorna än vad som sitter på framme på kamerahuset.

Sen kanske du kommer på att det är högre prio med en blixt på stativ med paraply till
Eller en reflexskärm.
Eller så har du på egen hand klurat ut vilken glugg du verkligen vill ha.

Jag har en Canon EOS 1000 med objektiven: 18-55 och 55-200. Har stativ, självutlösare och UV och CPL filter, motljusskydd.

Vad ska jag köpa för objektiv som jag kan ta bra modellfoton med? Fotar mest personer och gärna närbilder, även närbilder på djur. Vill ha bra skärpa i fotot på modellen och rejäl oskärpa i bakgrunden.
Förslag, tack!

LCB

Jag rekommenderar EF 50/1,8 II om du vill vara sparsam. 50mm är lagom för porträtt på ASP-C-hus (ger motsv. 80mm på FF). EF 50/1,4 USM är några snäpp bättre om det ryms i budgeten. Om 50m är för kort så ska även EF 85/1,8 USM vara väldigt bra.

Optimalt är ju såklart EF 50/1,2L eller, som nämnts ovan, EF 85/1,2L beroende på preferens av brännvidd. Vet ju dock inte hur stor din budget är. Lär dock bli rejält framtungt med dessa monster på en 1000D (eller är det en EOS 1000F du har?) :)

/P

Jag rekommenderar också EF 50 mm/1,8. Canons mest prisvärda fasta objektiv, går ta väldigt fina bilder med det.

Tack så mycket för era svar och råd!

Kommer att köpa ett EF 50/1,8 ll.
Känns lagomt när man som jag inte är så fotokunnig men vill fortsätta lära mig. Ska bli kul att testa vidare.

LCB :)

Tack så mycket för era svar och råd!

Kommer att köpa ett EF 50/1,8 ll.
Känns lagomt när man som jag inte är så fotokunnig men vill fortsätta lära mig. Ska bli kul att testa vidare.

LCB :)

Ett bra val. Levererar hög bildkvalitet, inte minst när man ser till priset. Lycka till!

/P

Inhandlat :)

Har nu köpt objektivet och känner mig så nöjd! Tur man kan be er om råd här. Tack igen!!

LCB

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar