Annons

vilket objektiv är ni minst stolt över att äga

Produkter
(logga in för att koppla)

defiant

Aktiv medlem
Vilket är det mest pinsamma objektiv ni har i er ägo??

i mitt fall är det nog ett SUN 80-300 som pasar pentax, inget som jag använder.. eller passar de kameror jag använder. om det skall passa kameran är det nog mitt EF35-70 som var kit objektiv till min EOS650... men det funkar ännu...
 
Har just nu bara två objektiv ;) Under uppgraderingsfas..

Så det pinsamma blir väl Canon 50/1.8 II :)

// Jocke, som söker flera objektiv, se annonse
 
Skäms fortfarande över att jag köpte min D70 med Sigma 18-50 och 55-200. Som tur är är båda sålda nu.
 
Ett Sigma 400mm f/5.6 till canon fd som jag aldrig lyckats ta en skarp bild med. Då är till och med mitt Ocoatade Mir-26 45mm f/3.5 bättre.
 
När nåt är pinsamt för mig så är det nåt som gör så att min självkänsla får sig en liten törn. Eftersom jag inte bygger självkänsla med hjälp av prylar, så kan inte heller prylarna bli pinsamma för mig.
 
FredrikArvidsson skrev:
När nåt är pinsamt för mig så är det nåt som gör så att min självkänsla får sig en liten törn. Eftersom jag inte bygger självkänsla med hjälp av prylar, så kan inte heller prylarna bli pinsamma för mig.
Låter som du tar dig själv på lite för stort alvar om du inte kan sänka dig till vår nivå ;)
 
Får väl bli mitt EF 35-80mm. Inget höjdarobjektiv direkt, men det följde med min första systemkamera.
 
Har inget jag skäms över. Skulle isåfall vara min Nikkor AF 50/1,8 vid de få tillfällen jag använder autofokusen på min F801s. Då är jag inte stolt över oljudet den för. Men den är bra i sig...
 
Hmmm.. ja..

Joo.. nu vet jag.. ett 500/8 Spegelreflex, som jag gav 1800:- för.. Inte ens då, på den tiden var man nöjd med det.. Vivitar var märket..
 
Skäms och skäms, det objektiv som jag mest önska byta ut är kitobjektivet till min SPxi.
Minolta 35-70/3.5-4.5: Det är inte ens metallfattning utan hela objektivet skriker billig plast.
 
zoom 55-135 med trasig bländare, aldrig använt det och kommer aldrig att göra det heller... ;)
 
Canon EF 50mm F1.8. Det är utmärkt i sig, men enda skälet till att jag har det är för att jag tappade min 1.4. Grymt onödigt.

En vacker dag byter jag upp till en 1.0. Som ett statement liksom.
 
Jag sålde mitt kit-objektiv så då får jag nog säga 50/1.8 II då som det jag är minst stolt över.

Går man tillbaka längre så har jag ett Sigma 70-210/4-5.6 för Canons gamla FD-fattning. Det står dock i bokhyllan och används inte längre.
 
När jag var nybliven amatörfotograf skämdes jag lite för min enkla utrustning (analog 300 med 28-80 USM objektiv).

Senare insåg jag att det är inte kameran som gör fotografen. Så nu skäms jag inte för mina objektiv/kamerautrustning längre.

Fast jag blir grymt irriterad på mig själv när jag tittar på i alla fall två av objektiven jag har, ett kitobjektiv till min 350D (18-55) och en beg. 35-135 jag köpte till det gamla huset (bytte bort USM-objektivet).

Jag kunde ha sparat de tusenlapparna och lagt på ett vettigare objektiv (kanske i allafall), typ mellan 18 och 100 eller 135. Men men, det får väl bli en senare fråga (när min man har återhämtat sig från mitt senaste kameraköp =)
 
Jag skämms för att fastän jag lagt 20x mer pengar så tar jag inte en 20:del så bra bilder som allas vår Dove gjorde när han körde med en 601'a och 50/1.8 :(
 
Skäms för....nä, det är att verkligen

..att ta i - men den här gluggen är väl ingen höjdare precis. I alla fall inte om man jämför med de andra gluggarna som passar samma kameror. Då får man anledning att OJA SIg en hel del....(där satt den!)
Det är alltså ett gammalt piratobjektiv med Leca-gänga som passar till mina gamla Canon och Leica-kameror.
Använder det......njaeee, inte så ofta kanske. Om man säger så.
Us
 

Bilagor

  • ojasi.jpg
    ojasi.jpg
    35.1 KB · Visningar: 564
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.