Annons

Vilket kamerapaket samt vilket objektiv skall jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

lillalillo

Medlem
Jag har bestämt mig för att köpa en canon EOS 550D, det jag undrar är vilket paket ska jag köpa eller rättare sagt vilket objektiv skall jag ha?
Det finns olika paket med denna kamera som tex kameran inklusive objektivet EF-S 18-135/3,5-5,6 IS. Sedan finns det även med ett paket med två objektiv, EF-S 18-55 objektiv samt ett 55-250/4.0-5.6 IS objektiv, givetvis för någon tusenlapp mer än det andra paketet. Min fråga är vad som är mest prisvärt? Jag är en hobbyfotograf som vill utveckla mig inom foto. Jag skall till en början fota mina barn och våra hundar och jag vill ha riktigt bra bilder. Jag nöjer mig inte med vanliga kompaktkamerabilder, även om dessa kameror kan vara ganska bra. Vad skall jag prioritera och hur skall jag göra? Skulle vara väldigt tacksam för tips och råd!

Jag utgår ifrån att även 18-55 är varianten med IS.

Jag har alla tre objektiven och bäst kvalité och roligast får du tveklöst om du väljer kombinationen med 18-55 och 55-250. Det enda du förlorar är lite bekvämlighet men det är det väl värt.

Se bara till att 18-55 är med IS (bildstabilisering). Om det är versionen utan IS är det en gammal variant som förutom att de saknar stabilisering också har sämre optiska egenskaper.

Om du väljer paketet med de 2 objektiven täcker du in det mesta.

Om du dessutom kan spara ihop till en extern blixt är det verkligen att rekommendera. Av alla prylar jag köpt till mina kameror är den externa blixten den som givit störst skillnad på resultatet i förhållande till sitt pris.

Tack för tipset!
Paketet du tror på innehåller följande:
CANON EOS 550D + OPTIK EF-S 18-55 F/3.5-5.6 IS + 55-250/4.0-5.6 IS
Känns det bättre att satsa på än bara det paketet med 18-135, (även det IS)?

En fråga till...
Vad använder jag 55-250 objektivet till?
Jag förstår att detta är en dum fråga för er som kan, men jag kan inte så jag fråger er...

Rent generellt kan man säga att ju större zoomomfång ett objektiv har, desto mer måste man kompromissa med bildkvalitén.

Det är alltså en fördel att dela upp omfånget på flera objektiv. Du får då bättre bildkvalité.

I det här fallet får du också ett större omfång. Telezoomen går till 250 mm vilket gör att du har betydligt större möjligheter att fånga motiv på lite längre avstånd än vad 135 mm ger dig.

Enda fördelen med 18-135:an är att det är bekvämt att slippa byta om man t ex är ute och reser.

Tack igen!

Det finns även ett paket med 18-250. Efter det du sagt så känns det bäst med 18-55 samt 55-250 paketet. Men om man pratar bekvämlighet är det då någon idé att fundera på paketet med 18-250?

Om det är så att mann får bäst bildkvalitet med paketet med två olika objektiv (18-55, 55-250) så tar jag utan tvekan dessa. Men om jag kan få samma kvalitet på bilder med objektivet 18-250 så känns det ju som om jag skall satsa på det.

Som sagt så vill jag använda kameran till att ta kort på mina barn, fru och hundar. Alltså porträtt, landskapsbilder samt bilder på hunder och bran som rör sig.

Jag är väldigt tacksam för dina tips och råd!

Jag har ingen erfarenhet av det 18-250 som erbjuds men skulle bli mycket förvånad om det gav bättre bilder än en lösning uppdelad på två objektiv.

Som jag sa, generellt så ger stort zoom omfång mer kompromisser.

De som verkligen prioriterar bildkvalité jobbar helst med objektiv med en fast brännvidd och undviker zoomar. Riktigt så långt behöver du inte gå så kör du på paketet med de två objektiven.

Ok, tack så mycket.
Då vet jag vad jag ska köpa.
Stort tack för din hjälp!

Förresten, när jag ändå får så bra råd och tips...
Tycker du att det är rätt kamera att satsa på?
Kameran är en canon eos 550D.

Det är ett utmärkt val. Det finns många alternativ där ute. Vilken som är bäst handlar mycket om personliga preferenser. Ungefär som att handla TV eller bil, man kan jämföra tills man kräks, eller så köper man något man gillar och så kör man. Fördelen med just systemkameror är att det faktiskt inte finns några direkt dåliga val på marknaden.

God natt och lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar