Annons

Vilket fast Canonvidvinkel i L-serien?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alpina B3

Medlem
I brännvidderna 16-50 mm sitter vi just nu på

Canon EF 50/1,2L USM
Canon EF 16-35/2,8 L USM II
Canon EF 24-70/2,8 L USM
Canon TS-E 17mm f/4 L

och vill komplettera med ett fast vidvinkelobjektiv. Vi väljer mellan L-seriens 14 mm f/2.8, 24 mm f/1.4 eller 35 mm f/1.4 - vilket föreslår ni och varför? Har ni erfarenhet av två av dem parallellt? Besvikna på något av dem eller "beroende" av något av dem? Föreslår ni något helt annat? Objektivet skall användas till fullsensor-hus.

M v h

Peter o Josefine
 
Välj först den brännvidd som passar bäst, det är ju äpplen och päron så att säga, att jämföra så olika objektiv.

Optiskt är 14/2.8 den minst bra av dom tre, och ljussvagast förstås.
 
Både 24/1.4 och 35/1.4 är mycket bra (förutom rätt kraftig vignettering med det fixar man i DPP).

Eftersom du redan har 16-35 II verkar en 14/2.8 rätt onödig - så enormt mycket bättre bildkvalitet än 16-35 II i 16-läget ger den väl inte och ljusstyrkan är densamma.

24/1.4 är en bra och modern konstruktion som borde funka bra för typ inomhusreportage och dokumentärfoto.

(Jag har själv 35:an och en TS-E 24 II, tänker skaffa TS-E 17 när ekonomin tillåter. Är dock bara hobbyfotograf nuförtiden och har inte haft ett betalt fotojobb på 15 år, ta mina kommentarer för vad dom är...)
 
Jag älskar brännvidden på mitt Sigma 24/1,8 på min D90, känns väldigt mångsidig. Hade jag fullformat skulle 35mm ge så gott som samma bildvinkel, och eftersom jag planerar uppgradera till fullformat inom någon halvöverskådlig framtid har jag faktiskt redan investerat i ett Nikkor 35/2. 24mm tror jag skulle kännas lite väl vidvinkligt i de flesta sammanhangen på fullformat, men det är kanske bara jag som tycker det.

Jag skulle alltså köra på 35/1,4, men vad ni väljer beror ju helt på vilken brännvidd ni vill ha...
 
Personligen gillar jag också motsvarande 35mm bättre, det är lite vidvinkligt utan vidvinkeleffekten, så att säga. Ibland vill man förstås ha effekten, men då är det oftast roligare med ännu mer vidvinkel. En smaksak, förstås.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.