Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket av dessa objektiv lämpar sig bäst till porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

hallqvist

Aktiv medlem
Vilket av dessa objektiv lämpar sig bäst till porträtt?
Hej jag är ute efter ett billigt objektiv främst för porträtt, ljuskänsligt objektiv.

Då undrar jag vilken av dessa lämpar sig bäst till porträtt och varför? Tanken är även att jag ska byta hus till 7D och filma med objektivet.

Canon EF 85/1,8 USM = 3990kr
Canon EF 50/1,4 USM = 3790kr
Canon EF 50/1,8 II = 1150kr

Jätte tacksam för era expertråd!

/Seb

50 funkar fint till porträtt med en 7D tycker jag.

50 1.8 II har jag till min. Den ger toppenbilder, men är rätt jobbig att filma med (vilket jag i princip bara använder min kamera till) eftersom att en har en pytte pytte fokusring och när man filmar fokuserar man manuellt. Så jag hade nog valt 50 1,4.

med 7d blir 50mm riktigt bra för det ändamålet. sigmas 50mm 1,4 spöar canons 1,4 optiskt och är dessutom billigare. Enda baksidan är att den fysiskt är i storlek med canons 1,2.

Jag skulle välja EF 85/1.8 (ring)USM för att det är ett bättre objektiv på allt jmf. med EF 50/1.4 (micro)USM. Ta ett steg tillbaka...

...sigmas 50mm 1,4 spöar canons 1,4 optiskt och är dessutom billigare.

När blev Sigman billigare, kostar typ 4K och EFen 3.5K? Ok, Sigman kanske är något bättre än EF 50/1.4 men den är lika bra som EF 85/1.8 vare sig fullt öppen eller nerbländad. Håller den som vinnare för porträtt till 7D.

85 är säkert bättre till porträtt, men eftersom det skulle filmas också så rekommenderade jag 50.

Om jag filmar med axelstativ (oftast intervjuer och sådant) 30 mm, det tycker jag är lagom till det. I studio, med stativ brukar jag ha 50mm och är det lite mer plats utomhus kör jag ofta 70-200mm.

Men som sagt, filma utan stativ (nu vet jag att det inte står någonstans hurvida det är med stativ eller ej) skulle jag inte ge mig på med 85.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar