Annons

Vilket objektiv för "actionfoton"

Produkter
(logga in för att koppla)

Grabbarnabus

Ny medlem
Jag har idag en Nikon D3000 med objektiv 18-55 mm 1:3,5-5,6G (om nu det sista är väsentligt).

Jag använder i princip bara min kamera till att fotografera mina hundar och det utomhus. Finns det något objektiv jag skull ekunna komplettera med för att kunna ta skarpa bilder på motiv som rör sig snabbt som tex på agility tävlingar?

Sedan är jag lite inne på om det finns någor teleobjektiv för den typer av bilder också? När jag är på prov med hundarna är det kul att kunna stå på publikplatsen och fota hundar.

Fotar som sagt hundar mest och utomhus.

Hej
Jag skulle rekommendera en fast AF-S 35/1.8 Dx. när du är lite närmare. med f 1.8 får du större möjligheter till snabbare slutartider vilket du behöver då hunden inte är stilla.
Nu vet jag inte vilken budget du tänker lägga på en glugg, men oaktat det skulle jag även starkt rekommendera en begagnad Nikon 70-200/2.8 Vr (första generationen). Fungerar alldeles utmärkt på en Dx kamera (även på en Fx). Du kan få en sådan i fint skick för ca 10-11 tkr

Den är stor och tung, men ger en suverän skärpa och färgåtergivning, har en otroligt bra autofokusmotor, vilket är en fördel med rörliga actionbilder samt är ett ljusstarkt objektiv vilket gör att du kan få snabbare slutartider för att kunna frysa hunden när den rör sig. Du är begränsad i hur högt du kan gå gällande ISO innan du får för mycket brus i bilden med din kamera.

Den har även en bra VR, men den gör sig inte så stor nytta på rörliga motiv och byggd för att hålla i alla lägen.

Sen finns det givetvis billigare alternativ, men då får du sannolikt kompromissa med egenskaperna jag angav. Men det kan säkert fungera bra ändå:)

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto