Annons

vilket objektiv är ni minst stolt över att äga

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag skäms är det oftast för stora kvalitetsobjektiv, typ Sigma 70-200/2.8 och då för att de är för stora/uppseendeväckande/pretentiösa. Men jag börjar lära mig hantera det (kanske för att jag själv blir allt mer pretentiös? :)
När jag plåtar analogt använder jag helst fasta gluggar. En av mina absoluta favoriter är EF 50/1.8 som många skäms över. Enligt min åsikt är det världens mest underskattade optik. Bildkvaliteten är på topp (utklassar 24-70/2.8L på stora bländare) och trots att den är byggd i plast håller de flesta exemplaren för åratal av hårt användande.
 
Jag bara måste... varför ska man "skämmas" för sina grejer? Jag tycker frågan är konstig.

Jag kan förstå om man inte är nöjd med sin utrustning, men ska man skämmas för att man gjort ett felköp eller vadå??? Eller ska man skämmas för att man inte hade/haft/har ekonomi att köpa de allra värsta grejerna som man kan stoltsera med???
 
Tja, det har blivit en hel del objektiv som jag har haft genom tiderna, mest pga att jag är mer en sådan teknik-freak och sammlare och då blir det det ena eller andra bottennapp.
Dom sämsta var faktiskt en Tamron 2,5/28mm manuellfokus. Utanför mitten var det här objektivet helt oskarpt och suddigt, fats det gav några tjusiga bildeffekter som centrerar betraktarens bild till det väsentliga.
En annan bottennapp var tamrons 3,8-4,2/35-210mm
med makro funktion. Det här objektivet var ingen höjdare på något område, men i makro-läget överstrålade det så pass mycket att det var helt oanvändbart.
Olympus har försett mig med ett slags ballistiskt objekt också. Det är Zuiko 2,8/24mm.
Det här objektivet vinjetterar väldigt mycket, t.o.m om man bländar ner. Har man minsta lilla motljussituation blir det så pass många reflexer som spökar omkring att man inser snabbt att det är bättre att lämna gluggen hemma eller slänga det i sjön i hoppet om att nån gädda träffas och flyter medvetslös på ytan. På det här sättet blir det åtminstone en fin middag.
 
ulricahdesign skrev:
Jag bara måste... varför ska man "skämmas" för sina grejer? Jag tycker frågan är konstig.

Jag kan förstå om man inte är nöjd med sin utrustning, men ska man skämmas för att man gjort ett felköp eller vadå??? Eller ska man skämmas för att man inte hade/haft/har ekonomi att köpa de allra värsta grejerna som man kan stoltsera med???

Det är lite ironi det där med att skämmas och att det skall vara pinsamt. Ibland kan det vara roligt att bjuda på sina misstag och låta andra le åt en och det är väl lite av detta tråden handlar om. Så uppfattar åtminstone jag den, samtidigt som det kanske är lite varning för vissa prylar. Efter att ha samlat på sig fotoprylar under några år så har man sannolikt vissa köp man är mindre nöjd med.
 
Shame on you !!!

*HAHA* Skäms väl inte för det med det minst fina objektivet jag äger måste vara mitt Nikon AF 70-300/4-5,6 D ED. Ingen höjdare precis men en hel del för pengarna.

Jag är glad att jag inte köpte det ännu billigare alternativet Nikon AF 70-300/4-5,6 G !!!
 
Jag måste nog säga mitt EF 300/4 med konverter(1,4 eller 2) monterat på en eos 3:a med PB-E2. Får mig att skämmas i många situationer då många människor tittar och jag känner mig ofta malplacerad tillsammans med människor med kompaktkameror. Men antagligen beror det på att jag inte är tillräckligt säker på mig själv som fotograf. ågot jag jobbar på och jag har kommit en bra bit på vägen. Förut missade jag många bilder pågrund av att jag inte vågade gå omkring med denna stora kombination bland folk men nu vågar jag visa mig även om jag förflyttar mig så snabbt jag kan. ;)


/johan
 
jag skäms inte. jag är bara inte stolt över att jag kunde gå å köpa ett sånt värdelöst objektiv.
ett förstoringsglas hade varit bättre. ;o)
 
Sigma 100-300 F4 APO IF till min D60
Det blir väldigt dyra bilder med den gluggen känns det som, Den får människor att se sådär rädda ut när man tar fram den. speciellt med motljusskyddet monterat. Används minst i min väska
 
Jag skäms absolut inte för min 50/1,8. Bara för oljudet när min F801s letar efter fokus med den. Saknar min havererade manuella motsvarighet... Annars är den kalasbra.
 
Sigma 20mm F1.8.

Ett vidvinkelobjektiv som visserligen har fått bra kritik, men som inte alls passar till min stil att fotografera.

Ska sälja det snarast möjligt.
 
Jag skäms lite för mitt tamron 28-75 2,8.
Mest för att det varit kasst sen jag fick det och inte fått fixat med garantin nu. Nu har jag dock försökt ta tag i det då garantin snart löper ut.

Det ska ju annars inte vara ett objektiv att skämmas för så som jag förstått det.

I början köpte jag två objektiv som jag sen bytt ut. Annars har jag bara satsat på bra grejor direkt och det har jag inte ångrat.
 
Kan inte förmå mig att skämmas över något som ett objektiv, men det som verkar få mest spott och spe från debattörer på olika websites är min Lensbaby. Jag tycker dock om det. :)
 
Lite lustig tråd men förstår ironin.
Har en jäkla massa kameror och objektiv som borde vara på soptippen.
Men jag älskar dom i stället för att skämmas.
Dom får stå där i nostalgihyllan och bara vara. Njuta av alla bilder som passerat.
-Chano
 
Jag har två objektiv som inte svarar upp mot mina kvalitetskrav men som änder fyller sin funktion.

EF 28-105/3,5-4,5 USM
EF-S 18-55/3,5-5,6

28-105:an är permanent utlånad till syrran och jag lånar bara tillbaka det på fjällvandringar då det blir enda objektivet. Men nästa fjällresa blir nog digital.

18-55:an är ingen höjdare precis, men för billigt för att vara lönt att sälja. Bra att ha i nödfall och som på cykelsemestern.
Nu är det sambon som använder objektivet tillsammans med en 50/1,8 mk I när hon lånar min 20D och jag inte kan låna ut mina gluggar.
 
Men hörrni, det är ju också skillnad på att vara minst stolt över något och att skämmas för det... ;-)
 
Objektivet som sitter i min videokamera NV-GS120 - inte så mycket för själva objektivet utan för att jag trodde att jag både skulle kunna använda, och faktiskt använda en videokamera till något vettigt.

Av alla prylar jag köpt, och heller inte använt, smäller denna högst!

Redigerat: Oops... Insåg att diskussionen är i Canon Objektiv, men något dylikt som jag inte vill ha äger jag inte (längre).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.