Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilket makroobjektiv passar mig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så om jag fattar det rätt så kommer jag ha en brännvid på 160mm om jag köper ett 100mm macro,då ja har cropfaktor 1,6(såg fel innan)
Kan jag jämföra ungefärlig brännvid med mitt tele70-100 o ställa in på ca 100mm där för o få liknande avstånd då?

Brännvidden är alltid den samma, utsnittet varierar dock med sensorformatet (cropfaktorn). På samma kamera ger 100 mm alltid samma utsnitt oavsett vilket objektiv du använder, du kan alltså göra en direkt jämförelse av brännvidderna med ditt tele. (Men du kommer inte lika nära motivet förstås.)

Brännvidden är alltid den samma, utsnittet varierar dock med sensorformatet (cropfaktorn). På samma kamera ger 100 mm alltid samma utsnitt oavsett vilket objektiv du använder, du kan alltså göra en direkt jämförelse av brännvidderna med ditt tele. (Men du kommer inte lika nära motivet förstås.)

Helt riktigt, men du (trådskaparen) kan använda ditt 70-200 och genom sökaren betrakta motiv även på nära håll för att få känsla för utsnitt/arbetsavstånd vid olika brännvidder. Det kommer förstås att vara suddigt/oskarpt i sökaren.

Helt riktigt, men du (trådskaparen) kan använda ditt 70-200 och genom sökaren betrakta motiv även på nära håll för att få känsla för utsnitt/arbetsavstånd vid olika brännvidder. Det kommer förstås att vara suddigt/oskarpt i sökaren.

Tjena !

Jag har hittat ett i stort sett som nytt Canon EF 100mm f/2,8 Macro USM och fått priset på 3300kr. Ska jag slå till på de ?

Mvh. Fredrik Hansen

Tja, det kan bara du svara på. Men om du skulle ångra dig kan du ju alltid sälja det igen och troligen få tillbaka slantarna.

Anledningen till mitt frågande är även att han ej haft något uv-filter som skyddar linsen,men han säger att den inte har en repa. för mig är det en obligatorisk sak att sätta på direkt.

*duckar*

Inte den diskussionen igen...
Är du intresserad av objektivet så köp. Det är ett ganska hyfsat pris - som du med allra största säkerhet kan få tillbaka om ett år igen - om du nu skulle komma fram till att objektivet är "fel" för dig.

Att han kört utan filter betyder bara att han bryr sig mer om bildkvalitet än om återförsäljarnas 2000%-iga vinst på filter.

Man får ju kolla objektivet inan man köper det så att säga.
Att det har suttit ett UV-filter på säger ju ingrt om skick och funktion.

*duckar*

Inte den diskussionen igen...
Är du intresserad av objektivet så köp. Det är ett ganska hyfsat pris - som du med allra största säkerhet kan få tillbaka om ett år igen - om du nu skulle komma fram till att objektivet är "fel" för dig.

Att han kört utan filter betyder bara att han bryr sig mer om bildkvalitet än om återförsäljarnas 2000%-iga vinst på filter.

tjena!
ja jag är nöjd med priset så det låter bra att om ja skulle vilja byta så får man iallafall pengarna i retur

gällande filter så handlar de inte om att man vill ha bättre bilder,utan ett skydd OM man slår i nåt med de istället för o byta glas för 1000-1500kr inkl jobb ,så byter man ju bara för max 200spän...

Man får ju kolla objektivet inan man köper det så att säga.
Att det har suttit ett UV-filter på säger ju ingrt om skick och funktion.

jag har fått närbilder på det och det verkar bra,annars hade jag kollat på det live, om de inte va 120mil härifrån:)

han verkar seriös och säger att det är som nytt så de är alltid en risk med begagnat som sagt men de ska nog gå bra.

tjena!
gällande filter så handlar de inte om att man vill ha bättre bilder,utan ett skydd OM man slår i nåt med de istället för o byta glas för 1000-1500kr inkl jobb ,så byter man ju bara för max 200spän...

Filterdiskussionen har pågått länge så det är många som tröttnat på den. Det har handlat om försämrad kvalité på bilderna när du har filter på kontra att vilja skydda linsen. Det finns två läger, den ena är för filter som skydd, den andra emot filter eftersom det försämrar motljusegenskaper och diverse annat.
"Duckandet" var nog för att slippa denna diskussion som aldrig verkar vilja ta slut.

Jag är en lycklig ägare till flera makroobjektiv:

Canon 50mm 2,5 1:2
Canon 100 mm 2,8 1:1
Canon EP-65 5:1

Jag rekommenderar 5 0mm 2,5 till produkt foto. Det finns nytt för 3175 på Cyberphoto. Du kommer inte att ångra dig.

jag har fått närbilder på det och det verkar bra,annars hade jag kollat på det live, om de inte va 120mil härifrån:)

han verkar seriös och säger att det är som nytt så de är alltid en risk med begagnat som sagt men de ska nog gå bra.

Jag kan tillägga att minsta avbildning med 50mm 1:2 är 24mm på bredden. Fotat och uppmätt på en 40D. Räcker det till dina produktbilder så slår du till.

Jag rekommenderar 5 0mm 2,5 till produkt foto. Det finns nytt för 3175 på Cyberphoto. Du kommer inte att ångra dig.

Tjena !

Jag har hittat ett i stort sett som nytt Canon EF 100mm f/2,8 Macro USM och fått priset på 3300kr. Ska jag slå till på de ?

Mvh. Fredrik Hansen

Om det är fint, ja.
Skulle du tycka att det är för långt kan du byta det mot ett EF-s 60mm 2.8 eller ett 50mm 2.5 tex, det blir nog inga problem att antingen byta direkt med någon eller sälja och sen köpa det andra objektivet.

Jag slår till.
jag funderar även på att köpa ett canon 50mm 1.4 USM,

Mvh.fredrik hansen

Filterdiskussionen har pågått länge så det är många som tröttnat på den. Det har handlat om försämrad kvalité på bilderna när du har filter på kontra att vilja skydda linsen. Det finns två läger, den ena är för filter som skydd, den andra emot filter eftersom det försämrar motljusegenskaper och diverse annat.
"Duckandet" var nog för att slippa denna diskussion som aldrig verkar vilja ta slut.

Ja de kan ja tro, har aldrig varit i den diskussionen o det är nog svårt o enas gällande filter el ej då alla bedömmer det olika=)

ja ska iaf ha filter på:)

ha en trevlig helg!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar