Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gör jag rätt? konverterar till tiff

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej, tackar, men låter nog filerna vara i dess storlek, 5 bilder blir väl 1 GB, men inte ofta man tar HDR bilder.

När man importerar tre bilder, olika exponeringar till photoshop via lightroom "lägg samman till hdr pro" så kan man välja om man ska redigera i 8/16 eller 32 bitars, då väljer jag 32, fortsätter sen stänger jag photoshop, sparar bilden och den dyker upp i lightroom bredvid original bilderna. Och Man kan då redigera ännu mer, t.e.x går det att justera exponeringsregalet +/- 5 steg extra än om de vore en 16bitars.

Så om man vill va säker på att de är 32bitars, kolla på exponeringsregalet, det ska gå upp till +/- 10 steg, inte 5 som vanligt.

Vilka sidor tillåter 32bitars specialformat?
hmmm jag tror inte riktigt på dig men förklara att jag har fel så skall jag vända kappan direkt efter vinden.

Som jag skrev så använder man bara 32 bitar när man jobbar med bilderna. När man är klar exporterar man dem exempelvis till 8-bitars jpg. Det finns massor av info om detta på nätet om du vill förstå hur det fungerar, men poängen är i stort att en 32-bitars bild går att efterbehandla mycket mer än vanliga bilder - det är dock inte ett format som används för den färdiga bilden.

- det är dock inte ett format som används för den färdiga bilden.
Det var det jag misstänkte.
Så i princip så är det betydligt mer effektivt att behålla sina RAW bilder och egentligen slänga den redigerade bilden o importera tillbaka den exporterade jpg, alltså rent lagringsmässigt.

Det var det jag misstänkte.
Så i princip så är det betydligt mer effektivt att behålla sina RAW bilder och egentligen slänga den redigerade bilden o importera tillbaka den exporterade jpg, alltså rent lagringsmässigt.

Det beror på - vill man kunna jobba vidare med bilden eller lagt mycket tid på den vill man nog spara den också för att slippa göra om jobbet. Lagring är billigare än tid ;)

Det beror på - vill man kunna jobba vidare med bilden eller lagt mycket tid på den vill man nog spara den också för att slippa göra om jobbet. Lagring är billigare än tid ;)

Jag spar alltid alla tre exponeringar, spar inte jpeg bilden, tiff filen sparar jag, tror jag, det är de jag är lite klyven om, då den blir så stor, men avsett så har jag alltid raw bilderna kvar så kan alltid redigera om den, om det kanske blir bättre teknik framöver kan man gå tillbaka och slå ihop dom igen :)

Om jag har 7 st RAW-filer så importeras dessa vid till LR.
Dessa skickas till 3:e parts plugin/program för generering av 32 bits TIFF.
Denna TIFF bild kan sedan redigeras med enormt mycket större dynamik, mindre brus, grund till tonmappning i ex LR eller dedikerade program.
TIFF-bilden sparar jag alltid och samtliga RAW-filer. Precis som RAW-filer så publiceras jag ju inte RAW-fil på webben utan den konverteras först till 8 bits jpg och därför gör man likadant med TIFF-filen.
Nu behöver man långt ifrån inte generera 32 bits filer för alla sina motiv, utan detta är för lite mer extrema fall, precis som när folk lyfter skuggor från bilder tagna av en ex Sony sensor. Fast 32 bits tekniken är lite mer raffinerat. Har man statisk motiv och vet av erfarenhet att man vill pressa dynamiken och behålla så hög kvalitet som möjligt så anser jag ifall man inte kör med filter odyl att detta sätt är den bästa. Har jag ex en Nikon 810, vill ha ISO100 bildkvalite så fotar jag knappast i ISO100 för att sedan pressa halva bilden till ISO800/1600 när jag har möjlighet att ta alla bilder i ISO100 och så ihop 7 bilder till en enda ISO100 32 bits fil.

Nu vill jag åter påpeka att denna teknik INTE är applicerbar på alla bilder och gäller klart vid väl planerade motiv och förhoppningsvis medtagen stativ och i vid post, bra redigeringskunskap.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar