Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket av dessa objektiv lämpar sig bäst till porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

hallqvist

Aktiv medlem
Hej jag är ute efter ett billigt objektiv främst för porträtt, ljuskänsligt objektiv.

Då undrar jag vilken av dessa lämpar sig bäst till porträtt och varför? Tanken är även att jag ska byta hus till 7D och filma med objektivet.

Canon EF 85/1,8 USM = 3990kr
Canon EF 50/1,4 USM = 3790kr
Canon EF 50/1,8 II = 1150kr

Jätte tacksam för era expertråd!

/Seb

Då undrar jag vilken av dessa lämpar sig bäst till porträtt och varför? Tanken är även att jag ska byta hus till 7D och filma med objektivet.
Vilken brännvidd man tycker är trevligast att jobba med är givetvis olika från person till person. Men du har ju en zoom, så det är bara att prova de olika brännvidderna och känna efter vilken som passar just dig bäst.

Jag tror alltså att alla tre alternativen är utmärkta, lämpliga och prisvärda objektiv. Vilket man väljer beror mer på hur stor plånbok man har och vilken brännvidd man föredrar.

50 1,4 är bättre till porträtt än 50 1,8 främst för att den har snyggare bokeh. Men jag tror 85:an är den vassaste av dem men kanske kan bli aningen mycket tele till en 7D. Men det beror ju på vad man är ute efter.

Till filmning hade jag valt 50 1,4 p.g.a ljusstyrkan och den kortare brännvidden jämfört med 85:an.

Enligt den info vi fått av dig så låter det som ett 50 1,4 skulle passa bäst eller 50 1,8 om du inte har lika höga krav.

Ni som brukar fota porträtt vad hade ni valt mellan dessa till ett frihandsporträtt?

40D+85 1,8 eller 5DMkII+24-105

Senast ändrad:
Jag bytte ut min 50/1,8 II mot ett 85/1,8 främst för att jag ville ha en snabbare af & mest gillar att fota med mitt 70-200 även när jag tar porträtt...

Närgränsen ÄR ibland ett problem, jag fotar med en 7D.

Varför inte köra med 85/1,8:an på 5D mk II:an, OM du äger båda? =)

50 1,4 är bättre till porträtt än 50 1,8 främst för att den har snyggare bokeh. Men jag tror 85:an är den vassaste av dem men kanske kan bli aningen mycket tele till en 7D. Men det beror ju på vad man är ute efter.

Till filmning hade jag valt 50 1,4 p.g.a ljusstyrkan och den kortare brännvidden jämfört med 85:an.

Enligt den info vi fått av dig så låter det som ett 50 1,4 skulle passa bäst eller 50 1,8 om du inte har lika höga krav.

Ni som brukar fota porträtt vad hade ni valt mellan dessa till ett frihandsporträtt?

40D+85 1,8 eller 5DMkII+24-105

Tack för din input!

Tror det blir 50mm 1,4! Billig och ljuskänslig!

Varför inte köra med 85/1,8:an på 5D mk II:an, OM du äger båda? =)
Jo, det är ju det självklara valet men jag kommer att komma i en situation där jag först ska ta några porträttbilder och sedan direkt efter filma i vidvinkel =) (så jag hinner inte byta objektiv) Funderar på om man skulle låta någon annan filma i vidvinkel medan jag fotar med 40D+85 1,8 eller om jag gör allt själv med 5DMkII+24-105 =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar