Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket format ska man spara i?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
När vi ändå pratar om kvalite osv till bildbyråerna så har jag en fråga.

Vilket format ska man skicka bilderna i?

Jag kommer troligtvis aldrig skicka in några bilder, men eftersom en lagrad bil alltid ligger sparad så vet man ju aldrig vad som händer i framtiden.

jag sparar mina bilder i Jpeg format, högsta upplösning, men eftersom jag inte orkat skaffa uppdatering så Php CS kan läsa mina RAW bilder (Canon 350d) så är jag bekväm o kör jpeg.

Skrattar dom bara åt mig om jag skulle skicka en jpeg till dom? eller är det godtagbart? TIFF är ju ett oförstörande format så kanske TIFF är att föredra?

Tiff är absolut att föredra. Jag tror inte direkt de skrattar åt jpg men det begränsar deras möjligheter att jobba med bilden vilket i sin tur kanske gör den mindre lätt att sälja.

Tiff används väl mest för att det är gränsöverskridande och ett allmänt format. Personligen föredrar jag photoshops psd-format som jag upplever som mycket snabbare. Fast alla kör kanske inte photoshop, vad vet jag.

Mvh
Maverick

tackar för svaret. Ja kanske det blir Tiff framöver.

Jodå jag använder photoshop men deras psd format läser inte alla, tex min Epson p-2000 så det är RAW, TIFF eller Jpeg som gäller.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto