Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv? Canon eos 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

Eweluna

Ny medlem
Jag är helt och hållet ny när det kommer till systemkameror och objektiv. Jag kom dock över en canon eos 350d till ett bra pris och har sedan dess läst på och testat olika funktioner. Men om det är någonting jag absolut inte kan få kläm på så är det hur jag får av blixten på de automatiska inställningarna (tex macro).

Och till en annan sak så skulle jag önska få en rekommendation till nytt objektiv. Och svaret på frågan på vad jag ska fota så är det mest porträtt av människor, djur, natur. Inga direkta närbilder vad jag räknat med. Har läst lite grann om ett sk telezoomobjektiv..? För/nackdelar?

Tack på förhand / nybörjare på systemkameror
 
Jag tycker du ska skaffa ett 50mm f/1.8 från Canon. Det är nog det objektiv som ger mest per krona av alla objektiv Canon överhuvudtaget säljer. Ruskigt skarpt, väldigt stor max-bländare, och dessutom optimal brännvidd för porträtt på din kamera. Och passar plånboken bra. Köp!
 
Hej, i läge helautomatik (gröna rutan) bestämmer kameran helt själv och du kan inte stänga av blixten. Om du däremot växlar till programautomatik, läge P, (skulle jag tro att det heter även på 350D) så kan du styra en del själv. Bl.a. kan du välja på, av eller auto för blixten.

När det gäller objektivrekommendation så är det svårt att säga vad nån annan (du) vill ha. Men jag gissar att du har en zoom i brännviddsintervallet runt 18-55 mm, och då är som sagt en telezoom ett vanligt alternativ som nästa objektiv. Beroende på budget kan du köpa olika varianter, men jag skulle säga att Canons lite enklare EF-S 55-250 borde vara ett vettigt alternativ till din kamera (och det är bland de "billigaste" alternativen).

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.