ANNONS
Annons

Vilket objektiv till flyguppvisning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Roligt att få testa mitt Tamron150-600mm F/5-6.3 Di VC USD G2 på flygdagen. Första gången för mig att fota flygplan.

Bilagor

• IMG_7044.jpg
    IMG_7044.jpg
    38.6 KB · Visningar: 67
Ja :) Rätt mäktigt. Första gången jag var på flyguppvisning, och kommer inte ihåg vilket plan, men de kom i snabb hastighet, helt tyst, sen kom ljudet strax efter. Häftigt. :)
Jag hoppas att du inte kommer att bli besviken om du besöker fler flyguppvisningar. :)

Den här var nämligen en av de bästa jag har besökt i Sverige, faktiskt. Att få se nästan alla SAABs militära jetflygplan i luften var helt enastående.

PS. Idag är det flyguppvisning på F11 (Skavsta) i Nyköping. Ungefär samma flygplan som i Örebro igår. Några fler och några färre.
http://www.f11museum.se/

Håller med, jag har varit på många flyguppvisningar. Denna var en av de bästa på mycket länge. Snyggt jobbat Örebro! Nedan Spitfire tagen med Tamron 18-400.

Bilagor

• IMG_2397.JPG
    IMG_2397.JPG
    26 KB · Visningar: 45
...Hur man fotar aerobatics med stativ har jag aldrig förstått men jag har sett fotografer med kamera på stativ på flygshower
...

Det använder jag. Man låter kulan vara lös så får man bra stöd och det blir lättare att följa. Rätt skönt att kunna låsa och vila emellan händelserna också om man har 3-4 kilo att tänka på.

Jag har en monopod med kula också men det blir lite FÖR rörligt.

Det använder jag. Man låter kulan vara lös så får man bra stöd och det blir lättare att följa. Rätt skönt att kunna låsa och vila emellan händelserna också om man har 3-4 kilo att tänka på.

Jag har en monopod med kula också men det blir lite FÖR rörligt.

Det fungerade bra att köra handhållet hela dagen i Örebro. Jag använde hela tiden en Canon 70D med batterigrepp och Tamron 150-600mm. Totalvikt ca 3,5 kg. Väldigt problematisk att följa planen med kamera på stativ när de ibland befinner sig nästan rakt över huvudet.

Jag hoppas att du inte kommer att bli besviken om du besöker fler flyguppvisningar. :)

Den här var nämligen en av de bästa jag har besökt i Sverige, faktiskt. Att få se nästan alla SAABs militära jetflygplan i luften var helt enastående.

PS. Idag är det flyguppvisning på F11 (Skavsta) i Nyköping. Ungefär samma flygplan som i Örebro igår. Några fler och några färre.
http://www.f11museum.se/

Synd bara att det kom en liten regnskur, som varade i 5 timmar... lite halvjobbigt att torka rent frontlinsen varannan minut annars var det jättebra :)

Tagen med ett Nikon 300mm.

Bilagor

• DSC_2999 - 1080px.jpg
    DSC_2999 - 1080px.jpg
    29.8 KB · Visningar: 18
  • DSC_5485 - 1080px.jpg
    DSC_5485 - 1080px.jpg
    81.4 KB · Visningar: 21
Det fungerade bra att köra handhållet hela dagen i Örebro. Jag använde hela tiden en Canon 70D med batterigrepp och Tamron 150-600mm. Totalvikt ca 3,5 kg. Väldigt problematisk att följa planen med kamera på stativ när de ibland befinner sig nästan rakt över huvudet.

Nu kan man ju ta loss kameran med en quick release så man kan få det bästa från bägge världarna...

Nu kan man ju ta loss kameran med en quick release så man kan få det bästa från bägge världarna...

Visst kan man det men det är enklare med en en sling strap som t.ex Joby Ultra Fit som jag använder. Stativet hade jag bara hängande på ryggsäcken för jag insåg att det inte lämpade sig just där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar